گروه اقتصادی: طرح کارت هوشمند سوخت در ایران با وجود همه انتقادات که حتی برخی آن را غیر قابل اجرا می‌دانستند امروز عملی شده و کار‌آمدی آن موجب شده است براساس تفاهمی این طرح در سوریه نیز اجرا شود.

برای آگاهی از چگونگی اجرای این طرح از سوی شرکت ایرانی صنایع مخابرات راه دور با مسیح قائمیان مدیرعامل این شرکت گفتگو کرده‌ایم.

  • تفاهم انجام شده در مورد صادرات خدمات فنی مهندسی کارت هوشمند سوخت به سوریه، به چه شکل محقق شد، آیا در این زمینه به کمک خارجی وابسته نیستید؟

طراحی شبکه هوشمند کارت سوخت در ایران با وجود برخی مشکلات و موانع به‌طور کامل در داخل انجام شد. البته 2مشاور خارجی در اجرای طرح حضور داشتند و بخشی از تجهیزات نیز از خارج خریداری شد.

اجرای طرح شبکه کارت هوشمند سوخت در کشور تجربیات پراکنده در زمینه فناوری اطلاعات در ایران را متمرکز کرد و این تجربه موجب شد تا امکان حضور جدی دست‌اندر‌کاران این بخش در بازار‌های بین‌المللی فراهم شود.

این توانایی امروز در بسیاری از شرکت‌های داخلی وجود دارد و تنها ما توان اجرای آن را کسب نکرده‌ایم.

این تجربه موجب شد تا شرکت ما براساس تفاهم انجام شده که به‌زودی با ادامه مذاکرات جزئیات آن نهایی و سند آن بین طرفین امضا می‌شود، شرکت مخابرات راه‌دور ایران اجرای این طرح را در سوریه نیز بر‌عهده گیرد.

این طرح مشابه کارت هوشمند سوخت با ابعادی بزرگ‌تر به لحاظ توانایی ظرف یک‌سال در سوریه به اجرا در می‌آید.

  • ارزش مالی این قرارداد چه قدر است و چه تفاوت‌هایی با طرح کارت سوخت در ایران دارد؟

ارزش این قرارداد تا 400 میلیون دلار برآورد می شود و تفاوت آن با کارت سوخت در ایران این است که در سوریه به دلیل رواج مصرف گازوئیل، کارت سوخت برای همه اماکن مسکونی و تجاری و خودرو‌ها صادر می شود و با احتساب حدود 15‌میلیون نفر جمعیت این کشور، باید اکثر جمعیت این کشور کارت دریافت کنند.

البته این طرح تنها شامل کنترل داد‌‌‌و‌ستد سوخت نمی ‌شود و در واقع قرار است شبکه ،دولت الکترونیک را در این کشور پشتیبانی کند.

  • این طرح به چه شکل شبکه دولت الکترونیک در سوریه را پشتیبانی می‌کند؟

در سوریه به‌گونه‌ای که در ایران رایج است هنوز استفاده از کارت خرید، یا کارت بانک رواج ندارد. این طرح علاوه بر ایجاد امکان مدیریت عرضه و تقاضای سوخت امکان نقل‌وانتقال مالی و خدمات بانکی را نیز قرار است فراهم کند.

البته در این طرح برای مصرف‌کنندگان سوخت به ویژه گازوئیل در سوریه قرار است سهمیه ای مشخص شود مشابه طرح سهمیه بندی بنزین در ایران.

برای هرنوع سوخت کارت و سهمیه خاصی مشخص می‌شود که قیمت خاصی دارد و علاوه بر این، سوخت آزاد نیز قرار است عرضه شود.

در واقع دولت سوریه در مرحله نخست می خواهد عرضه و تقاضای سوخت را مدیریت کند.

به دلیل یارانه‌ای‌بودن قیمت سوخت این کشور با مشکل قاچاق سوخت مواجه است و می خواهد این مشکل را با کارت هوشمند مدیریت کند.

مرکزی که برای این کار طراحی خواهد شد امکان مدیریت بر دیگر امور از جمله بانکداری الکترونیک را نیز پشتیبانی می کند. البته در مورد ابعاد آن هنوز مذاکره ادامه دارد و قرارداد، نهایی نشده است.

کد خبر 33840

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز