سه‌شنبه ۸ تیر ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۹
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: شاید فکر کنید قسمت اعظمی از ‌ماه مبارک رمضان سپری شده و حالا بعد از شب‌های مبارک قدر و شهادت امام علی(ع)، برای نذری‌دادن دیر شده است اما نذری‌دادن همیشه به معنی تهیه مقدار و‌ حجم زیادی‌ آش و شله‌زرد و حلیم و... نیست بلکه شما می‌توانید فقط به اندازه تعداد واحدهای آپارتمانی که در آن زندگی می‌کنید یک افطاری ساده تهیه کنید و لحظاتی قبل از اذان مغرب آن را به در خانه همسایه‌ها ببرید.

خانه داری

 اگر با همسايه‌ها آشنايي نداريد و آنها را نمي‌شناسيد اين روزها به‌واسطه اين افطاري‌هاي ساده و نذري‌هاي كوچك مي‌توانيد باب آشنايي با آنها را باز كنيد. خدا را چه ديديد شايد همين اتفاق، شروع دوستي‌هاي محكم و پايدار بين شما و همسايه‌هايتان باشد.

  • شعله گاز را براي همسايه روشن كن

براي پخت نذري، خودتان را محدود نكنيد. لازم نيست براي تعداد زياد و در حجم بالا مانند آنچه از نذري‌هاي معروف در ذهن داريد عمل كنيد. پاي گاز برويد و از همان چيزي كه قرار بوده براي افطار خودتان تهيه كنيد كمي بيشتر بپزيد و در ظرف‌هاي خودتان آنها را براي همسايه‌ها آماده كنيد.

براي اين كار به هيچ‌وجه از ظروف يكبار مصرف استفاده نكنيد. وقتي ظرف‌هاي شما روزهاي بعد از طرف همسايه محترم به شما برگردانده مي‌شود مي‌بينيد كه همان سوپ ساده يا‌ آش دستپخت شما، چقدر براي آنها لذتبخش بوده است.

  • نذري‌هاي محلي بده

مي‌توانيد آستين‌هايتان را بالا بزنيد و به سراغ دستور انواع غذاهاي محلي خودتان برويد يا غذاهايي كه ممكن است بقيه همسايه‌ها طبخ آن را به خوبي شما بلد نباشند. براي پخت حلوا به‌عنوان نذري و افطاري، مي‌توانيد به سراغ حلوايي مانند حلواي موز يا حلواي هويج برويد.

گزينه‌هاي بعدي فرني و شيربرنج است كه حجم كم آنها وقت زياد و انرژي خاصي نمي‌گيرد. آنها را براي همسايه‌هايتان آماده كنيد و به همين بهانه اگر مدتي است از حال همسايه‌هايتان بي‌خبر هستيد، جوياي حالشان شويد. سخت نگيريد تا بتوانيد خودتان را در كارهاي خير سهيم كنيد و در ‌ماه مبارك رمضان از اين ثواب‌هاي بي‌شمار براي خودتان توشه‌اي ذخيره كنيد.

  • حال آپارتمان را خوب كن

برنامه‌اي براي حال و هواي اين روزهاي آپارتمان‌تان درنظر بگيريد و همراه همسر و فرزندان‌تان تعدادي برگه‌هاي كوچك حاوي احاديثي درباره روزه‌داري يا گفته‌هايي از حضرت علي(ع) را با خط خوش خودتان آماده كنيد و در راهرو يا آسانسور نصب كنيد تا در معرض ديد همسايه‌هايتان قرار بگيرد. زماني كه تصميم مي‌گيريد اين كار را انجام دهيد اگر نيت‌تان خير باشد، مي‌تواند نوعي نذر فرهنگي براي شما به‌حساب آيد.

  • به نيازها توجه كن

شايد ميان همسايگان‌تان خانواده‌هايي حضور داشته باشند كه سن و سالي از آنها گذشته باشد و فرزندان جوان و نوجوان در خانه خود داشته باشند و به‌دليل همين كهولت سن نتوانند به خوبي با جوانان خود ارتباط برقرار كنند. شما در اين ميان مي‌توانيد يك نذر فرهنگي كنيد. در كلاس‌ها و برنامه‌هاي مذهبي اين شب‌ها و روزها كه حضور پيدا مي‌كنيد سي‌دي‌هاي سخنراني، كتاب‌ها و يا جزواتي كه براي اين محدوده سني مناسب است و اطلاعات كافي را به آنها مي‌دهد، بخريد و به در خانه همسايه‌هايتان ببريد. سعي كنيد در اين ميان ارتباط محتوا با سن افراد مورد نظرتان را حتما با فروشندگان و يا تهيه‌كنندگان اين آثار چك كنيد.

  • نذري‌ها را دست‌كم نگير

اگر شما شاغل هستيد و فرصت و انرژي لازم براي پخت‌وپز را نداريد، مي‌توانيد در مسير برگشت از محل كار تعدادي نان داغ به تعداد همسايه‌هاي‌تان بخريد و قبل از اذان مغرب به در خانه همسايه‌ها برويد و نان‌هاي داغ را به‌عنوان نذري به آنها بدهيد. به همين سادگي شما هم نذري مي‌دهيد. خريد سبزي‌خوردن تازه و پاك‌كردن آن و بردن به در خانه همسايه‌ها هم در دسته نذري‌ها قرار مي‌گيرد و در دستگاه حساب‌وكتاب خداوند حتما از شما پذيرفته مي‌شود. آنچه در اين ميان اهميت دارد نيت خالص شماست و اينكه بدانيد به نيت خالص‌تان بيشتر از هرچيز ديگري ثواب تعلق خواهد گرفت.

  • در مجتمع‌هاي بزرگ

اگر خانه شما در مجتمع‌ بزرگي است كه تعداد ساكنان آن زياد است سعي كنيد يك روش نذري متناسب با اين تعداد انتخاب كنيد. مثلا مي‌توانيد 4-3 عدد فلاسك را پر از آب‌جوش كنيد و همراه با خرما و چاي كيسه‌اي آن را روي ميز كوچكي قرار دهيد و در لحظه افطار آن را ميان افراد حاضر در محوطه مجتمع پخش كنيد.

  • از اينجا شروع كن

اين همه تأكيد ما روي نذري‌دادن به همسايه‌ها براي ساده‌ترشدن روند پخش نذري است. اگر شما گروه هدف خاصي را مدنظر قرار دهيد و بخواهيد كه حتما نذري از خانه شما تا مقصدي ديگر در نقطه‌اي از شهر برسد كه فاصله قابل‌توجهي با شما دارد، پروسه نذري دادن را در نگاه شما سخت خواهد كرد و همين اضافه شدن بُعد مكان، شايد انگيزه شما را براي نهايي كردن تصميم‌تان كم كند. ضمن اينكه زندگي‌هاي پردغدغه اين روزها، نقش همسايه‌ها را در زندگي‌ها كمرنگ كرده است درحالي‌كه شايد با كمي ارتباط‌گرفتن بتوان كارهاي بزرگي براي هم انجام داد كه نذري مي‌تواند همين آغاز‌كننده كوچك و معنوي باشد.

کد خبر 338416

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha