مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دکتر محمدمهدی گلمکانی در یادداشتی، تشکیل معاونت امور اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را منشا خیر و برکت برای نظام سلامت کشور دانست.

محمدمهدی گلمکانی

دكتر محمدمهدي گلمكاني، عضو شوراي عالي سازمان نظام پزشكي كشور و دبير هيئت مديره سازمان نظام پزشكي تهران بزرگ نوشت:

«اقدامي كه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، براي ساختارمند كردن دو موضوع محوري و مهم نظام سلامت كشور، يعني مشاركت‌هاي اجتماعي و همكاري‌هاي بين‌بخشي، با تشكيل معاونت اجتماعي وزارت بهداشت، انجام داد، مي‌تواند منشا بركت و خير براي نظام سلامت كشور باشد.

همان طور كه خبرگان و متخصصان نظام سلامت، اذعان دارند، 75 درصد عوامل موثر بر سلامت را عوامل اجتماعي، تشكيل مي‌دهند به همين دليل، مهم است كه براي هدايت و جهت‌دهي اين عوامل به سمت بهبود، نظام سلامت، ساختاري را طراحي كند تا بتواند از اين ظرفيت‌ها بهره لازم را برد.

در سال‌هاي گذشته، اين مباحث بيشتر قائم به افراد بوده تا به ساختار، لذا در مقاطعي بحث‌هاي مربوط به مشاركت و همكاري‌هاي بين‌بخشي پررنگ مي‌شد و اولويت پيدا مي‌كرد و در مقاطعي، مباحث مربوط به مشاركت‌هاي اجتماعي و همكاري‌هاي بين‌بخشي، تحت الشعاع موضوعات ديگر قرار مي‌گرفت.

از سوي ديگر، تشكيل معاونت اجتماعي وزارت بهداشت، منطبق با توصيه‌هاي سازمان جهاني بهداشت، شكل گرفته‌ است كه در آن بحث مولفه‌هاي اجتماعي موثر بر سلامت، مشاركت‌هاي آگاهانه مردم، همكاري‌هاي بين بخشي ،عدالت در سلامت و استفاده از همه ظرفيت‌هاي خارج از مديريت مستقيم، بخش بهداشت و درمان در آن، مورد لحاظ قرار گرفته‌ است.

به نظر مي‌رسد، اين الگو (تشكيل معاونت اجتماعي در وزارت بهداشت) مي‌تواند، مدلي مناسب براي تكميل و تداوم طرح تحول سلامت و همچنين الگويي مطلوب، براي نظام‌هاي سلامت منطقه و دنيا باشد.

اميدواريم، معاون امور اجتماعي وزارت بهداشت، با بهره‌گيري از همه ظرفيت‌هاي تخصصي و علمي بتواند براي تحقق اهداف و ماموريت‌هاي مربوط موفق و پايدار باشد».

کد خبر 330239

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha