چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

موضوع قطع درختان باغی در شهرک والفجر و محله دروس دیروز در نخستین جلسه علنی شورای شهر در سال ۹۵ مطرح و تصمیم نهایی بر آن شد تا بازدید مشترکی از سوی معاون خدمات شهری شهرداری تهران و رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر به همراه کارشناسان مربوطه از این باغ انجام شود تا صحت و سقم خبر قطع درختان این باغ‌ بررسی شود.

شورای شهر

خبر قطع درختان اين باغ در تعطيلات نوروز منتشر شد و از همان زمان تاكنون نيز از سوي مسئولان مديريت شهري پيگيري شده است. مهدي چمران رئيس شوراي شهر‌با تأكيد براينكه ما از قطع حتي يك درخت نمي‌گذريم، گفت: قطع درخت براي ما مصداق قتل دارد چون موجود زنده است. مدتي قبل در شهرك والفجر يكي از سازمان‌ها تعدادي درخت قطع كرد كه‌در اين راستا 8 مورد شكايت پيگيري شد اما تا كنون حتي يك مورد به نص قانون درباره مجازات قطع درخت عمل نشده است. من در اين‌باره از عملكرد قوه‌قضاييه نزد حجت‌الاسلام رئيسي گلايه و عنوان كردم كه حتي يك مورد هم به نص قانون درباره مجازات قطع درخت عمل نشده است. از رئيس كميته محيط‌زيست مي‌خواهم با كارشناسان فضاي سبز و معاون خدمات شهري مجددا به محله دروس بروند و گزارش مشتركي را تهيه كنند.

  • انتقال درختان قطع شده با پاترول

ديروز در صحن علني شوراي شهر محمد حقاني درقالب تذكري به طرح نگراني‌هاي خود درباره قطع درختان پرداخت. ‌نظر رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر اين بود كه در 2 پلاك واقع در يكي از خيابان‌هاي بلوار شهرزاد واقع در منطقه 3كه متراژ يكي از آنها 1200و ديگري 1100مترمربع است به‌صورت غيرقانوني در ايام تعطيلات نوروزي اقدام به قطع 47اصله درخت شده است و چون تردد وانت در ايام نوروز در شهر ممنوع است با پاترول درختان قطع‌شده را از محل خارج كرده‌اند. وي معتقد بود كه 30نفر افراد شناخته شده درتهران هستند كه كمر به نابودي باغات شهر و ساخت‌وساز به جاي آن كرده‌اند.

نظر مجتبي عبداللهي معاون خدمات شهري نيز اين بود كه با هماهنگي مالك نسبت به بازديد از اين باغ اقدام كرده و متوجه شده كه هيچ درختي قطع نشده است. وي همچنين گفت: ملك مورد اشاره در سال 82باغ اعلام شد و حتي با وجود اعتراض مالك در سال 83مجددا در سال 84بر قطعي بودن رأي باغ تأكيد شد. اين باغ 142اصله درخت داشت كه 54اصله چنار، 42اصله سوزني، 2اصله انار، 2اصله زبان‌گنجشك، 6اصله گوجه،3 اصله سپيدار، يك اصله مگنوليا، يك اصله گيلاس و چند درختچه را شامل مي‌شد. ممكن است از سال 82تا‌كنون با درنظر گرفتن اينكه عمر درختان ميوه كوتاه است درختان ميوه و درختچه‌ها از بين رفته باشند اما درختي قطع نشده است. ضمن اينكه مالك اين ملك در بهمن‌ماه سال گذشته مجوز ساخت‌وساز را طبق قانون دريافت كرده اما از 18اسفند كارگاه اين ملك نيز تعطيل بود و نه تخريب داشت نه گودبرداري. تذكرات اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران در نخستين جلسه سال 95را نيز در جدول زير مي‌خوانيد.

ديروز دستور جلسه نخست شوراي شهرتهران اختصاص به ارائه گزارشي از سوي مديرعامل شركت توزيع برق تهران بزرگ داشت. سيدمحمد هاشمي درگزارش مقايسه‌اي خود حجم تاسيسات برق در تهران را بسيار بالا اعلام كرد و گفت: 19هزار مگاوات فروش برق در تهران به تنهايي به اندازه 5كلانشهر بزرگ كشور است.

وي 40درصد مصرف برق در تهران را مربوط به سيستم‌هاي سرمايشي دانست و گفت: اگر بتوانيم به كمك شوراي شهر كاري كنيم كه مردم استفاده از وسايلي مانند لباسشويي و جاروبرقي را به ساعات غير پيك موكول كنند (ساعت پيك روز 12تا 16و پيك شب 20تا 24) حداقل درتهران موفق به 700مگاوات صرفه جويي دربرق خواهيم شد يعني بدون صرفه‌جويي تنها با مديريت زمان استفاده از وسايل برقي مي‌توان به اين مهم دست يافت.

هاشمي در سخنانش براستفاده از انرژي خورشيدي به‌عنوان يك ثروت خدادادي تأكيد كرد و از شوراي شهر خواست تا در اين‌باره براي ساختمان‌هاي بلند مرتبه مصوبه‌اي داشته باشند چرا كه توليد تنها 20كيلو وات برق از انرژي خورشيدي مي‌تواند تأثير بسياري در كاهش پيك مصرف داشته باشد. يكي ديگر از پيشنهادهاي وي اين بود كه دريك حركت جهادي تمام ادارات مجهز به پست‌هاي اتوماسيون و پنل‌هاي انرژي خورشيدي شوند.

وي خواستار آن شد تا در مناسبت‌هاي مختلف براي چراغاني معابر و فضاهاي شهري حتما با شركت برق هماهنگي‌هاي لازم صورت گيرد زيرا فشار زياد وارده بر شبكه منجر به تخريب تاسيسات و كابل و ترانس‌هاي شبكه برق مي‌شود. مديرعامل شركت برق معتقد بود كه از نظر وزارت نيرو باوجود اينكه تأمين روشنايي تونل‌هاي شهري رايگان است اما اين تسهيلات شامل جت فن‌هاي تونل‌هاي شهري نمي‌شود و شهرداري تهران بايد هزينه برق اين جت فن‌ها را كه تا‌كنون به 12ميليارد تومان رسيده بپردازد. به همين دليل وي از شوراي شهر تهران خواست تا دراين باره تعيين تكليف كند.

در پايان جلسه مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران با جمع‌بندي نظرات پيشنهاد كرد كه كارگروهي با حضور كميسيون‌هاي عمران، شهرسازي و سلامت تشكيل شود تا همه مسائل مطروحه در اين جلسه را بررسي و جمع بندي كند تا درنهايت بتوان به يك دستورالعمل اجرايي و قابل پيگيري دست يافت. ازجمله مهم‌ترين موضوعاتي كه قرار شد ازسوي اين كارگروه دنبال شود اين بود كه تمام ساختمان‌هاي بالاتر از 4 طبقه بايد به سيستم سرمايش مركزي مجهز شوند، ساختمان‌هاي بلند مرتبه مجهز به پنل‌هاي خورشيدي شوند و درنهايت طرح تونل‌هاي مشترك تاسيساتي تهيه شود.درپايان اين گزارش اكثر اعضاي شوراي شهر به اظهارنظر پرداختند كه خلاصه آن در پي مي‌آيد:

جدول

جدول

 

کد خبر 329629

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha