مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرایط آب و هوایی زمین درحال تغییر است، آن‌هم به سرعت، درحدی که ناسا با گذشت هر ماه،‌نامی جدید را به عنوان گرمترین ماه سال معرفی می‌کند و این‌بار نوبت به ماه می ۲۰۱۶ رسیده‌است.

گرمایش زمین

براساس گزارش ناسا، اين آژانس اعلام كرد ماه مي سال 2016 از زمان آغاز به ثبت شرايط دمايي سياره زمين، گرمترين ماه در تاريخ به شمار مي‌رود و دماي هوا در مناطق قطبي بسيار بالاتر از حد انتظار رفته‌است.

آمارها نشان مي‌دهند آلاسكا با اختلاف دماي زياد داراي گرمترين فصل بهار در طول تاريخ ثبت شده بوده‌است درحالي كه دماي هوا در فنلاند در طول ماه مي 3-5 درجه سانتيگراد بالاتر از حد معمول بوده‌است. همچنين دماي هواي ماه مي در 20 ايستگاه هواشناسي در سرتاسر جهان شكسته شده‌است.

از سويي ديگر، استراليا گرمترين پاييز طول تاريخ خود را شاهد بوده‌است و ميزان برف و يخ در قطب تا حد قابل توجهي كاهش پيدا كرده‌ و به 1.4 ميليون كيلومتر مربع كمتر از ميانگين سطح برف و يخ قطبي در سال‌هاي 1981 تا 2010 رسيده‌است.

ديويد كارلسون از برنامه پژوهشي آب و هوايي جهاني مي‌گويد غيرعادي، عادي جديد شده‌است. وضعيت هوايي امسال بسيار هشدار‌دهنده‌تر از هميشه است و فاز ال‌نينوي گرمي كه رخ داد تنها مسئوليت بخشي از اين وضعيت را به عهده دارد. تغييرات سريع در مناطق قطبي نگران‌كننده هستند و آنچه در قطب‌ رخ مي‌دهد روي بقيه جهان نيز اثرگذار است. در شرايطي كه مشخص نيست اين تغييرات دمايي قرار است ادامه دار باشند يا خير.

هواشناسان مي‌گويند افزايش تراكم دي‌اكسيد‌كربن در اتمسفر زمين كه به واسطه فعاليت‌هاي انساني ايجاد شده‌است، به واسطه وقوع ال‌نينو در سال 2016 وضعيت وخيم‌تري يافته است. از آنجايي كه ميزان آلودگي‌هاي انساني نسبت به ال‌نينوي بزرگ سابق در سال 1997-1998 نزديك به 25 درصد افزايش داشته‌است، ميزان تراكم دي‌اكسيد كربن نيز در سال 2016 افزايش داشته‌است.

پيش از اين ناسا ماه آوريل را به عنوان گرم‌ترين ماه سال 2016 اعلام كرده‌بود و با اين وضعيت به نظر مي‌آيد سال 2016 همچنان ركورد‌دار گرم‌ترين سال تاريخ باقي بماند،‌دست‌كم تا آغاز سال 2017.

کد خبر 337536

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha