سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۳
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: در ماه مبارک رمضان می‌توانید میزبان مهمانان خدا باشید. به این شرط که خودتان را با بایدها و نبایدهای دست و پاگیر معمول به دردسر نیندازید و پهن کردن سفره افطار را برای خودتان به یک امر سخت و دور از دسترس تبدیل نکنید.

افطاری آسان

دين ما ديني است كه به نيت خير كمترين كارها هم بزرگ‌ترين پاداش‌ها را مي‌دهد. وقتي كه پيامبر مهرباني‌ها مي‌گويد: «افطاري بدهيد، ولو به قدر يك خرما يا به اندازه يك ليوان آب» الگو بگيريد و برنامه زندگي‌تان را براساس همين روش‌هاي ساده پيش ببريد تا بتوانيد بدون دغدغه براي خودتان ثواب جمع كنيد.

  • ذهن‌تان را پاك كنيد

بدن انسان براي رفع گرسنگي احتياجي به دريافت غذاهاي گوناگون با طعم‌هاي مختلف ندارد. ريشه اينكه ما خانم‌ها نمي‌توانيم با سفره ساده كنار بياييم جاي ديگري است، نه نگراني‌مان براي برطرف شدن گرسنگي و رسيدن انواع مواد غذايي به بدن. بياييد خاطره تمامي سفره‌هاي افطاري مجلل و رنگارنگ را از ذهن‌تان خارج كنيد. براي خودتان مرزهاي پررنگي تعريف كنيد كه طبق آنها بايد شما ميزبان ساده‌اي باشيد. همين حالا قلم و كاغذ را برداريد و انواع غذاهاي ساده‌اي را كه مي‌توانيد براي يك سفره افطاري خودماني درنظر بگيريد بنويسيد. نان و پنير و سبزي، انواع سوپ‌ها و آش‌هاي اصيل ايراني، كتلت و انواع كوكوها، حلواها و فرني‌ها. اگر براي يك سفره افطار از هر دسته از اين غذاها يك مورد را هم تهيه كنيد باز هم سفره‌تان زيبا و متنوع خواهد بود در عين حال سادگي و صميميت خودش را هم حفظ خواهد كرد.

  • افطاري ساده براي همه مفيد است

روزه‌داري در اين روزهاي بلند يعني چيزي نزديك به 17 ساعت گرسنگي و تشنگي. معده ما بعد از اين مدت زمان تحمل دريافت يكباره مواد غذايي زياد و حجيم را ندارد. پس بايد براي انواع مواد خوراكي در ساعات بعد از افطار برنامه‌ريزي داشته باشيد. افطار مناسب مي‌تواند مانند يك وعده صبحانه كامل يا شام سبك باشد. مثلا نان و پنير و سبزي يا انواع كوكو و كتلت كه زياد چرب نباشد مي‌تواند در وعده افطار شما قرار بگيرد و درواقع، شام و افطارتان را يكي كند. توجه داشته باشيد كه تأكيد ما بر افطار و شام سبك است. برخي از غذاهاي به ظاهر سبك، كالري بالايي دارند. مثلا يك وعده نان و پنير و گردو و حتي كره و مربا، اصلا افطار سبكي نيست و كالري پاييني هم ندارد. پس همين غذاهاي خوش طعم ساده را دست‌كم نگيريد. بدن روزه‌داران مي‌تواند با همين مقدار غذاي دريافتي به‌خوبي كنار بيايد و نيازهاي خودش را برطرف كند.

  • برنامه‌ريزي كنيد

ليستي تهيه كنيد و اسامي خانواده‌ها و اقوامي را كه قرار است براي افطاري دعوت‌شان كنيد يادداشت كنيد.
بعد با همسرتان مشورت و بررسي كنيد كه كدام خانواده‌ها را در كدام تاريخ دعوت كنيد. حتي مي‌توانيد 2شب پشت هم افطاري بدهيد زيرا معمولا در سفره افطار غذاهايي اضافه مي‌آيد كه مجددا و براي شب بعد هم قابل استفاده هستند. مثل سوپ‌ها و آش‌ها و فرني و شله‌زرد و حليم. با اين شيوه هم غذاها اسراف نمي‌شود و هم هزينه‌هاي شما براي افطاري‌دادن پايين مي‌آيد.

  • شام نپزيد

عده‌اي از متخصصان تغذيه معتقدند روزه گرفتن علاوه بر تمامي آثار بزرگ معنوي كه براي يك فرد دربردارد، از نظر بهداشتي نيز يك وعده از غذاي روزانه را هم كاهش مي‌دهد تا بدن بتواند، چربي‌هاي انباشته شده در خود را بسوزاند. حالا اگر شما 3 وعده افطاري، شام و سحري را داشته باشيد، ديگر كمكي به بدن‌تان نكرده‌ايد. سعي كنيد خودتان را قانع كنيد كه 2 وعده غذايي افطار و سحري كافي است. حالا با خيال راحت مي‌توانيد فقط يك سفره بيندازيد و زحمات بيشتر را از دوش خودتان كم كنيد. اما اگر اصرار به داشتن غذايي به‌عنوان شام در مهماني‌تان داريد، سعي كنيد يك نوع غذاي ساده بدون خورش مانند لوبيا‌پلو يا عدس‌پلو تهيه كنيد و سر سفره بياوريد.

  • اگر خانه‌تان خيلي كوچك است

اگر منزل شما خيلي كوچك است و نمي‌توانيد تعدادي از افراد مدنظرتان را دعوت كنيد، برنامه را طور ديگري طراحي كنيد. لقمه‌هاي كوچك نان و پنير و سبزي را آماده كنيد به همراه يكي دو جعبه خرما به مسجد محل‌تان برويد و نام خودتان و خانواده‌تان را در ليست افطاري دهندگان بنويسيد. حتي اگر رفتن به مسجد با اين وسايل برايتان سخت است، يك ميز كوچك را در كوچه‌تان قرار دهيد و لوازمي كه براي پذيرايي تهيه ديده‌ايد را روي آن قرار دهيد.

  • به خانه برگرديد

اين روزها اسم مهمان كه مي‌آيد افراد زيادي گزينه جديدي را رو مي‌كنند به نام دعوت در رستوران‌ها و تالارها! اين كار به نسبت برگزاري مراسم افطاري در خانه بسيار ساده‌تر است اما هزينه زيادي را براي شما در برخواهد داشت. به علاوه اينكه شما فضاي خانه‌تان را از بركت حضور مهمان محروم كرده‌ايد. حواس‌تان باشد عرف جامعه با همين رفتارهاي به ظاهر ساده ما كم‌كم تغيير مي‌كند و يكسري از بركات به همين شيوه‌ها آرام آرام از زندگي‌ها مي‌روند.

کد خبر 337007

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha