یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۹
۰ نفر

همشهری دو - مریم انصاری سعید: به روزهای آخر نخستین‌ماه بهار که نزدیک می‌شویم، صدای پای یار مهربان، بلندتر از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد و دست‌کم برای ۲ هفته‌ای شهر چهر‌ه‌ فرهنگی‌تری به‌خود می‌گیرد.

کتاب

 در آستانه ارديبهشت‌ماه امسال اما علاوه بر حرف و حديث‌هاي معمول نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، ماجراي تغيير محل برگزاري نمايشگاه هم به‌عنوان يك سوژه جديد مطرح شده است.

ميعادگاه هر ساله اهالي كتاب كه اين روزها در حال تجربه اسباب‌كشي جديدي است، پيش از اين يك‌بار ديگر هم‌چنين وضعيتي را تجربه كرده؛ وقتي كه در سال 1386تصميم بر انتقال مكان نمايشگاه از محل دائمي نمايشگاه‌هاي تهران به مصلاي امام خميني(ره) گرفته شد. اين بار اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و شهرداري تهران تصميم گرفته‌اند تا براي جشن هر‌ساله كتاب كه به‌عنوان «پربازديدترين نمايشگاه كتاب جهان» هم شناخته مي‌شود، به فكر يك خانه ثابت بيفتند و مجموعه نمايشگاهي شهر آفتاب را به‌عنوان محل دائمي برگزاري نمايشگاه انتخاب كنند. حالا كه نمايشگاه كتاب بالاخره كاشانه ثابتي براي خود پيدا كرده، شايد فرصت آن رسيده كه ما هم در مخارج خانه، بودجه‌اي مشخص و هميشگي براي خريد كتاب اختصاص دهيم؛ كتابي كه خيلي وقت‌ها به بهانه بالا بودن قيمت، نخستين كالايي است كه از سبد خريد خانوار حذف مي‌شود.

براساس آخرين آمار منتشر شده از سوي مركز آمار و بانك مركزي در بهمن‌ماه سال گذشته، سرانه تفريحي و امور فرهنگي كشور نسبت به باقي هزينه‌هاي خانواده‌هاي ايراني تنها 2/5 درصد است؛ به بيان ساده‌تر، يك خانواده سه‌نفره در بهترين حالت 80هزار تومان و به‌طور متوسط در بدترين شرايط، 11هزار تومان توان پرداختن به امور فرهنگي را دارد.

گرچه تمام داستان اين نيست و سرانه 2 دقيقه‌اي مطالعه كشور نشان از كم اهميت‌بودن كتاب در هزينه‌هاي جاري ما هم دارد. نمايشگاه كتاب اما موقعيت مناسبي براي آشتي دوباره با يار مهربان و استفاده از غرفه‌هاي تخفيف‌دار نمايشگاه كتاب است كه در آن مي‌توانيد خوراك روح را با قيمت‌هاي پايين‌تري بخريد. از نظر هزينه‌هاي رفت‌وآمد به شهر آفتاب هم نگران نباشيد؛ چرا كه شهرداري تهران براي دسترسي آسان‌علاقه‌مندان به اين مجموعه كه در بزرگراه خليج‌فارس و روبه‌روي حرم مطهر امام خميني(ره) قرار گرفته، ايستگاه متروي شهر آفتاب را به تازگي راه‌اندازي كرده و در طول روزهاي نمايشگاه كتاب، عوارض اتوبان تهران- قم هم براي جلوگيري از ايجاد ترافيك حذف شده است. پس بهانه‌هاي مربوط به دوري راه و بالا بودن قيمت‌ها را كنار بگذاريد و با تغيير محل برگزاري نمايشگاه، بودجه‌بندي فرهنگي‌ سال جديدتان را هم عوض كنيد.

* بخشي از شعر «يار مهربان» نوشته مصطفي رحماندوست

کد خبر 330855

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha