سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۶ - ۰۷:۴۱
۰ نفر

محسن حسینی طاها: گفت‌وگو با یک معلول فعال درحوزهIT.

کمترکسی است که در حوزه فرهنگ سازی برای معلولین فعالیت داشته باشد و با نام محمدرضا دشتی آشنا نباشد.دشتی که خود درد آشناست با اکثر سازمانهای غیردولتی معلولین رابطه خوبی دارد. در گفت‌وگویی که از نظرتان می‌ گذرد بیشتر با این جوان پرشور جامعه معلولین آشنا می‌ شویم.

  • ادبیات خوانده اید اما چه چیز شما را از عالم ادبیات به وادی فعالیت وفرهنگ سازی برای معلولین کشاند؟

من از ابتدای نوجوانی با فعالیت‌های فرهنگی کارم را شروع کردم از نوشتن گزارش شب خاطره حوزه هنری برای روزنامه سلام تا همکاری با صفحه معلولین روزنامه اطلاعات، البته مدتی هم خاطرات رزمندگان را برای کتاب فرهنگ جبهه تنظیم می‌کردم که این در واقع من را به وادی کارهای فرهنگی کشاند.

زمانی که در مجله پرواز کار می‌کردم مدیر مجله مرا امیدوار کرد که در صنف خودم یعنی معلولین می‌توانم موفق باشم. خدا خواست به‌رغم فرصتهای شغلی خوب و عالی با حقوق خوب در مرکز توانبخشی فرزندان معلول کارگران در بخش روابط عمومی مشغول به کار شوم.

شایدحضور من در میان 300 بچه کم توان ذهنی عامل مؤثری شد تا بر مسئله فرهنگ‌سازی در جامعه رویکردی جدی پیدا کنم. در این مرکز با لطف خدا بهترین عکاس خبری ایران و بهترین گرافیست‌ها در کنار ما قرار گرفتند.

  •  از نوشتن برای معلولین در دنیای مجازی بگویید. از وبلاگ وسایت شمعدانی که امروز یکی از پرخواننده ترین سایت‌ها در زمینه معلولین به شمار می‌‌رود.

 وبلاگ نویسی را از سال 82 شروع کردم. تجربه خیلی خوبی بود. شمعدانی که نام وبلاگ و مجموعه فعالیت‌های من در فضای مجازی اینترنت هست خیلی سریع جای خودش را باز کرد و توانست علاوه بر دوستان معلول با مخاطبان غیرمعلول هم ارتباط خوبی برقرار کند.

سایت شمعدانی که در آذر ماه سال گذشته افتتاح شد به‌عنوان پایگاهی برای معلولین در حال حاضر شامل بخش اخبار معلولین و معرفی معلولین موفق، پیوندهای معلولین، مقالات علمی اجتماعی و ورزشی در حوزه معلولین می‌باشد.

 البته در کنار این بخش‌ها به پرسش‌های دوستان معلول از تمام نقاط دنیا پاسخ می‌دهد همین‌جا لازم می‌دانم این نکته را اضافه کنم که شمعدانی پایه و اساسی شد تا دوست خوبم مهندس نعمتی که جای ایشان در اینجا خالی است طرح پروانه‌ها را راه اندازی کنند.

  •  آمار بازدیدکنندگان و خوانندگان سایت چقدر است؟

 در حدود 200 هزار بازدید طی مدت 6-7 ماه گذشته، تقریبا روزی 2 هزار تا 2500 بازدید

  • فکر می‌ کنید با توجه به تنگناهای موجود در زمینه معلولین وعدم دسترسی بسیاری از معلولین به اینترنت فعالیت در این فضا تا چه اندازه می‌‌تواند مفید باشد؟

 ببینید اینکه اکثر معلولین به اینترنت دسترسی ندارند شاید واقعی نباشد، شما همین الان با مراجعه به بخش پیوندهای شمعدانی می‌توانید ببینید که دوستان خوب معلول ما چه تعداد وبلاگ و سایت دارند و این حرکت در حال گسترش است. به‌نظر من اینترنت در دنیای آینده حرف اصلی را خواهد زد و دنیا به سمت ارتباط مجازی یا به تعبیر دانشمندان علم روابط عمومی دنیای سایبر در حال حرکت است.

 اگر در کشور ما کمبودی در این زمینه هست باید به سرعت جبران شود و دولت مردان و مسئولین محترم کشور امکان دسترسی معلولین را به دنیای اینترنت فراهم کنند، می‌دانید ما در سال دسترسی الکترونیک از سوی سازمان ملل هستیم یک نکته هم باید بگویم گفت‌وگوهای اینترنتی برای معلولین بسیار مفید می‌تواند باشد و در واقع به راحتی می‌توانند با دیگران ارتباط کلامی، صوتی و تصویری برقرار نمایند بدون آنکه بخواهند در شهرهای نامناسب‌مان پیاده‌روی کنند.

می‌دانید که یکی از مشکلات ما همیشه نبود آمار دقیق از وضعیت معلولین در کشور بوده است، پس نمی‌توان در این رابطه به‌طور دقیق صحبت کرد. من تجربه خودم را گفتم و اینکه با دوستان معلولی که در سطح شهر در مناسبات کاری و اجتماعی می‌بینم اکثرا ایمیل دارند یعنی به اینترنت دسترسی دارند.

  •  از دیگر فعالیت‌هایتان در زمینه معلولین بگویید.

 دبیر جمعیت معلولین مؤسسه حمایت سبز پارسیان هستم و در این مدتی که جمعیت را تشکیل دادیم با کمک و مساعدت مسئولین مؤسسه در زمینه معلولین اقدامات مؤثری داشته‌ایم، که از آن جمله می‌توان به پیگیری قانون جامع حقوق معلولین، ترجمه کنوانسیون بین‌المللی حقوق معلولین و تکثیر آن و ارسال برای تمام مسئولین کشور و کارشناسان حوزه معلولین نام برد.

همچنین در بحث مناسب‌سازی‌ نیز در همایش ملی مناسب سازی جمعیت حضور موفقی داشته و دبیر جمعیت در کمیته پیگیری این همایش عضویت دارد که می‌توان از دستاوردهای این کمیته به برگزاری دومین همایش در آبان ماه سال‌جاری و همچنین فراهم ساختن زمینه لازم برای تشکیل یک انجمن مردم نهاد (NGO)در زمینه مناسب‌سازی‌ اشاره کرد.

در کنار این فعالیت‌ها به برگزاری همایش حقوق معلولین در سال 84 و کارگاه‌های حقوق معلولین در سال قبل و سال‌جاری می‌توان اشاره کرد.یکی از مهم‌ترین تلاش‌های جمعیت تشکیل ستاد سازمانهای غیردولتی معلولین می‌باشد که با همکاری چند NGOدیگر در حال شکل گیری است و امیدوارم بتوانیم شبکه سازمانهای غیردولتی معلولین ایران را راه اندازی نماییم.

  • شما یکی از اعضای تیم ترجمه کنوانسیون معلولین بودید، علاقه‌مند هستیم از روند ترجمه وانتشار آن بیشتر بدانیم.

 ترجمه کنوانسیون با همت آقای دکتر همدانچی از مسئولین مؤسسه حمایت سبز انجام شد که البته یک تیم روی آن کار کردند. در این تیم از یک کارشناس حقوق و یک کارشناس رسانه کمک گرفتیم.

بخش ویرایش آن نیز به عهده من گذاشته شدابتدا تصمیم داشتیم به صورت یک کتاب منتشر شودالبته با درایت مدیر عامل مؤسسه حمایت سبز پارسیان هزینه چاپ آن به صورت نشریه تأمین شد و همکاران نشریه حمایت سبز دست به کار شدند.

 اول با سازمان ملل مکاتبه شد و مسئولین سازمان ملل زمینه دریافت عکسهای مراسم امضای کنوانسیون را با کیفیت بالا فراهم کردند سپس با آقای توماس اسکندمایر یک مصاحبه اختصاصی انجام دادیم. ایشان از فعالان معلولین در تنظیم کنوانسیون بودند یک خبر هم که هنوز منتشر نشده بگویم مسئولین سازمان ملل پس از دریافت نشریه حمایت سبز درخواست کردند تا ما متن ترجمه را برایشان به صورت فایل تایپی ارسال کنیم تا روی سایت سازمان ملل متن فارسی کنوانسیون نیز قرار گیرد، در اینجا لازم می‌دانم یک نوید هم بدهم برای اینکه حقوق همه معلولین را رعایت کرده باشیم.

متن کنوانسیون به صورت بریل آماده انتشاراست، در ضمن در روی جلد نشریه مواد بریلی از متن کنوانسیون حک شد.

  •  به غیر از ترجمه تیم شما در زمینه کنوانسیون چه فعالیت‌هایی داشته است؟

پیگیری مکاتبات انتشارپس از ارسال چند هزار نسخه نشریه حاوی متن کنوانسیون که با کمک مهندس داوودی معاونت ارتباطات مؤسسه انجام شد تقریباهمه نگاه‌ها به روی کنوانسیون معطوف شد.

در این بین اداره حقوق بشر وزارت خارجه زحمت پیگیری آن را بر عهده گرفتند و در جلسه‌ای که تشکیل دادند درباره کلیات کنوانسیون بحث کردیم که مورد اتفاق نظر همه حاضرین از وزارتخانه‌های مختلف و سازمان‌های غیردولتی بود.

 پس از آن مقررشد تا در سازمان بهزیستی مسئله را پیگیری کنیم که در 2 جلسه متن نهایی برای تقدیم به هیات دولت تنظیم شد.از سوی دیگر نشستی را با ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام داشتیم که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مقام ریاست مجمع قول مساعد برای پیگیری امضای کنوانسیون دادند دو روز بعد هم مرکز پژوهش‌های مجلس نظر مثبت خود را اعلام کرد، خدا را شکر که تلاش ما و سایر دوستان روند خوبی داشته است .

  •  تا امضای کنوانسیون چقدر فاصله داریم؟

 امیدواریم هیات دولت هرچه زودتر با 2 فوریت کنوانسیون را به صحن علنی مجلس ببرد، خیلی فاصله نداریم در این رابطه در همین هفته با نمایندگان محترم مجلس هم تلفنی صحبت کرده‌ایم و هم جلسه حضوری داریم تا رایزنی‌های لازم را درباره ضرورت امضای کنوانسیون در سطح ملی و بین‌المللی بیان کنیم البته این نکته را بگویم که دوستان وزارت خارجه باید زودتر اقدام می‌کردند.

در حال حاضر بالغ بر 30 کشور اسلامی کنوانسیون را امضا کرده‌اند، آن وقت ما با داشتن قانون جامع حقوق معلولین و تلاش برای اتحاد کشورهای اسلامی از این واقعه مهم که در تاریخ سازمان ملل بی‌نظیر می‌باشد از نظر امضا و پذیرفتن آن عقب ماند‌ه‌ایم.

  • چرا باید امضای یک کنوانسیون با این همه پیچ وخم روبه‌رو باشد؟

با پیچ و خم روبه‌رو نیست، اگر هیات محترم دولت آن را تأیید کندنماینده ایران در سازمان ملل پیوستن ایران را به کنوانسیون با امضای آن اعلام می‌کند و سپس مجلس شورای اسلامی به‌طور رسمی به الحاق ایران به کنوانسیون حقوق معلولین رأی می‌دهد که مطمئنا رأی نمایندگان مجلس تا جایی که بنده می‌دانم مثبت خواهد بود.

کد خبر 33555

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز