یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۲
۰ نفر

همشهری دو - موژان اردانی: گاهی پیش می‌آید که از بودن در شهر‌ و این همه شلوغی‌اش خسته می‌شویم و دلمان می‌‌خواهد برای یک روز هم که شده از تمام نشانه‌های شهری دور باشیم.

روستای تاریخی ابیانه

 در اين مواقع روستاهاي نزديك به شهرها گزينه مناسبي هستند. معمولا هزينه سفر به روستاها زياد نيست و محيط آنها به شما احساس آرامش مي‌دهد. چه چيزي از اين بهتر؟ اما نكته‌ قابل توجه اين است كه از كجا اين روستاها را پيدا كنيم و چگونه راه سفر را در پيش بگيريم؟ يا اصلا كدام روستا به حال و هواي شما نزديك‌‌تر است؟ پيش از سفر لازم است كاملا تحقيق كرده و حتي از ريز هزينه‌ها آگاه شويد، آن زمان است كه مي‌توانيد تصميم بگيريد سفر خود را براي يك يا چند روز برنامه‌ريزي كنيد.

  • روستاي ابيانه

اگر به تاريخ و بناهاي قديمي علاقه‌مند باشيد ابيانه انتخاب مناسبي است. اگر مي‌خواهيد در كمال آرامش و سكوت در كوچه‌پسكوچه‌هاي سرخ آن قدم بزنيد، روزهاي تعطيل، مخصوصا روز جمعه زمان خوبي براي سفر نيست. اين روستا جاذبه‌هاي زيادي مثل مسجد جامع، قلعه‌هاي تاريخي، موزه مردم شناسي و زيارتگاه‌ها را در خود جاي داده‌است. علاوه بر اينها اهالي ابيانه با لباس‌هاي محلي و گويش‌خاص‌شان آنقدر جالب هستند كه بتوان فرهنگشان را جزو‌جاذبه‌هاي گردشگري دانست.

اين روستا به 2 هتل مجهز است كه حتي اگر قصد اقامت در آنها را نداشته‌ باشيد مي‌توانيد از رستوران‌هايشان استفاده كنيد. قيمت يك وعده ناهار در اين هتل‌ها به‌طور ميانگين ۱۸ تا ۲۲هزارتومان است. اگر هم قصد داشته باشيد يك شب را در آنها بمانيد بايد حدود ۲۰۰هزار تومان براي اتاقي 2 تخته بپردازيد. قيمت اين هتل‌ها به‌دليل امكاناتشان تقريبا با هتل‌هاي شهري برابري مي‌كند.

اگر مي‌خواهيد با هزينه كمتر در ابيانه اقامت كنيد پيشنهاد ما اجاره خانه‌هاي روستايي است كه البته تعداد آنها زياد نيست. اين خانه‌ها را مي‌توانيد با ۸۰ تا ۱۱۰هزار تومان اجاره كنيد كه اگر تعدادتان زياد باشد واقعا به صرفه است. اين خانه‌ها به امكاناتي مثل اينترنت بي‌سيم مجهز نيستند، اما مگر شما نيامده‌ايد كه از شهر كمي دور باشيد؟ اگر زمان مناسب را براي سفر انتخاب كنيد حتما مي‌توانيد يكي از اين خانه‌ها را با نرخ كم پيدا كنيد.

اگر تعداد افرادگروهي كه با آنها سفر مي‌كنيد زياد است و همگي شما به اتومبيل شخصي مجهز نيستيد مي‌توانيد يك اتوبوس يا ميني‌‌بوس براي مثلا يك روز اجاره كرده و هزينه آن را تقسيم كنيد. مطمئن باشيد چون مسافت سفر به اين روستا از شهري مثل تهران آنقدر‌ها زياد نيست مبلغ زيادي نبايد بپردازيد؛ بين ۲۰۰ تا ۳۰۰‌هزار تومان.

گزينه ديگر براي سفر به اين روستا شركت در تورهايي است كه آژانس‌هاي مختلف برگزار مي‌كنند. اين تورها معمولا يك روزه هستند؛ از ۵‌صبح كه زمان حركت است تا حدود ۱۱ تا ۱۲ شب ميزبان شما مي‌شوند. هزينه اين سفر براي هر نفر حدود ۸۰ تا ۹۰هزار تومان است و علاوه بر وسيله نقليه‌اي كه شما را به مقصد مي‌رساند، امكاناتي مثل صبحانه، يك ميان وعده و ناهار را در اختيارتان مي‌گذارند. خوبي اين تورها آن‌ است كه شما ديگر نگران برنامه‌ريزي براي گشت و‌گذار در روستا و وعده‌هاي غذايي‌تان نيستيد. اگر تعداد شما ۱۵ نفر باشد و بخواهيد با اين تور سفر كنيد مي‌توانيد اين را به سرپرست آژانس اعلام كرده و از او بخواهيد در روز مورد نظرتان، گروه شما را راهي كند. حواستان باشد كه حين پياده‌روي در كوچه‌هاي روستا اجازه عكسبرداري از زناني كه در لباس‌هاي رنگي پيش‌روي‌تان قدم مي‌زنند نداريد، مگر آنكه خودشان راضي باشند. اگر خيلي از رنگ و لعاب اين لباس‌ها خوشتان آمده، مغازه‌اي در روستا موجود است كه چند دست لباس را در اختيار مسافران قرار مي‌دهد تا بتوانند براي چند دقيقه آنها را بپوشند و عكس بگيرند، پوشيدن هر دست لباس تا ۱۰ هزار تومان خرج برمي‌دارد. در همين مغازه‌ها مي‌توان لباس‌هاي محلي ابيانه را خريد كه البته قيمت آنها حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است.

  • دقيقا كجاست؟

روستاي ابيانه در جاده تهران-اصفهان قرار گرفته. فاصله اين روستا تا شهرستان نطنز حدود ۴۰‌كيلومتر است. براي رسيدن به آن بايد كاشان را رد كنيد. اگر با اتومبيل شخصي از شهر تهران به اين روستا سفر مي‌كنيد، طي ۵ تا ۶ ساعت و با يك باك بنزين به مقصد مي‌رسيد اما توجه كنيد كه در روستا پمپ بنزيني وجود ندارد.

  • روستاي شهرستانك

اگر دلتان براي طبيعت لك زده و دوست داريد بعد از يك رانندگي كوتاه به جايي برسيد كه شبيه به يك خواب يا روياست، مي‌توانيد روي روستاي شهرستانك حساب كنيد. اين روستا در مسير جاده چالوس قرار دارد و از هواي بسيار مطبوعي در اين فصل سال برخوردار است. بسته به اينكه شما دنبال چطور سياحتي باشيد، انتخاب يكي از دو روستاي ابيانه و شهرستانك مي‌تواند پاسخگوي نياز شما باشد. در روستاي كوچك شهرستانك شما علاوه بر لذت بردن از هوا مي‌توانيد در جمع مردم روستا از همنشيني با آنها نيز بهره‌مند شويد.

اگر مي‌خواهيد با وسيله‌اي جز اتومبيل شخصي سفر كنيد بايد در پايانه‌هاي مسافري شهر تهران در اتوبوس يا تاكسي‌هاي تهران-چالوس بنشينيد. هزينه بليت يك اتوبوس معمولي حدود ۷ تا ۱۰‌هزار تومان و براي سواري تا ۲۰‌هزار تومان است. شما با اينكه وسط راه پياده مي‌شويد معمولا بايد اين مبلغ را به‌طور كامل بپردازيد. در اين صورت بايد در خروجي اين روستا پياده شده و براي ادامه مسير فكري بكنيد.

در خود روستا رستوران يا هتلي نمي‌بينيد كه بتوانيد در آن وعده‌اي غذا صرف كنيد، پس بايد حتما چيزي همراه خود داشته‌باشيد يا از رستوران‌هاي موجود در جاده اصلي بهره‌ببريد. البته در روستاي شهرستانك مغازه‌هاي مواد غذايي موجود هستند كه مي‌توانيد براي خريد‌هاي جزئي به آنها مراجعه كنيد. اين مغازه‌ها عسل، ماست، پنير و به‌طور كلي لبنيات محلي كه سوغات شهرستانك هستند را نيز در اختيار مسافران مي‌گذارند.
اين روستا شامل جاذبه‌هايي چون كاخ ناصري، كتيبه قجري، قلعه دزدبند، چشمه گله گيله و درخت چندصد ساله اورس است كه طي قدم زدن در روستا حتما به آن برمي‌خوريد.

اين روستا به هتل مجهز نيست. اگر قصد داريد بيش از يك روز در اين روستا بمانيد مي‌توانيد با خودتان چادر ببريد، البته بايد بدانيد كه شب‌ها حتي در تابستان هوا سرد مي‌شود.گزينه ديگر، اقامت در خانه‌هاي روستايي است كه شايد بتوانيد آن را با ۷۰ تا ۱۰۰‌هزار تومان براي يك شب پيدا كنيد.

اگر يك روز كامل وقت بگذاريد مي‌توانيد تمام اين روستا را بگرديد، به همين دليل است كه تورهايي كه براي بازديد اين روستا درنظر گرفته مي‌شود يك روزه هستند. اين تورها را مي‌توان به‌عنوان گزينه ديگري براي سفر به شهرستانك دانست. هزينه سفر با تور حدود ۷۵ تا ۸۵ هزار تومان است كه با پرداخت اين مقدار علاوه بر سرويس رفت و برگشت، يك وعده صبحانه در رستوراني بين‌راه، ناهار و ميان وعده را در اختيارتان مي‌گذارند.

  • دقيقا كجاست؟

اين روستا در حدود ۵۰ كيلومتري شهر كرج قرار دارد و براي آنكه از تهران به آن برسيد بايد از آزادراه تهران- كرج وارد جاده چالوس شده و پيش از رسيدن به گچسر وارد خروجي آن شويد. اين خروجي با يك جاده آسفالته شما را به مرادتان مي‌رساند. اگر با اتومبيل خودتان و از شهر تهران سفر مي‌كنيد يك باك بنزين كافي است. پيشنهاد ما اين است كه صبح زودتر راه بيفتيد تا هم جاده خلوت‌تر باشد و هم زمان بيشتري را براي ديدن اين روستا داشته‌باشيد. توجه كنيد كه چون جاده چالوس مسير رسيدن به شمال كشور است و در ايام تعطيل به طرز سرسام‌آوري شلوغ مي‌شود، بهتر است براي سفر روزهاي ديگري را انتخاب كنيد. بهترين زمان براي سفر به اين روستا فصل‌هاي بهار، تابستان و پاييز است.

کد خبر 335274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha