محمد گلچین‌زاده اهواز - خبرنگار همشهری: اصولاً اگر قرار باشد از دیگران سؤال شود خوزستان را با چه واژه‌هایی می‌شناسید، احتمال اینکه این ۵ کلمه بیان شود زیاد است: نفت، فوتبال، سینما، دفاع مقدس و گرما. این آخری اما بدجوری بر تمامی رفتار و کردار خوزستانی‌ها اثر گذاشته است.

گرمای خوزستان

اگر خوزستانی‌ها خونگرم معرفی می‌شوند، اگر خوزستانی‌ها شاد معرفی می‌شوند، اگر خوزستانی‌ها گاهی تندمزاج شناخته می‌شوند و اگر به پر جنب و جوش بودن مشهور هستند، بی‌تردید به خاطر آفتاب و گرمایی است که دست‌کم ۸ ماه از سال حضور دارد؛ حضوری همیشگی که گاهی دوست‌داشتنی است و گاهی ملال‌آور.

این آفتاب که البته باعث شده خوزستانی‌ها کمتر به بیماری‌ای به نام «استئوپروز» یا‌‌ همان پوکی استخوان دچار شوند، در روزهایی از سال به بی‌رحمانه‌ترین شکل ممکن بر سر و تن شهروندان این خطه از سرزمین می‌تابد. در تیر و مرداد این آفتاب است که با شدت هر چه تمام‌تر نورافشانی می‌کند و عرق یکایک افرادی را که زیر آن حضور داشته باشند، در می‌آورد.

اما تیر که شروع شد و چند روزش هم گذشت و دمای هوا به ۵۰ درجه نرسید، بیم این ‌رفت که نکند امسال آفتاب از سوی دیگر خود طلوع کرده باشد. این نگرانی اما به سرعت از بین رفت. چرا که روزهای خرماپزان امسال که منتظرش بودیم، با اندکی تأخیر وارد خوزستان می‌شود.

این را نقشه‌های نسبتاً دقیق سازمان هوا‌شناسی پیش‌بینی کرده‌اند؛ چه بسا اگر چنین دستگاه‌هایی هم نبود قدیمی‌تر‌ها می‌توانستند حدس بزنند گرمای تا استخوان دم‌کرده تیر و مرداد گرچه با چند روز تأخیر اما بالاخره سر و کله‌اش پیدا می‌شود.

  • گرمای شدید‌تر

هوا از اواسط اردیبهشت رو به گرمی گرویده بود اما نه به اندازه‌ای که قرار است در این هفته گرم شود. این را معاون پیش‌بینی هوای اداره کل هوا‌شناسی خوزستان به خبرنگار همشهری می‌گوید.
«علیرضا غلام‌پور» در همین رابطه اظهار می‌کند: در هفته پیش رو به دلیل گسترش زبانه کم‌فشار در سطح کشور، انتظار روند افزایش دما را تا آخر تیرماه امسال داریم. چرا که مدل‌های هوا‌شناسی نشان می‌دهند از اواخر دهه اول تابستان، روند افزایش دما به اوج خود می‌رسد و احتمالاً در برخی از نقاط استان، دما به بیش از ۵۱ درجه سانتی‌گراد خواهد رسید.

  • امکان صدور بیانیه

غلام‌پور با اشاره به پیش‌بینی‌های قبلی این اداره می‌گوید: هوا‌شناسی خوزستان از افزایش ۵ درجه‌ای دما تا اواسط هفته آینده در برخی نقاط استان خبر داده بود و اعلام کرده بود بیشتر شهرهای خوزستان به خصوص در جنوب استان دمای ۵۱ درجه را تجربه خواهند کرد. چرا که پیش از این تاریخ، هوا گرم شده بود اما نه به اندازه‌ای که با بیشترین حد خود بخواهد گرما را به جنوب‌غربی‌ترین استان کشور انتقال دهد.
وی با اشاره به علل این گرمای بالای ۵۰ درجه بیان می‌کند: با تقویت سیستم کم‌فشار و گسترش الگوی تابستانه در کشور، انتظار داریم خوزستان روزهای به شدت گرمی را تجربه کند. شاید این میزان گرما به اندازه‌ای باشد که در بیانیه‌ای درخواست کنیم افرادی که بیماری‌های خاص و مرتبطی دارند اصلاً از خانه بیرون
نیایند.

  • پیش‌بینی دما در شهر‌ها

معاون پیش‌بینی هوای اداره کل هوا‌شناسی استان در خصوص شهرهایی که در معرض این گرما قرار دارند می‌گوید: مدل‌ها نشان می‌دهد دما در بعضی نقاط استان از جمله شهرهای اهواز، آبادان، آغاجاری، امیدیه و رامهرمز به بیش از ۵۱ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و در سایر نقاط استان به خصوص شهرهای شمالی مانند دزفول، دهدز و ایذه نیز دما کمتر از ۴۵ درجه نخواهد بود.

  • صرفه‌جویی در منابع انرژی

معاون پیش‌بینی هوای اداره کل هوا‌شناسی استان فقط به ارائه آمار اکتفا نمی‌کند و از شهروندان، به خصوص ساکنان مناطق جنوبی استان، درخواست می‌کند در مصرف منابع انرژی و آب صرفه‌جویی کنند تا در این روزهای گرم با مشکل مواجه نشوند.
غلام‌پور با بیان اینکه این دما در خوزستان در این فصل «بی‌سابقه» نبوده توضیح می‌دهد: معمولاً از تیرماه شاهد افزایش شدید دما در خوزستان هستیم. هرچند امسال گرما از دهه اول ماه نخست تابستان شروع شده است، احتمال بسیار زیادی می‌دهیم که دوره و تعداد روزهای گرم امسال بیشتر از سال‌های پیش باشد؛ البته باید این را هم اضافه کرد که دمای هوا به تناوب روز‌ها تغییر می‌کند و امکان کاهش آن نیز وجود دارد.

  • گرما برای خوزستانی‌ها دهشتناک نیست

با توجه به گفته مقامات مسئول، امسال با گرمای شدیدتری نسبت به گذشته مواجه هستیم. درست مانند زمستان و بهار امسال که برعکس سال‌های قبلش با بارش‌های به نسبت مطلوب و گاهی موارد سیل‌آسایی دست و پنجه نرم کردیم. به هر حال خوزستان به آب هوای همیشه غافلگیرکننده‌اش شهرت داشته و قدر مسلم این گرما هم مانند تمام گرماهای قرن‌های گذشته می‌رود و می‌آید.
همه می‌دانند گرما در کنار محسناتی که دارد، دردسرهایی نیز برای افراد ایجاد می‌کند. گرچه خوزستانی‌ها بیدی نیستند که با این باد‌ها بلرزند و گرما حسابی تنشان را همچون فولاد آب‌دیده کرده است اما باید مراقب بود، اتفاق ناگواری برای شهروندان روی ندهد.
اصولاً بعید به نظر می‌رسد با شهروندانی که در گرما و شرجی طاقت‌فرسای جنوب ایران چای می‌نوشند گرمای شدید هوا اتفاق دهشتناکی به حساب آید.

  • امسال گرم‌تر از پارسال

معاون پیش‌بینی هوای اداره کل هوا‌شناسی استان به یک نکته منحصر به فرد درباره گرمای بی‌امان امسال خوزستان اشاره می‌کند و می‌گوید: بر اساس پیش‌بینی‌های اداره کل هوا‌شناسی استان، دمای امسال خوزستان بین یک تا ۲ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از سال‌های گذشته است.

«علیرضا غلام‌پور» به خطرناک بودن گرمای بالای ۵۰ درجه هم گریزی می‌زند: کار‌شناسان معتقدند عملکرد آدم‌ها در دمای بیش از ۵۵ درجه سانتی‌گراد مختل شده و عوامل تهدیدکننده بسیاری برای سلامت انسان به وجود می‌آید بر همین اساس دمایی که هوا‌شناسی اعلام می‌کند وجود یک سری از استانداردهای جهانی است که با گرما که میزان انرژی دریافتی است اندکی تفاوت دارد.
وی از شهروندانی که بیرون از خانه و در هوای آزاد کار می‌کنند، می‌خواهد مراقب سلامت خود باشند.
غلام‌پور بیان می‌کند: افرادی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند گرمای بیشتری احساس می‌کنند که این متفاوت از دمای واقعی است؛ پس در نتیجه باید تمامی راهکارهای موجود برای در امان ماندن از این گرما مانند خوردن نوشیدنی‌های فراوان و پناه گرفتن در سایه را مد نظر قرار دهند تا این گرما خطرهایی مثل گرمازدگی و تشنج برای شهروندان در پی نداشته باشد.

کد خبر 338931

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha