سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۰
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: ماه رمضان با تمام شیرینی‌هایش از راه رسیده است.

ماه رمضان

سختي‌هاي روزه‌داري و عطش و گرسنگي را مي‌شود به اميد چشيدن حس خوب بندگي به جان خريد. ‌ماه رمضان بيشتر از هرجاي ديگري، خودش را در خانه‌ها نشان مي‌دهد و اين هنر خانم آن خانه است كه مي‌تواند رنگ و بوي خانه را در اين ‌ماه براي اعضاي خانه جذاب‌تر كند. مديريت همه‌جوانب زندگي را با هم درنظر بگيريد و اجازه ندهيد ضعف روزه‌داري، خانه‌داري شما را تحت‌‌الشعاع قرار دهد.

  • اول فريزر

قبل از هر كاري بياييد همين ابتدا به سراغ فريزر برويم. شما بايد مقداري مواد اوليه براي آماده‌كردن افطاري‌ها و سحري‌هاي يك‌هفته داشته باشد تا روند آماده‌كردن غذاهايتان سرعت پيدا كند، ضمن اينكه اين روزها شما انرژي‌تان را بايد بيشتر ذخيره كنيد و بهتر است هر روز براي خريد از خانه بيرون نرويد. پس موادي مانند لوبياسبز براي لوبياپلو، هويج رنده‌شده براي سوپ‌ها، سبزي براي كوكو سبزي و... را همين روزهاي ابتدايي آماده و خيال خودتان را از بابت مواد‌غذايي آسوده كنيد.

  • هنرمند باشيد

برنامه‌ريزي براي پخت‌وپز سحري و افطاري به‌عهده شماست و انتخاب‌هاي شما نقش تأثيرگذاري در بروز عطش و گرسنگي افراد خانواده دارد. براي اينكه كمتر هنگام روزه‌داري تشنه شويد بهتر است در برنامه غذايي سحر از خوردن غذاهايي مثل انواع كوكو، بادمجان، سوسيس و كالباس، سس مايونز و سير و پياز و همچنين غذاهاي چرب و پرنمك كه سبب تشنگي زياد در طول روز مي‌شود پرهيز كنيد. همچنين خوردن مواد شيرين مانند زولبيا و باميه هنگام سحر سبب افت سريع قند خون و احساس گرسنگي در طول روز مي‌شود. در‌ ماه رمضان ميوه‌هاي آبدار و سبزيجات بيشتري مصرف كنيد تا در طول روز دچار تشنگي نشويد.

  • به فكر خودتان باشيد

از آنجا كه در ساعات آخر روزه‌داري آب بدن به كمترين ميزانش مي‌رسد و تشديد بي‌آبي موجب ايجاد سنگ‌كليه و گرمازدگي مي‌شود، احتمال بروز شوك ناشي از حرارت پخت‌وپز وجود دارد، پس بهتر است در وعده افطار از غذاهاي حاضري و سبك‌تر استفاده كنيد و تهيه و پخت غذاي اصلي را به بعد از زمان افطار موكول كنيد. استفاده از غذاهاي حاضري و سرخ نشده علاوه بر اينكه بهترين و سبك‌ترين خوردني‌ها براي وعده افطار هستند، تهيه آنها نيز به زمان زيادي نياز ندارد و ايستادن مقابل ‌گاز را به حداقل مي‌رساند.

  • بركت را به خانه بياوريد

آمدن مهمان به خانه عين بركت است و در اين‌ ماه جايگاه ويژه خودش را دارد. سعي كنيد براي برگزاري مهماني‌هاي افطاري برنامه‌اي داشته باشيد و خودتان را از اين فيض عظيم محروم نكنيد. با همسر و فرزندانتان برنامه‌ريزي كنيد و در شب‌هايي كه برگزاري افطاري برايتان امكان دارد، مهمان‌هاي خاص خودتان را دعوت كنيد. بهتر است از همين روزهاي ابتدايي به مهمانان‌تان تاريخ‌هاي مدنظرتان را اعلام كنيد تا هم آنها و هم شما بتوانيد براي روزهاي بعد و مهماني‌هاي بعدشان برنامه‌ريزي كنيد.

  • كمي تغيير بدهيد

با توجه به اينكه در سال‌هاي اخير‌، ماه رمضان در فصل تابستان قرار گرفته است، مي‌توانيد از هواي خوب شب‌هاي آن استفاده كنيد و به جاي آنكه مهمانان‌تان را براي افطاري دعوت كنيد ميزبان سحري آنها باشيد؛ پيشنهاد متفاوتي است اما به آن فكر كنيد. مي‌توانيد اين برنامه را در يكي از پارك‌هاي شهر اجرا كنيد. به‌عنوان مثال شب‌هايي كه روز بعد آن تعطيل است بهترين زمان براي اجراي اين پيشنهاد است. مي‌توانيد از مهمانان‌تان بخواهيد كه ساعت 12شب به محل مورد نظر شما بيايند و چند ساعتي را به دور از تلويزيون و اينترنت دور هم جمع شويد. براي سحري هم يك نوع غذاي برنجي بدون خورش درنظر بگيريد تا كارها براي خودتان هم سخت نشود. حتما تجربه جالبي خواهد بود.

  • بچه‌ها را فراموش نكنيد

ساعت‌هايي از روز، خستگي و ضعف ناشي از روزه‌داري به شما اين اجازه را نمي‌دهد كه چند نوبت پاي گاز بايستيد و غذاهاي متفاوت درست كنيد. زماني كه براي پخت سحري مواد مورد نيازتان را آماده مي‌كنيد، برنامه‌اي هم براي كودكان داشته باشيد. ناهار آنها را هم در همين زمان‌ها آماده كنيد تا فقط با گرم كردن ساده غذا بتوانيد نياز آنها را برطرف كنيد.

  • بعد از افطار

براي بعد از افطارتان برنامه بچينيد و اجازه ندهيد برنامه زندگي‌تان را تلويزيون و برنامه‌هاي آن تعيين كند. به مسجدها و اماكن مذهبي نزديك منزل‌تان سري بزنيد و از برنامه‌هاي‌شان در اين‌ ماه مطلع شويد و تلاش كنيد در آنها حضور پيدا كنيد. كلاس‌ها اخلاقي بسيار خوبي در بستر اين‌ ماه برگزار مي‌شود كه مي‌تواند توشه يك سال آينده شما و خانواده‌تان باشد.

کد خبر 336235

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha