همشهری آنلاین: معاون اجتماعی وزیر بهداشت گفت: درحوزه امور اجتماعی وزارت بهداشت تحول ایجاد می‌کنم چرا که معتقد هستم هر مدیری باید تحول آفرین باشد.

سید هادی ایازی

دكتر سيد محمد هادي ايازي در گفت و گو با همشهري آنلاين، ابتدا از ضرورت و اهميت و سپس از الزامات قانوني تشكيل معاونت اجتماعي وزارت بهداشت، سخن گفت.

معاون اجتماعي وزير بهداشت تصريح كرد: با تشكيل معاونت اجتماعي وزارت بهداشت، علاوه بر اينكه زمينه مشاركت‌هاي بين بخشي ساير وزارتخانه‌ها و دستگا ه‌هاي اجرايي براي تامين و حفظ سلامت مردم فرهم مي‌شود، زمينه مشاركت مردم در عرصه‌هاي سلامت، تقويت سازمان‌هاي مردم نهاد سلامت، كمك خيرين به نظام سلامت و بسياري ديگر از مولفه‌هاي اجتماعي موثر بر سلامت، نظام مند خواهد شد.

  • اهميت توجه با مولفه‌هاي اجتماعي موثر برسلامت

ايازي، تاكيد كرد: قريب 75 درصد از موضوعات مربوط به سلامت، خارج از حيطه مسئوليتي مديريت نظام سلامت است. اين مفهوم به اين معناست كه بدون همكاري‌هاي بين بخشي و همكاري‌هاي ساير وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي ديگر كه عملكرد آنها به نوعي با سلامت مردم مرتبط است، حل مشكلات نظام سلامت، به شكل بسيار مطلوب، ميسر و ممكن نيست.

معاون اجتماعي وزير بهداشت، در توضيح نمونه‌هايي از عوامل اجتماعي موثر بر سلامت مردم و اهميت همكاري‌هاي بين بخشي به همشهري آنلاين گفت: مي‌دانيد كه به دليل حوادث ترافيكي، سالانه حدود 20 هزار نفر فوت مي‌كنندو چندين برابر هم مجروح و مصدوم مي‌شوند وتبعات همه اين خسارات جبران ناپذير، مديريت نظام سلامت كشور را با مشكل رو به رو مي‌كند.

ايازي افزود: در موضوع رفتارهاي غلط ترافيكي هم به همين شكل است.رفتارو فرهنگ غلط ترافيكي در ايران، سالانه سبب ايجاد حوادث و خسارات مالي و جاني زيادي براي مردم مي‌شود .خساراتي كه همه و همه، همچنان هزينه‌هاي زيادي را به نظام سلامت كشور تحميل كرده است .

معاون اجتماعي وزير بهداشت گفت : مثال ديگري مي‌زنم، آثار زيانبار آلودگي هوا به ويژه در كلان شهرها، همه ساله، هزينه‌هاي زيادي را به نظام سلامت كشور تحميل مي‌كند مردم به دليل آلودگي هوا بيمار مي‌شوند و نياز به درمان پيدا مي‌كنند و اين همه در حالي است كه اگر آلوگي هوا و حوادث ترافيكي، كاهش يابد، قطعا نظام سلامت با اين همه مشكل رو به رو نخواهد بود و اين همه مشكل به نظام سلامت تحميل نخواهد شد.

ايازي افزود: با بيان يك نمونه ديگر، از توجه و لزوم همكاري‌هاي بين بخشي براي تامين سلامت مردم سخن مي‌گويم و آن اينكه اگر وزارت جهاد كشاورزي، كشاورزان را به توليد محصولات ارگانيك ترغيب كند، با اين اقدام مناسب، به سلامت مردم كمك شده است و بار هزينه‌هاي درمان براي مردم كاهش خواهد يافت و به اين ترتيب، هزينه‌هايي كه براي درمان مردم صرف مي‌شود، صرف پيشگيري و بهداشت مردم خواهد شد.

  • الزامات قانوني تشكيل معاونت اجتماعي وزارت بهداشت

معاون اجتماعي وزير بهداشت در پاسخ به پرسش همشهري آنلاين در باره الزامات قانوني تشكيل معاونت اجتماعي هم گفت: يكي از الزامات، مصوبات شوراي عالي سلامت و امنيت غذا است.از آن هنگام كه شوراي عالي سلامت و امنيت غذا به رياست رييس جمهور و با حضور دستگا‌ه‌هاي اجرايي تشكيل شد، از همان زمان، مصوباتي به تصويب رسيد كه در آن‌ها موضوع عوامل اجتماعي موثر بر سلامت و لزوم همكاري‌هاي بين بخشي و مشاركت مردم، خيريه‌ها و سازمان‌هاي مردم نهاد سلامت، همه و همه در همه مصوبات مورد تاكيد قرار گرفته بود.

  • تاكيدات سازمان جهاني بهداشت

ايازي، همچنين خاطر نشان كرد: ضرورت تشكيل معاونت اجتماعي وزارت بهداشت از نگاه ديگري هم قابل تامل است، وقتي كه بدانيم اين مهم، همواره مورد تاكيد سازمان جهاني  بهداشت بوده است . سازمان جهاني بهداشت ، مكررا بر اهميت عوامل اجتماعي موثر بر سلامت به همه مديران نظام سلامت كشور در تمام دنيا تاكيد و توصيه كرده است واز سال‌ها قبل، هرگاه مسئولان اين سازمان به ايران آمدند، بر اهميت اين موضوع تاكيد داشتند و از مسئولان خواسته اند كه به عوامل موثر بر نظام سلامت تاكيد و توجه شود.

  • سياست‌هاي  كلان ابلاغي در حوزه سلامت

معاون اجتماعي وزير بهداشت تاكيد كرد: اين همه ماجرا نيست وجه ديگر كه به اعتقاد بنده، بسيار قابل توجه است، سياست‌هاي  كلان ابلاغي در حوزه سلامت است. دربند 11 اين سياست‌ها به موضوع عوامل اجتماعي موثر بر سلامت، مشاركت‌هاي مردم و مشاركت دستگاه‌هاي اجرايي و فرهنگسازي براي تامين و حفظ سلامت مردم تاكيد و توصيه شده است.

  • ضرورت تقويت سازما ن‌هاي مردم نهاد سلامت

معاون اجتماعي وزير بهداشت گفت: ريشه‌هاي توجه به عوامل اجتماعي موثر بر سلامت، حتي به سال‌ها قبل باز مي‌گردد، زماني كه وزارت بهداشت در سال 1364 تشكيل شد، قانون گذار در ماه 10 ، دولت را مكلف كرد كه بنياد، موسسه يا سازماني را تشكيل دهد كه به ارتقاي همكاري‌هاي بين بخشي، شكل گيري و تقويت سازما ن‌هاي مردم نهاد ، كمك خيرين و مشاركت مردم در امر سلامت مردم كمك كنند و حال كه بالغ بر 30 سال ازآن زمان مي‌گذرد، هنوز اين بنياد يا موسسه يا سازما‌ن‌ها در اين موضوعات مهم كه همه مي‌تواند به حفظ سلامت مردم كمك كند، به صورت ساختار مند و نظام مند فعال نيستند و فعاليت نمي‌كنند.

او افزود: موضوع خيريه‌ها در بحث سلامت مردم، موضوع سازما‌ن‌هاي مردم نهاد سلامت، تا قبل از دولت يازدهم، هيچگاه متولي خاصي نداشتند و اين در حالي است كه بالغ بر 620 سازمان مردم نهاد سلامت در كشور داريم .

ايازي اظهار داشت: در دولت يازدهم وزير بهداشت، براي اولين بار تصميم گرفت كه قائم مقام وزير در امور مشاركت‌هاي مردمي ايجاد شود و اين مهم مورد توجه قرار گرفت . ما سازمان‌هاي مردم نهاد در حوزه سلامت را تقويت كرديم . در حال حاضر فعاليت اين سازمان‌ها آنقدر نظام مند شده است كه براي هر بيماري كه شيوع آن در بين مردم زياد است، يك سازمان مردم نهاد تشكيل شده است و هر يك از اين سازمان‌ها هم با هم ارتباط دارند. مثل سازمان مردم نهاد سلامت در حوزه ديابت ، سرطان و ...

معاون اجتماعي وزير بهداشت تاكيد كرد: با تشكيل معاونت اجتماعي در وزارت بهداشت، اين وزارتخانه به شكل ساختارمند و نظام مند، موضوع اهميت عوامل اجتماعي موثر بر سلامت مردم را پيگيري و به اين ترتيب در جهت حفظ و تامين سلامت مردم گام‌هاي موثرتري بر مي‌دارد.

کد خبر 332470

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha