جمعه ۲۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۴
۰ نفر

نمایش «هملت» که ۲ سال پیش به مناسبت چهارصد و پنجاهمین سالگرد تولد ویلیام شکسپیر تولید شده، پس از اجرا در بیش از ۱۸۰ کشور دنیا سرانجام به ایران رسید و به مناسبت روز جهانی تئاتر در حضور انبوه چهره‌های ایرانی و خارجی در تهران روی صحنه رفت.

به گزارش همشهري، گروه تئاتر شكسپير گلوب كه از حدود 18‌ماه پيش هملت را با شعار و پيام صلح و دوستي در 186كشور اجرا كرده، شامگاه پنجشنبه 19فروردين اين نمايش را با حمايت سازمان جهاني يونسكو در سالن استاد ناظرزاده كرماني تماشاخانه ايرانشهر به صحنه برد. ازجمله تماشاگران اجراي 150دقيقه‌اي هملت مي‌توان به وزير بهداشت، سفرا و رايزنان فرهنگي مقيم تهران و استر كيش لاروش مدير و نماينده دفتر منطقه‌اي يونسكو در تهران اشاره كرد.

چهره‌هايي چون علي نصيريان، پري صابري، محمدرضا خاكي، مسعود دلخواه، فريندخت زاهدي، مرضيه برومند، محمود عزيزي، داريوش مؤدبيان، حميد پورآذري، شهرام كرمي، پريسا مقتدي، جهانگير الماسي و... هنرمنداني بودند كه در اين اجرا حضور داشتند. صابري كه همراه ديگر هنرمندان ايراني به تماشاي هملت نشسته بود، درباره نوع اجراي اين نمايش به همشهري گفت: «جدا از اينكه حضور هنرمندان خارجي و گروه‌هاي مختلف در ايران اقدامي خوب و قابل تامل است، بايد به اين نكته اشاره كنم كه اجراي هملت بيشتر شبيه يك نمايشنامه‌خواني و روخواني حرفه‌اي بود.»

اين نويسنده و كارگردان پيشكسوت تئاتر افزود: «ما از نمايش هملت اجراهاي متعدد ديده‌ايم كه آخرين آن اجراي آلماني‌ها در جشنواره تئاتر فجر سال گذشته بود. كاري به برخورد آلماني‌ها با هملت ندارم اما در آن اجرا بازيگران بسيار حرفه‌اي بودند و نمايشي خوب در ايران اجرا كردند اما اجراي انگليسي‌ها بيشتر يك روخواني بسيار حرفه‌اي بود كه بازيگران آن به خوبي آموزش ديده بودند.

اين نمايش جاذبه بصري نداشت.» صابري كه خود بيشتر كارهاي ايراني و ملي را روي صحنه مي‌برد، درباره حمايت يونسكو از اجراهاي ايراني هم گفت: «اگر يونسكو از آثار ايراني حمايت كند، گروه‌هاي تئاتر ايران هم مي‌توانند در كشورهاي مختلف اجراهاي بسيار خوبي داشته باشند و فرهنگ و هنر ايراني را به ديگر كشورها بشناسانند.» 23آوريل و 4ارديبهشت همزمان با چهارصدمين سالمرگ شكسپير است و به همين مناسبت، ويژه‌برنامه‌هايي در سراسر جهان برگزار مي‌شود.

کد خبر 329848

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha