دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۶ - ۰۷:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: مشکلات شهر قبل از اینکه کالبدی باشد حقوقی و فرهنگی است.

دکتر محمد باقر قالیباف با تاکید بر اینکه مشکلات شهر قبل از اینکه موضوعات کالبدی و ساختاری باشد در موضوعات حقوقی و فرهنگی خلاصه می شود، گفت: تنها در صورت اصلاح دو حوزه فرهنگی و حقوقی، شهر به نقطه ایده آل خواهد رسید.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران نشست مشترک شهردار تهران با مقامات و مسئولین قوه قضائیه با حضور حجت الاسلام علی رازینی، رئیس دیوان عدالت اداری و سعید مرتضوی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، معاونان شهردار، شهرداران مناطق و روسای سازمانها و شرکتهای تابعه شهرداری تهران در تالار ایران زمین شهرداری تهران برگزار شد.

شهردار با تاکید بر اینکه در چند ماه اخیر همکاری قوه قضائیه با شهرداری تهران قابل مقایسه با دوره های قبل نیست، گفت : به جرات می‌توان گفت که قوه قضائیه در مسائل مربوط به دادگستری و قضایی جلوتر از شهرداری حرکت کرده و در جهت منافع شهروندان تهرانی گام برداشته است. 

وی افزود : از آنجا که شهر مرکز جمعیت است بدون شک مرکز قدرت، ثروت و مرکز بسیاری از اتفاقات نیز است و چون مرکز قدرت، ثروت، معرفت و منزلت، شهر است باید بپذیریم که ذی نفعان  و ذی نفوذان در این شرایط به شدت با یکدیگر در تعامل و ارتباط هستند و این یک واقعیت است.

عکس از روابط عمومی شهرداری تهران

قالیباف گفت: به عنوان شهردار تهران در حال حاضر با تمام وجود حس می کنم که مردم در شهر با شخصیت حقیقی و هم شخصیت حقوقی با شهرداری تهران درگیری و ارتباط کاری دارند و امیدوارم با اصلاح در دو حوزه مسائل فرهنگی و حقوقی بتوانیم شهر را به نقطه قابل قبولی برسانیم.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام رازینی رئیس دیوان عدالت اداری نیز با بیان اینکه بلدیه و عدلیه جزء ارکان موثر برای زندگی درست و سالم مردم است و اگر ما به عنوان دو ارگان موثر بتوانیم عملکرد مطلوبی داشته باشیم قطعا در زندگی شهروندان گشایش و آسانی ایجاد خواهد شد ، افزود : یکی از تحولاتی که از سال گذشته در دیوان عدالت اداری ایجاد شده است تصویب قانون جدید بود که این قانون نتیجه ساعتها مطالعات کارشناسی توسط قضات متبحری است که به مجلس ارائه شد و در اسفند ماه سال گذشته به تصویب رسید.

وی اظهار داشت: در گذشته پرونده‌هایی وجود داشت که 5 تا 6 سال در دیوان برای رسیدگی معطل می‌ماند و علاوه بر اتلاف وقت شهروندان موجب کندی روند اجرای قانون و عدالت می‌شد در حالی که با یک مرحله‌ای شدن رسیدگی به پرونده‌ها مشکل اطاله دادرسی تا حد زیادی رفع شده است به این معنی که در حال حاضر در همان یک مرحله سه قاضی متبحر که بالای 15 سال سابقه دارند به پرونده‌ها رسیدگی کرده و طرفین دعوی باید هر حرف و ادله ای که دارند را در همان مرحله اول ارائه دهند.

رازینی با تاکید بر اینکه ضروری است از این پس شهرداری با دقت بیشتری پیگیر پرونده‌ها باشد، گفت: اگر قبلا شکایت مطرح شده‌ای را به شهرداری ارسال می‌کردیم و انتظار داشتیم هر چه سریعتر جوابی از سوی شهرداری داده شود اگر جواب داده نمی‌شد به شهرداری فرصتی داده می‌شد اما در حال حاضر اگر همان بار اول بخش حقوقی‌، بی‌دقتی کرده و رسیدگی نکند جبران آن دشوار است.

به گفته رازینی همچنین در قانون جدید پیشنهاد شده ماده ای گنجانده شود که دستور موقت ممکن است قابل لغو هم باشد. ما در دیوان عدالت اداری معتقد به حداکثر تعامل با نهادهای اجرایی هستیم.  

همچنین در ادامه این مراسم سعید مرتضوی دادستان عمومی و انقلاب تهران ضمن قدردانی از همکاری مطلوب و موثر شهرداری تهران و دکتر قالیباف با دادسرای عمومی و انقلاب تهران در جهت احقاق حقوق مردم و اجرای طرح های عمومی گفت: در موارد بسیاری دیده شده که وقتی بر اساس ماده 9 دستور تخریب صادر می شود و یا رایی بر اساس شکایت شهروندی صادر می‌شود، افرادی که متضرر هستند به محض اینکه با رای صادره به شهرداری‌ها معرفی می‌شوند سریعا به کارشان رسیدگی می‌شود و دیگر نیازی به سه ماه فرصتی که به شهرداری داده می‌شد ، وجود نداشت و مردم نیز کاملا ابراز خشنودی می‌کردند.

مرتضوی تاکید کرد : قضاتی که در حال حاضر برای رسیدگی به پرونده های مربوط به شهرداری انتخاب شده اند افرادی هستند که نسبت به قوانین شهرداری و امور شهری اشراف کامل دارند و این تمرکزی که در رسیدگی به پرونده ها وجود دارد موجب تسهیل در رسیدگی به امور قضایی و جلوگیری از اطاله دادرسی خواهد شد.

کد خبر 33472

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز