مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۲
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: داستان پر پیچ و خم مدیریت یکپارچه شهری، با سخنان رئیس‌جمهور در ۹اردیبهشت‌ماه سال‌جاری روندی تازه یافت.

در واقع سخنان رئيس‌جمهور براي واگذاري اختيارات بيشتر به مديريت شهري مي‌تواند نويدبخش پاياني براي سردرگمي بيش از 70درصد جمعيت شهرنشين كشور باشد.

بعد از آنكه رئيس‌جمهور در جمع اعضاي شوراي اسلامي كلانشهرها و مراكز استان‌ها از تعهد دولت براي تصويب و اجراي دو لايحه «مديريت شهري» و «درآمدهاي پايدار» در دولت يازدهم خبر داد، كمتر از يك هفته بعد، معاون عمراني وزير كشور كه رئيس سازمان همياري شهرداري‌ها و دهياري‌هاي وزارت كشور نيز هست از پايان تدوين لايحه مديريت شهري تا آخر ارديبهشت‌ماه گفت. علي نوذرپور درباره لايحه مديريت شهري گفت: «اين لايحه با همفكري و همكاري وزارتخانه‌هاي مختلف به نتيجه رسيد و تا آخر ارديبهشت گام‌هاي نهايي پيش‌نويس اين لايحه برداشته شده و سپس براي تأييد نهايي به دولت و پس از آن براي تصويب به مجلس شوراي اسلامي ارسال مي‌شود كه پيش‌بيني ما اين است كه تا آخر سال اين لايحه در مجلس شوراي اسلامي به تصويب برسد.»

وي با اشاره به مفاد اين لايحه افزود: لايحه مديريت شهري 293ماده دارد كه در كميسيون خاص كلانشهر تهران و ساير كلانشهرها كليات آن مورد بررسي و 6كارگروه در حوزه‌هاي حمل‌ونقل، ‌ترافيك شهري، شهرسازي، درآمد و بودجه، فرهنگي و اجتماعي و همچنين محيط‌زيست و خدمات شهري مورد بررسي اين لايحه قرار گرفته‌اند. معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهري و امور شوراهاي شهردار تهران نيز با اشاره به حمايت رئيس‌جمهور از «لايحه مديريت شهري» گفت: صحبت‌هاي آقاي رئيس‌جمهور براي مديريت شهري بسيار اميدوار‌كننده و نويدبخش است. تصويب و اجراي اين لايحه‌ها براساس برنامه‌هاي سوم، چهارم و پنجم توسعه كشور بارها در دولت‌هاي گذشته مطرح شد اما تاكنون چنين اتفاقي نيفتاده است.

  • وعده‌اي اميدبخش

ناصر اماني در گفت‌وگو با همشهري ضمن اظهار اميدواري براي تصويب اين لايحه افزود: اينكه آقاي رئيس‌جمهور در ميان اعضاي شوراي اسلامي كلانشهرها و مراكز استان‌ها، مصمم هستند به مديريت شهري كمك كنند و اين دو لايحه را تبديل به قانون كرده و اجرا كنند، بسيار اميدبخش است. به گفته وي اين دو لايحه در كميته‌هاي كارشناسي كميسيون كلانشهرهاي دولت بررسي شده است و مراحل پاياني‌اش را مي‌گذراند. هم‌اكنون نيز لايحه مديريت شهري 6فصل دارد كه 5فصل آن جمع‌بندي شده است و درصورت جمع‌بندي فصل آخر اين لايحه وارد كميسيون اصلي دولت مي‌شود و براي تصويب به دولت ارائه مي‌شود.

اماني از بررسي «لايحه درآمدهاي پايدار» نيز سخن گفت و افزود: اين لايحه نيز مدت‌هاست جمع‌بندي شده و حتي يك‌بار هم در كميسيون كلانشهرهاي هيأت دولت با حضور وزير كشور و شهردار تهران مورد بررسي قرار گرفته است. فقط قرار بود با حوزه مالياتي و وزارت بازرگاني هماهنگي شود. اگر اين هماهنگي صورت گرفته باشد، لايحه درآمدهاي پايدار براي ارائه به هيأت دولت نيز آماده است. برآورد خوش‌بينانه اماني به طرح دو لايحه در نيمه دوم امسال در مجلس شوراي اسلامي است. همانطور كه نوذرپور نيز به تصويب اين لايحه تا پايان سال اشاره كرده است.

  • شبنامه عليه لايحه مديريت شهري

با وجود حمايت رئيس‌جمهور و وعده وي مبني بر تصويب دو لايحه‌اي كه مي‌تواند پاياني بر بلاتكليفي شهروندان در شهرهاي كشور باشد، اما خبرها حاكي از انتشار شبنامه‌ها و جزوه‌هاي مختلف از سوي برخي وزارتخانه‌ها به‌منظور به تعويق انداختن پيش‌نويس اين لايحه است.

چندي پيش يكي از وزارتخانه‌ها با انتشار بروشوري از اعضاي كميته تدوين پيش‌نويس لايحه مديريت شهري خواسته بود تا از به سرانجام رسيدن اين لايحه جلوگيري كنند. معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهري و امور شوراهاي شهرداري تهران در اين‌باره گفت كه «ترديدي نيست كه رياست محترم جمهور نظر مثبتي در مورد واگذاري اختيارات بيشتر به مديريت‌هاي شهري كشور دارند و وزارت كشور هم متولي اصلي است و نظر مثبت دارند. اما مشكل اصلي در بدنه اجرايي وزارتخانه‌هاست.» به گفته اماني، در جلسات هفتگي كه به‌منظور تدوين پيش‌نويس اين لايحه برگزار مي‌شود و در جلسات كارشناسي، معاونين وزارتخانه‌ها و نمايندگان آنها خيلي همراهي نمي‌كنند و در برابر واگذاري اختياراتي كه قانون مشخص كرده است مقاومت مي‌كنند.

اماني تأكيد كرد كه «انتظار داريم رئيس‌جمهور از مقاومت اين افراد در بدنه كميته‌هاي كارشناسي جلوگيري كند و آنها را توجيه كند تا از اين مقاومت‌ها دست بردارند و ان‌شا ءالله هماهنگ بشوند تا اين لايحه به يك سرانجام برسد.»

  • دولت كوچك‌تر نتيجه تمركز‌زدايي

علي نوذرپور، معاون عمراني وزير كشور: با اجراي مديريت يكپارچه شهري دولت كوچك‌تر مي‌شود و در جايگاه اصلي خود قرار مي‌گيرد. دولت نبايد در وظايف كوچك ورود پيدا كند و بايد در وظايف كلان داخلي و خارجي وارد شود.اگر شوراها در جايگاه خود مستقر شوند بخش عمده‌اي از مشكلات راحت‌تر حل مي‌شود. تمركززدايي يك شعار جدي است و با توجه به اينكه ما طرح آمايش سرزميني نداريم لذا اگر لايحه مديريت يكپارچه شهري اجرايي نشود دولت نمي‌تواند به برخي از وظايف خود عمل كند.

کد خبر 333233

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha