همشهری آنلاین: در پایان نشست سران کشورهای عضو مجمع اقتصادی اوراسیا که روز شنبه در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، چند سند چند مهم در رابطه با همکاری‌های همگرایانه در چارچوب مجمع اتخاذ به امضا رسید.

به گزارش خبرگزاری نووستی از دوشنبه،از جمله سران کشورهای عضو مجمع اقتصادی اوراسیا تصمیم گرفتند که به کمیته هواپیمایی بین دولتی جایگاه ناظر در مجمع اقتصادی اوراسیا اعطا کنند. علاوه بر این درباره مسائل بودجه نیز تصمیم گیری شد.

در این دیدار روسای جمهور کشورهای عضو رسمی شامل روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان ، تاجیکستان و ازبکستان واعضای ناظر شامل ارمنستان، مولداوی و اوکراین پیش نویس قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد تحت عنوان "همکاری بین سازمان ملل متحد و مجمع اقتصادی اوراسیا" را که در 62-مین نشست مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شده بود را بررسی کردند.

این قطعنامه بمعنای برسمیت شناختن توانایی مجمع اقتصادی اوراسیا برای شراکت سود بخش با سیستم سازمان ملل خواهد بود که بر اساس آن پایه های حقوقی مناسبات با سازمان ملل تحکیم یافته و سطح آگاهی درباره فعالیت های مجمع افزایش خواهد یافت.

سران کشورها همچنین درباره ادامه دادن به کار بر روی طرح استفاده کارآمد از منابع آبی در آسیای میانه نیز توافق نمودند.

درباره طرح تشکیل بازار مشترک برق در این مجمع، توافق شد که پیش نویس طرح را روسیه ارائه دهد که آن نیز به نوبه خود در نشست نخست وزیران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

امضای سند ایجاد اتحاد گمرکی مجمع اقتصادی اورآسیا
  
روسای جمهور روسیه، بلاروس و قزاقستان همچنین روز شنبه در دوشنبه اسناد مربوط به تشکیل پایه  حقوقی اتحاد گمرکی مجمع اقتصادی اورآسیا را امضا نمودند.

از جمله حکم کمیسیون اتحاد گمرکی، قرارداد ایجاد منطقه واحد گمرکی و تشکیل اتحاد گمرکی، پروتکل نحوه به اجرا گذاشتن قراردادهای بین المللی تشکیل دهنده پایه های حقوقی اتحاد گمرکی، خروج و الحاق به آنها به امضا رسید.

توسط سه کشور در جریان جلسه فوق العاده کمیسیون بین دولتی مجمع اقتصادی اورآسیا در سوچی طی ماه اوت سال گذشته توافقات لازم جهت امضا اسناد فوق بعمل آمده بود.

انتخاب دبیر کل جدید مجمع اقتصادی اورآسیا

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در جلسه شورای بین دولتی مجمع اقتصادی اورآسیا  اعلام کرد که "طایر منصوروف" نماینده قزاقستان جایگزین "گریگوری راپوتا" دبیر کل مجمع شد.

پوتین گفت: در شورای سران کشورهای عضو مجمع اقتصادی اورآسیا در ترکیب خصوصی تصمیم گرفته شده که طایر منصوروف بعنوان دبیر کل مجمع انتخاب شود.

وی گفت:وی شخص پرتجربه است و در روسیه وی را به خوبی می شناسند. وی هشت سال سفیر قزاقستان در روسیه بود. این اواخر منصوروف مسئولین یکی از مناطق قزاقستان را بر عهده داشت.

رئیس جمهور تاجیکستان رئیس مجمع اقتصادی اوراسیا شد
 
رئیس جمهور روسیه همچنین در نشست شورای بین دولتی مجمع اقتصادی اوراسیا اعلام کرد که امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان بعنوان رئیس جدید این مجمع انتخاب شد.

پوتین گفت: در جلسه سران کشورها در ترکیب محدود آن تصمیم گرفته شد که جمهوری تاجیکستان رئیس مجمع اقتصادی اوراسیا و متعاقباً امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان، رئیس آن باشد.

نماینده ای از تاجیکستان نیز رئیس کمیته همگرایی این مجمع خواهد بود.

کشور رئیس در مجمع اقتصادی اوراسیا به نوبت و به ترتیب حروف الفبا انتخاب می شود که بدین ترتیب تاجیکستان ریاست را از روسیه تحویل گرفت.

در این مجمع کشورهای بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان عضو هستند.

کد خبر 33283

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز