یکشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

«فاجعه!» این توصیف دقیق منتقدان از «آخرین چهره»‌ شان‌پن بود که در آخرین روزهای جشنواره کن در بخش مسابقه به نمایش درآمد و با وجود بهره بردن از حضور ستاره‌هایی چون خاویر باردم و چارلیز ترون، به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

فیلم

به گزارش همشهري، بازيگر سرشناس آمريكايي در تازه‌ترين تجربه كارگرداني خود سراغ موضوعي جهاني رفته و ماجراي عشقي 2مددكار را در پس‌زمينه جنگ‌هاي داخلي ليبريا روايت كرده است. از 11منتقد برگزيده سايت اسكرين كه به فيلم‌هاي حاضر در بخش مسابقه ستاره مي‌دهند، مقابل نام 7 منتقد علامت ضربدر به نشانه بد و بي‌ارزش قرار گرفته و 2منتقد هم به آخرين چهره يك ستاره به معني ضعيف داده‌اند.

ميانگين امتيازهاي فيلم در جدول اسكرين عدد شگفت‌انگيز 2دهم ثبت شده كه در تاريخ 13ساله شكل‌گيري جدول ارزشيابي منتقدان بين‌المللي بي‌سابقه است. به‌نظر مي‌رسد درگيري پن با موضوعي چون ديدار پنهاني و محرمانه با بزرگ‌ترين قاچاقچي مواد‌مخدر دنيا، فرصتي براي فكر كردن به فيلمسازي به او نداده و آخرين چهره را به يك تجربه ملال‌آور براي تماشاگران و منتقدان تبديل كرده است.

ديگر فيلم عجيب حاضر در بخش مسابقه كن شصت و نهم «شيطان نئون» به كارگرداني نيكلاس ويندينگ رفن فيلمساز دانماركي بود كه از 3منتقد نمره بي‌ارزش گرفت، يك نفر آن را ضعيف ارزيابي كرد و 3نفر هم به فيلم نمره متوسط دادند. ميانگين امتياز شيطان نئون 1.6 از 4ستاره ممكن بود تا كمي بالاتر از «اين فقط پايان دنياست» زاويه دولان فيلمساز بسيار جوان كانادايي قرار بگيرد.

شايد استقبال خيره‌كننده از «الي» پل ورهوفن برخي كمبودهاي بخش مسابقه را پر كرد. فيلمساز هلندي كه 24سال پس از «غريزه اصلي» دوباره به كن آمده، با فيلم تازه خود نويدبخش بازگشتن به روزهاي اوج بود. بسياري از منتقدان الي را ستودند و آن را شاهكاري 5ستاره توصيف كردند. ضمن اينكه بازي ايزابل هوپر بازيگر قديمي سينماي فرانسه در اين فيلم حسابي مورد توجه قرار گرفت.

از حضور فيلم‌هاي ضعيف در بخش مسابقه كه بگذريم، بايد به موضوع داغ سياست در تقريبا تمام نشست‌هاي پرسش و پاسخ كن امسال اشاره كنيم؛ جايي كه به ميان آمدن نام دانلد ترامپ همه را به هشدار دادن وامي‌دارد.‌شان پن كه با چهره‌اي پكر ناشي از سوت و هو تماشاگران به سالن نشست خبري آمده بود، درباره سرگرم‌كننده بودن آخرين چهره گفت: «به‌نظرم مهم است كه سرگرمي را معادل رفتارهاي دانلد ترامپ ندانيم!»

كوين اسپيسي بازيگر برنده اسكار هم كه براي حضور در يك برنامه خيريه درباره بيماري ايدز به كن آمده بود، نامزد جمهوريخواهان را در انتخابات آينده رياست‌جمهوري آمريكا به يك بيماري تشبيه كرد و افزود: «در فيلم‌هاي خارجي 2چيز وجود دارد كه دانلد ترامپ از آنها متنفر است: خارجي‌ها و مطالعه كردن! او احتمالا كن را دوست خواهد داشت چون اينجا كلي كازينو وجود دارد.»
يك روز پيش از پايان رسمي جشنواره، فدراسيون بين‌المللي منتقدان فيلم (فيپرشي) و داوران كليساي جهاني فيلم‌هاي برگزيده خود را معرفي كردند كه جايزه فيپرشي بهترين فيلم بخش مسابقه به «توني اردمان» مارن آدي از آلمان رسيد. فيلم «سگ‌ها» به كارگرداني بوگدان ميريكا از روماني جايزه بخش نوعي نگاه را برد و Raw از فرانسه به‌عنوان فيلم برگزيده بخش هفته منتقدان و 2هفته كارگردانان معرفي شد. داوران كليساي جهاني هم جايزه اصلي خود را به فيلم كانادايي اين فقط پايان دنياست اهدا كردند.

کد خبر 334601

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha