فهیمه پناه‌آذر: میزبانی ۱۹ ساله محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و ۹ سال میزبانی مصلی از اهالی کتاب و ناشران سرانجام به نقطه پایان رسید و قرار است بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران از ۱۵ اردیبهشت برای نخستین بار در مکانی برگزار شود که صرفا برای برپایی نمایشگاه طراحی شده است.

شهرآفتاب ۲ هفته دیگر میزبان نمایشگاه کتاب تهران می‌شود.

مجموعه نمايشگاهي شهر آفتاب براساس قولي كه شهردار تهران در اختتاميه نمايشگاه سال گذشته به وزير ارشاد داده بود، آماده بهره‌برداري شده و به عقيده كارشناسان مي‌تواند براي هميشه معضل خانه‌به‌دوشي نمايشگاه كتاب را رفع كند.

  • نياز به يك مكان ثابت

محسن پرويز، معاون فرهنگي وزارت ارشاد در دولت نهم، با اشاره به جابه‌جايي نمايشگاه كتاب به شهر آفتاب به همشهري مي‌گويد: «با توجه به قديمي بودن معماري نمايشگاه بين‌المللي، پايتخت نيازمند يك نمايشگاه جديد با ساختار امروزي بود كه به همت شهرداري تهران، شهر آفتاب آماده شد. نكته مثبت مكان شهر آفتاب دوري از ترافيك و مناسب بودن محيط است. هر چند هنوز براي ارزيابي زود است اما اگر نمايشگاه موفق برگزار شود، ديگر كسي نگران دوري شهر آفتاب نخواهد بود.»

اين نويسنده با اشاره به اينكه شهرداري تهران توانسته در شهر آفتاب يك فضاي مناسب ايجاد كند، تصريح مي‌كند: «نمايشگاه كتاب علاوه بر داشتن جنبه نمايشگاهي، بزرگ‌ترين فضاي فروشگاهي است و در اين فضا، نكته‌هايي چون مهيا شدن بخش‌هاي رفاهي، پذيرايي و استراحت بايد مدنظر باشد. تا آنجا كه من مي‌دانم اين كارها انجام شده و تبليغات هم بايد به‌گونه‌اي باشد كه دوري راه مانع استقبال پايتخت‌نشينان نشود. با اين حال، هر پروژه در تجربه اول افت و خيز دارد و شهر آفتاب اگر اين تجربه را پشت سر بگذارد، بهترين مكان براي برگزاري نمايشگاه خواهد بود.»

  • پيامدهاي يك جابه‌جايي

يوسف عليخاني مدير انتشارات آموت كه سابقه حضور در نمايشگاه‌هاي استاني را دارد، درباره برگزاري نمايشگاه كتاب امسال در شهر آفتاب مي‌گويد: «شايد نمايشگاه امسال به لحاظ مراجعه‌كننده افت داشته باشد اما اين به معني خوب نبودن آن نيست. به نظرم 40درصد مراجعه‌كنندگان از شهرهايي جز تهران هستند كه برگزاري نمايشگاه در تهران يا كرج برايشان فرق ندارد. 20درصد هم علاقه‌مندان كتاب هستند كه قطعا به نمايشگاه مي‌روند. در اين ميان چند درصد منتظرند ببينند وضعيت به چه شكل است و بعد تصميم بگيرند.»

نويسنده «بيوه‌كشي» با بيان اينكه شهرداري تهران با آماده‌سازي شهر آفتاب اتفاقي بزرگ را رقم زده، يادآور مي‌شود: «ارديبهشت بهترين‌ماه براي كتاب است و شهرداري با توجه به امكاناتي كه دارد، مي‌تواند مردم را ترغيب به حضور در نمايشگاه كند. اگر نمايشگاه خوب برگزار شود، به‌طور حتم شهر آفتاب جايگاه خود را ميان مردم پيدا مي‌كند. در اين ميان، مهم‌ترين عامل تبليغات است و اميدوارم در دوران برگزاري نمايشگاه كتاب همه فضاهاي تبليغاتي در اختيار كتاب و كتابخواني باشد.»

  • يك تجربه خوشايند

علي‌اكبر اشعري، سخنگوي شوراي سياستگذاري بيست‌و‌نهمين نمايشگاه كتاب تهران هم درباره تجربه ميزباني شهر آفتاب از نمايشگاه به همشهري مي‌گويد: «نمايشگاه بين‌المللي كتاب به يك مكان ثابت نياز داشت و نمايشگاه بين‌المللي نمي‌توانست پاسخگوي نيازها باشد. مصلي هم مشكل هدررفت هزينه داشت و حالا شهر آفتاب با توجه به داشتن 100هزار مترمربع فضاي مسقف، مي‌تواند ميزباني خوب براي مراجعه‌كنندگان باشد. با توجه به وضعيت رفاهي كه شهرداري تهران ايجاد كرده و وجود مترو و وسايل رفت‌وآمد، حضور در نمايشگاه براي مخاطبان يك تجربه خوش خواهد بود.»

  • مردم حتماً مي‌آيند

علي‌اكبر اشعري، رئيس پيشين كتابخانه ملي با اشاره به كاستي‌هاي احتمالي در تجربه اول برگزاري نمايشگاه كتاب در شهر آفتاب، درباره پيش‌بيني خود از استقبال مخاطبان يادآور مي‌شود: «به نظر من نمايشگاه كتاب امسال با توجه به موقعيتي كه دارد مي‌تواند مردم جنوب تهران و شهرهاي اطراف را بيشتر درگير كند و جمعيت حاضر در آن بيشتر از دوره‌هاي گذشته باشد. البته اينها گمانه‌زني است و بايد منتظر پايان نمايشگاه ماند.»

کد خبر 331196

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha