جمعه ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۶
۰ نفر

هیلاری کلینتون و برنی سندرز، نامزدهای حزب دمکرات در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری آمریکا، در نهمین و احتمالا آخرین مناظره تلویزیونی خود، سابقه اقدامات، موضع‌گیری و تصمیمات یکدیگر را به‌شدت زیر سؤال بردند و بارها بر سر یکدیگر فریاد زدند تا این مناظره جنجالی‌ترین مناظره این دو خوانده شود.

کلینتون

هيلاري كلينتون، وزير امورخارجه پيشين آمريكا و برني سندرز سناتور اهل ايالت ورمونت، در مناظره شبكه تلويزيوني سي‌ان‌ان در نيويورك در شامگاه پنجشنبه 2ساعت ماندگار در تاريخ مناظره‌هاي دمكرات‌ها خلق كردند. پيش از اين، سابقه چنين مناظره‌هاي سراسر پرتنش و توهين‌آميزي تنها در ميان نامزدهاي جمهوريخواهان ديده شده بود و نامزدهاي دمكرات به مناظره‌هاي آرام و محترمانه خود شهره بودند.

برگزاري اين مناظره، 5روز پيش از انتخابات درون حزبي در نيويورك به‌دليل اهميت اين شهر بر حساسيت آن افزوده بود. كلينتون و سندرز از نخستين دقايق اين مناظره، بحث‌ها را شخصي كردند و هر كدام تلاش مي‌كردند در فرياد‌زدن و يك‌نفس حرف زدن از ديگري جا نماند. موضوع كنترل سلاح در آمريكا، روابط اقتصادي شخصي با شركت‌ها و بانك‌هاي آمريكايي، جنگ‌هاي عراق و ليبي و همچنين موضوع اسرائيل و فلسطين از مهم‌ترين محورهاي مناظره دمكرات‌ها بود. انتخابات نيويورك، سرنوشت 291راي از ميان 2383راي مورد نياز براي پيروزي در انتخابات درون حزبي دمكرات‌ها را تعيين مي‌كند.

سندرز در ابتداي مناظره اين سؤال را مطرح كرد كه‌ «آيا خانم كلينتون تجربه و ذكاوت لازم براي تصدي پست رياست‌جمهوري را دارد؟» او بلافاصله خود پاسخ داد: «بله كه دارد؛ اما من موضع‌گيري‌ها و سياست‌هاي او طي اين سال را به كلي زيرسؤال مي‌برم.» سندرز بدون مكث، ارتباطات مالي كلينتون با شركت‌هاي وال استريت را زير سؤال برد و او را به‌خاطر ايراد سخنراني به نفع اين شركت‌ها در قبال دريافت پول مورد سرزنش قرار داد. كلينتون اما بلافاصله موضوع كنترل سلاح را پيش كشيد و از سندرز به‌خاطر مخالفت با تصويب قوانين محدود‌كننده سلاح در آمريكا انتقاد كرد.

او درحالي‌كه فرياد مي‌زد «30هزار كشته در سال، شوخي نيست»، سندرز را به‌خاطر حمايت از سازندگان و فروشندگان سلاح مورد سرزنش قرار داد. برني سندرز درحالي‌كه برافروخته بود، از رقيب خود به‌خاطر حمايت از لشكركشي آمريكا به عراق در سال 2003به‌شدت انتقاد كرد و گفت كه ادامه آن سياست‌ها و همان منطق بود كه در نهايت به «مداخله نظامي بدون برنامه و بي‌نتيجه» آمريكا در ليبي منجر شد. سندرز همچنين كلينتون را متهم كرد، زماني كه با همسرش، بيل كلينتون رئيس‌جمهور اسبق آمريكا، در كاخ سفيد زندگي مي‌كرده گفته‌هاي نژادپرستانه‌اي داشته كه هيچگاه به‌خاطر آنها عذرخواهي نكرده است.

سندرز مثل هميشه در مورد اسرائيل هشدار داد و گفت كه آمريكا نمي‌تواند در قبال اين موضوع «سوگيري» داشته باشد و اسرائيلي‌ها را به فلسطيني‌ها برتري دهد. كلينتون كه به وضوح تلاش مي‌كرد صحنه را به فريادهاي رقيب واگذار نكند، بحث «بي اطلاعي» سندرز از سياست خارجي، سياست آمريكا در قبال تروريسم، افغانستان و اسرائيل را پيش كشيد و گفت كه رئيس‌جمهور آمريكا از همان روز اول بايد از اين مسائل باخبر باشد و «شما حتي در مورد مهم‌ترين مسائل سياست خارجي آمريكا چيزي نمي‌دانيد».

در اين مرحله از رقابت‌هاي درون حزبي دمكرات‌ها، انتخابات نيويورك مهم‌ترين انتخابات است و به اعتقاد بسياري، چهره نهايي نامزد اين حزب را تعيين مي‌كند. در حال حاضر كلينتون با كسب نامزدي حزب تنها 625راي فاصله دارد و سندرز 1314راي. پيروزي كلينتون در نيويورك، به‌معناي پيروزي تقريبي او و باخت سندرز در انتخابات درون حزبي خواهد بود.

کد خبر 330630

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha