سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم کن شامگاه امروز در شرایطی با نمایش تازه‌ترین تجربه کارگردانی وودی آلن آغاز به‌کار می‌کند که شهر ساحلی جنوب فرانسه چهره یک منطقه کاملا امنیتی به‌خود گرفته و نیروهای پلیس حضوری پررنگ و برجسته در مسیرهای منتهی به کاخ جشنواره دارند.

علیدوستی و حسینی در نمایی از «فروشنده»

به گزارش همشهري، 6 ‌ماه پس از حمله‌هاي تروريستي به پاريس و درحالي‌كه در سراسر فرانسه همچنان حالت اضطرار برقرار است، مهم‌ترين رويداد سينمايي جهان امروز (چهارشنبه 22 ارديبهشت) با حضور صدها چهره سرشناس صنعت سينما از چهارگوشه دنيا آغاز مي‌شود و «كافه سوسايتي» فيلمساز و كمدين نام‌آشناي آمريكايي ساعت 20 به وقت محلي در بخش خارج از مسابقه روي پرده مي‌رود. دومين نمايش فيلم 96دقيقه‌اي آلن هم ساعت23 خواهد بود.

از آنجا كه سايه حمله‌هاي تروريستي داعش بر سر اروپا سايه افكنده و فرانسه هم از شر اين تهديدها در امان نيست، حدود 400 نيروي امنيتي و واكنش سريع از مدتي پيش در گوشه و كنار مستقر شده‌اند تا در تأمين امنيت كاخ جشنواره با نيروهاي پليس همكاري كنند. شهرداري كن حدود 500 دوربين مداربسته در بخش‌هاي مختلف شهر كار گذاشته تا همه رفت‌وآمدها و اتفاق‌هاي احتمالي را تحت نظارت داشته باشد. به گفته ديويد ليزنار، شهردار كن، اين شهر در حال حاضر كنترل‌شده‌ترين شهر فرانسه است و تقريبا تمام كوچه‌ها و خيابان‌ها زيرنظر نيروهاي امنيتي قرار دارند.

ليزنار درباره تأثير اقدام‌هاي امنيتي بر زرق و برق كن و محدودشدن دامنه فعاليت‌هاي جنبي اين جشنواره بزرگ مي‌گويد: «ما در حفظ فضاي ويژه جشنواره كن به موفقيت رسيده‌ايم و همه رويدادها طبق برنامه برگزار مي‌شود. جشنواره كن رويدادي حرفه‌اي در بالاترين سطح ممكن است؛ اتفاقي كه شكوه و افتخار براي فرانسه همراه دارد. مطمئن باشيد قرار نيست چتر امنيتي برنامه‌هاي كن را تحت‌تأثير قرار دهد.»

از جمله برنامه‌هاي امنيتي كه هر روز در كن اجرا مي‌شود، حضور نيروهاي ويژه با دستگاه‌هاي كشف بمب در ساعت‌هاي مختلف است. ضمن اينكه تمام مهمانان رسمي كاخ جشنواره موظف شده‌اند پيش از حضور روي فرش قرمز، كيف‌هاي گران قيمت خود را براي بازرسي در اختيار نيروهاي امنيتي قرار دهند. برنار كازنوو روز دوشنبه 2روز پيش از آغاز رسمي جشنواره به كن رفت تا از تأمين امنيت مهمانان سرشناس آن اطمينان حاصل كند. از آنجا كه شهر كن در 10روز برگزاري جشنواره به بهشت دزدان طلا و جواهر تبديل مي‌شود، صدها نيروي آموزش‌ديده و مخفي وظيفه حفاظت از دارايي‌هاي ارزشمند مهمانان را بر عهده دارند.

امسال از ايران «فروشنده» اصغر فرهادي در بخش مسابقه رسمي و «وارونگي» بهنام بهزادي در بخش نوعي نگاه حضور دارند و طبيعي است علاوه بر كارگردانان هر 2فيلم، ستاره‌هايي چون شهاب حسيني و ترانه عليدوستي از فروشنده و علي مصفا و سحر دولتشاهي از وارونگي براي حضور روي فرش قرمز و نشست‌هاي نقد و بررسي به سواحل جنوب فرانسه بروند. از آنجا كه فيلم 125دقيقه‌اي فرهادي به‌عنوان آخرين فيلم به 20 اثر حاضر در بخش مسابقه پيوست، 2نمايش در آخرين روز جشنواره يعني 21‌مي ‌خواهد داشت و برنده نخل طلا يك روز بعد معرفي مي‌شود. نخستين و تنها نمايش فيلم بهزادي هم براي ساعت 11:15روز 29ارديبهشت برنامه‌ريزي شده است.

  • برنده خرس طلايي افتخاري

ژان- پير ليو بازيگر 72ساله با گرفتن خرس طلايي افتخاري در مراسم اختتاميه شصت و نهمين جشنواره كن به جمع بزرگاني چون كلينت ايستوود، وودي آلن، آنيه واردا، مانوئل دي‌اوليويرا و برناردو برتولوچي مي‌پيوندد كه پيش‌تر به اين افتخار نايل آمده بودند. ليو كه نماد موج نو سينماي فرانسه و از چهره‌هاي محبوب كن است، در 14سالگي با حضور در «400ضربه» فرانسوا تروفو كشف شد و بعدها در «آخرين تانگو در پاريس» برتولوچي هم بازي كرد. او سابقه همكاري با ژاك ريوت را هم در كارنامه دارد. قرار است در جشنواره امسال كن «مرگ لويي چهاردهم» با بازي ليو در نمايشي ويژه روي پرده برود.

کد خبر 333486

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha