حامد فرحبخش: کارآگاهان پلیس جنایی انگلیس و برنامه سازان تلویزیون بی‌بی سی برای گشودن راز قتل رایان جونز، کودک 11 ساله لیورپولی شیوه جدیدی را به کار گرفتند، آنها برای یافتن سرنخی از ضارب، اقدام به پخش تصاویر قاتل نقابدار و فیلم بازسازی صحنه جنایت با استفاده از هنرپیشه‌های واقعی کردند.

برایان جونز 22 اکتبر (مرداد ماه ) هنگامی که در حال رفتن به محل تمرین فوتبال در یکی از پارک‌های لیورپول بود به ضرب گلوله یک دوچرخه سوار نقابدار از پای درآمد، بعد از این ماجرا پلیس 17 نوجوان و جوان را دستگیر کرد، اما هیچ کدام از آنها در این ماجرا متهم شناخته نشدند.

در حالی که پلیس هیچ سرنخی از دوچرخه سوار نقابدار که تصاویر ناواضحی از وی در دوربین‌های راهنمایی و رانندگی ثبت شده بود نداشت، براساس تصاویر ثبت شده، پلیس تحقیقات گسترده‌ای را برای به دام انداختن جوان تیرانداز آغاز کرد، اما با گذشت 5 هفته از این جنایت مبهم، کارآگاهان به هیچ سرنخی نرسیدند.

در چنین شرایطی تیم تحقیق که به شدت تحت فشار افکار عمومی بود، در اقدامی جالب، تصاویر جمع‌آوری شده از ضارب نقابدار را که کیفیت بسیار پایین و ناواضحی داشتند در اختیار تلویزیون بی‌بی سی قرار داد تا آن‌ها را پخش کند.

کارآگاهان جنایی پلیس لیورپول معتقد بودند اگر چه تصاویر ناواضح است، اما رفتار و هیکل مرد جوان ممکن است باعث شناسایی او از سوی آشنایانش شود، تلویزیون بی‌بی سی نیز بر اساس تحقیقات پلیس، اقدام به بازسازی صحنه جنایت با استفاده از هنرپیشه‌های واقعی کرد و در کنار  تصاویر واقعی مرد نقابدار پخش کرد.

در این برنامه پربیننده، صدای مادر رایان نیز پخش می‌شد: من از تمام کسانی که جوان نقاب دار را شناسایی کرده‌اند می‌خواهم با پلیس تماس بگیرند، من مخصوصا از مادر قاتل فرزندم می‌خواهم تا درد من را بفهمد و فرزندش را تحویل عدالت دهد، او اگر چه نقابدار است اما هر مادری می‌تواند از حرکات و رفتارهای فرزندش با همین تصاویر ناواضح هم او را بشناسد.

در ادامه این برنامه، دیو کلی افسر تحقیق پرونده از خانواده و اقوام ضارب خواست درصورتی که او را شناسایی کردند به پلیس اطلاع دهند، او گفت: ما تمام تلاشمان را به کار بستیم تا تصاویر به این حد از وضوح رسیدند، ولی می‌دانیم که تصاویر باز هم ناواضح هستند، اما اگر ضارب پسرشما، نوه، برادر، دوست یا همسایه‌تان باشد شما حتما او را با این تصاویر ناواضح و کوتاه هم شناسایی خواهید کرد.

40تماس بعد از یک فیلم

بعد از انتشار فیلم بازسازی صحنه جنایت و پخش تصاویر واقعی قاتل نقابدار، تا کنون 40 بیننده تماس گرفته‌‌اند که 12 نفر نام یک نفر را به‌عنوان کسی که قاتل نقابدار است معرفی کرده‌اند، حتی یکی از آنها محلی را که ممکن است اسلحه در آنجا جاسازی شده باشد را به پلیس نشان داد.

راننده زن خودروی قرمز رنگی نیز که در نزدیکی صحنه جنایت توقف کرده بود و تا کنون به‌دلیل ترس انتقام‌جویی حاضر به همکاری نبود، با دیدن این برنامه و درخواست کمک مادر اندوهگین رایان، با پلیس تماس گرفته و موافقت کرد که با پلیس در تحقیقات کمک کند.

این‌ها را دیو کلی سرگروه تیم تحقیق پلیس لیورپول می‌گوید: یکی از فرضیه‌های مهمی که تا کنون درباره این جنایت مطرح شده است آن است که ریان هنگام درگیری بین دو گروه از گانگسترهای لیورپولی یعنی دسته کروکستت و نوریس‌گرین هدف قرارگرفته است.

پلیس احتمال می‌دهد تماس‌هایی که بعد از پخش این برنامه با پلیس صورت گرفته سودمند باشد و آنها بتوانند با کمک بینندگان بی‌بی سی، ضارب نقابدار را دستگیر کنند.

کد خبر 33093

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز