سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷
۰ نفر

موضوع اسرائیل و اشغالگری این رژیم در سرزمین فلسطین همیشه یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح‌شده در انتخابات آمریکا بوده و این موضوع اکنون به یکی از موارد اساسی اختلاف میان ۲ نامزد حزب دمکرات یعنی هیلاری کلینتون و برنی سندرز تبدیل شده است.

کلینتون

هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه پيشين آمريكا، با حضور در يك گفت‌وگوي تلويزيوني با شبكه سي‌ان‌ان، ضمن حمايت از رژيم صهيونيستي، فلسطيني‌ها را متهم كرد كه اسرائيلي‌ها را تحريك مي‌كنند به اقدامات خشونت‌بار دست بزنند. او گفت: «وقتي سربازان شما مورد حمله قرار مي‌گيرند، بايد پاسخ داد.

حماس اسرائيل را تحريك به اقدام مي‌كند. آنها نيروهاي خود را به جاي غيرنظاميان جا مي‌زنند و به سربازان اسرائيلي حمله مي‌كنند.» كلينتون حمله سربازان رژيم صهيونيستي به مردم فلسطين را «دفاع از خود» دانست و گفت كه اقدامات اسرائيل در هدف قرار دادن فلسطيني‌ها در راستاي اين حق انجام مي‌شود. طي 5‌ماه گذشته حدود 200نفر از فلسطيني‌ها در كرانه باختري به ضرب گلوله سربازان رژيم صهيونيستي به شهادت رسيده‌اند.

اما برني سندرز، سناتور اهل ورمونت، با حضور در همان برنامه گفته‌هاي كلينتون را رد كرد و اقدامات رژيم صهيونيستي در برخورد با فلسطيني‌ها را «بي‌تناسب» خواند. او همچنين گفت: «من فكر مي‌كنم هيچ وقت نمي‌توانيم شاهد صلح در اين منطقه باشيم مگر اينكه با فلسطيني‌ها هم با عزت و احترام رفتار كنيم؛ اين نگاه من است.» او همچنين گفت كه معتقد است آمريكا بايد همانطور كه به وضعيت اسرائيل توجه مي‌كند، به سرنوشت ملت فلسطين هم توجه كند.

برني سندرز كه خود يهودي است، پيش از اين هم در مورد موضوع فلسطين موضعگيري‌هايي داشته كه متفاوت از ديگر نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري بوده است. اين براي نخستين‌بار است كه يك يهودي وارد مرحله نهايي انتخابات درون‌حزبي رياست‌جمهوري آمريكا مي‌شود و درعين‌حال موضعگيري‌هايي عليه اسرائيل دارد.

مجري سي‌ان‌ان با اشاره به اين موضوع گفت: «در صحنه سياسي آمريكا معمولا وقتي بحث به اسرائيل مي‌رسد همه فقط از اسرائيل و از آنچه اسرائيلي‌ها مي‌خواهند دفاع مي‌كنند اما جالب است كه نخستين چهره يهودي در تاريخ انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا چنين موضعي عليه اسرائيل دارد.»

سندرز در مورد وضعيت زندگي مردم فلسطين در باريكه غزه هم گفت: «شما نمي‌توانيد حقايق را كتمان كنيد؛ عده زيادي از فلسطيني‌ها كشته شده‌اند و آنهايي كه مانده‌اند در فقر و بيكاري زندگي مي‌كنند. در چنين شرايطي نمي‌توان تنها به فكر مسائل اسرائيل بود.» اشاره سندرز به حمله همه‌جانبه رژيم صهيونيستي در سال2014 به غزه بود كه طي آن 2هزار و 130نفر از فلسطيني‌ها كشته شدند.

کد خبر 330392

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha