مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با تأکید بر این‌که پیش از اجرای طرح‌های انتقال آب حوضه‌به‌حوضه، باید مطالعات زیست‌محیطی دقیقی صورت گیرد، گفت: انتقال بین‌حوضه‌ای آب در نقاط مختلف کشور موجب مشکلات فراوانی شده، ازجمله اوضاع کنونی دشت میناب نتیجه نابخردی‌ها در حوزه مدیریت است.

طرح انتقال آب خزر به سمنان

دكتر اسماعيل كهرم در ادامه با بيان اين مطلب كه ما حق نداريم براي توسعه يك شهر، شهر ديگري را نابود كنيم، به بازديد خود از فجايع زيست‌محيطي و نشست‌هاي زمين در دشت ميناب اشاره كرد و اظهار داشت: شهرستان ميناب قرباني توسعه بندرعباس شده است.

مشاور رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در حالي انتقال آب از حوضه‌اي به حوضه ديگر را عامل تخريب‌هاي محيط‌زيست عنوان مي‌كند كه مسئولان ارشد سازمان حفاظت محيط‌زيست با طرح انتقال آب خزر به سمنان موافقت كرده‌اند و قرار است يكي از بزرگ‌ترين طرح‌هاي انتقال آب در كشور اجرا شود. اين درحالي است كه علاوه بر دكتر كهرم، چهره‌هاي شاخص محيط‌زيست، منابع طبيعي و حوزه آب كشور نسبت به عواقب اجراي اين طرح هشدار داده‌اند با وجود اين، مديركل محيط‌زيست استان سمنان مي‌گويد رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست هيچ مخالفتي با اجراي اين طرح ندارد. همچنان كه معاون محيط انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست هم كه تا پيش از سفر اخير رئيس‌جمهور به استان سمنان با اين طرح به‌شدت مخالفت مي‌كرد ناگهان با تغيير موضع، به موافقان اين طرح پيوست و اكنون طرح انتقال آب خزر به سمنان با مهر تأييد سازمان حفاظت محيط‌زيست در دستور كار شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران قرار گرفته است.

اسماعيل كهرم در گفت‌وگو با مهر، خشك شدن زاينده‌رود و بسياري از تالاب‌هاي ايران را نتيجه بي‌توجهي به ملاحظات زيست‌محيطي در انتقال آب و احداث سد دانست و افزود: زيباترين تالاب‌هاي ايران كه در كنوانسيون رامسر هم به ثبت رسيده‌اند به‌خاطر بي‌توجهي و رعايت نكردن مسائل زيست‌محيطي خشك شدند. اين استاد دانشگاه، تخريب محيط‌زيست را ناشي از نداشتن مطالعات واقعي ارزيابي زيست‌محيطي و مديريت نادرست دانست و با تشريح اوضاع درياچه اروميه، گفت: متأسفانه تخريب طبيعت نتيجه امور نادرستي است كه به‌دست بشر رخ مي‌دهد.

كهرم در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه بحران فرونشست زمين و فجايع محيط‌زيستي ميناب را بايد ملي كرد، افزود: فعالان رسانه‌اي بايد به‌گونه آگاهي‌بخشي كنند كه براي انتقال آب ميناب به خارج از اين شهرستان يك تصميم مناسب اتخاذ شود تا در نقطه‌اي ديگر اين قصه تلخ تكرار نشود.

کد خبر 335113

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha