شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳
۰ نفر

مهندس محمد درویش: به‌دلیل ریزش‌های آسمانی اخیر در بالادست حوضه آبخیز کارون بزرگ که عمدتا سرشاخه دز را که از استان لرستان سرچشمه می‌گیرد، متاثر کرده؛ شاهد افزایش دبی رودخانه دز در مقطع سد دز به میزان ۸ تا ۹هزار مترمکعب در ثانیه هستیم؛ رخدادی که از زمان تاسیس سد دز سابقه نداشته است.

سیل - دزفول

البته بررسي بستر آبرفتي رودخانه كارون در پايين دست دزفول نشان از عبور حجمي از آب تا حدود ۱۵هزار مترمكعب در ثانيه را تأييد مي‌كند؛ اما متأسفانه به‌دليل عدم‌لايروبي بستر رودخانه‌هاي اصلي خوزستان و نيز ساخت و سازهاي غيرمجاز در اطراف رودخانه و كاهش عرض بستر، شاهد بروز سيلي ويرانگر از سمت دزفول به سوي دشت خوزستان هستيم.

  • بروز سيل سد‌سازي‌ را توجيه نمي‌كند

افزون بر آن، وضعيت ديگر رودخانه‌هاي اصلي منتهي به دشت خوزستان هم كم و بيش در شرايطي مشابه قرار داشته و در تمامي آنها جرياني شكلاتي در حال عبور است؛ جرياني كه تا نيم قرن پيش پيوسته در حال رخ دادن بود و اصولا دليل وجود جلگه‌هاي حاصلخيز ايران در مناطقي چون خوزستان، ورزنه، كامفيروز، ميناب، شهريار و نظاير آن، ناشي از موهبت رخداد سيل‌هايي شكلاتي و مملو از مواد غذايي در رودخانه‌هاي كارون ، كرخه، جراحي، زهره، زاينده‌رود، كر و سيوند، شور و شيرين و كرج بوده است؛ رودخانه‌هايي كه اينك سال‌هاست فقط اندكي آب زلال و يا شور و متاثر از پسابي بي‌كيفيت را در خود حركت مي‌دهند.

چنين است كه بايد بپذيريم بروز سيل اخير در خوزستان، نه‌تنها مي‌تواند اراضي شور اين جلگه را آبشويي كرده و مواد حاصلخيز فراواني به آن تزريق كند، بلكه با ورود به خليج‌فارس از طريق بهمنشير و اروندرود، مي‌تواند جريان پس رونده حاكم در مصب ورودي به خليج‌فارس تا خورموسي را متحول كرده و ميزان تخم ريزي ماهي‌ها را به شكل محسوسي افزايش دهد.

يادآوري مي‌كنم: اگر به قوانين طبيعت گردن نهاده و از آن پيروي كنيم، سيل‌ها همواره نعمت خواهند بود و نه نقمت! بنابراين لطفا از فردا دوباره مدافعان سوداگر سدسازي كه در بيم و اميد قطع منافع خود دست به هر ترفندي مي‌زنند، در بوق و كرنا نكنند كه اگر اين سدها نبودند، فاجعه‌اي بزرگ در لرستان و ايلام و خوزستان به وقوع مي‌پيوست! كافي است حريم سيلابي رودخانه‌ها را در طراحي سكونتگاه‌هاي شهري و صنعتي و تجاري رعايت كرده و اجازه تخريب پوشش‌هاي گياهي را در بالادست البرز و زاگرس ندهيم تا سيل‌ها همچنان تضمين‌كننده توليد غذاي باكيفيت براي ايرانيان بمانند.

نكته درخور تامل اينكه وزير نيرو، شهريور سال گذشته اعلام كرد كه هم‌اكنون بيش از 30ميليارد مترمكعب بيش از ظرفيت انباشت، سد ساخته شده است. يعني به‌جاي 46ميليارد مترمكعب، مجموع سدهاي ساخته شده گنجايش 76ميليارد مترمكعب آب را دارند. اين درحالي است كه مطابق آمارهاي شركت مديريت منابع آب كشور مجموع آب قابل استحصال كشور اعم از آب‌هاي روزميني و زيرزميني به صد ميليارد مترمكعب هم نمي‌رسد؛ بنابراين هياهوي اخير به بهانه رخداد سيل در لرستان وخوزستان براي اينكه مجوز ساخت سدهاي جديد صادر شود كاملا بي‌پايه و نابخردانه است.

کد خبر 330714

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha