سرمایه‌گذاران در بهار امسال ۴.۵میلیارد دلار محصول در بورس‌کالا دادوستد کردند.

بورس

آمار‌ها نشان مي‌دهد معاملات گواهي سپرده نيز به‌عنوان جديد‌ترين ابزار بازار سرمايه با رشد بسيار زيادي مواجه شده است.
به گزارش همشهري، آمارها نشان مي‌دهد در بهار امسال 44هزار ميليارد تومان سهام، كالا، ابزار مشتقه، بدهي و ساير اوراق بهادار در بازار سرمايه و از طريق 4بورس رسمي فروخته شده است كه از اين مقدار سهم بورس 50ساله تهران نسبت به 3بورس ديگر بيشتر بود اين مقدار به لحاظ ارزي معادل 12.5ميليارد دلار است.

در بهار امسال 17هزارو 500ميليارد تومان سهام، اوراق تبعي و اوراق مشاركت در بورس تهران دادوستد شده است و اين بورس كه از سال 1346فعاليت‌اش را آغاز كرده است بيشترين سهم را در بازار سرمايه به‌دست آورده است.پس از بورس تهران، بورس‌كالا كه اكنون يك دهه از عمرش مي‌گذرد با مبادله 15هزار ميليارد تومان معادل 4.5ميليارد دلار در رتبه دوم و فرابورس با 11هزارو 200ميليارد تومان در رتبه سوم قرار گرفته‌اند.بورس انرژي هم كه با گذشت چندين سال از فعاليتش هنوز نتوانسته موفقيتي كسب كند با مبادله 400ميليارد تومان در جايگاه چهارم بازار سرمايه قرار گرفت.

  • رشد معاملات گواهي سپرده كالا

نكات جالب در مبادلات بهاري امسال مربوط به افزايش معاملات قبض انبار يا گواهي سپرده كالا است. اين ابزار كه هم در دنيا و هم در ايران يك ابزار جوان محسوب مي‌شود مورد توجه سرمايه‌گذاران قرار گرفته و بورس‌كالا به‌عنوان نخستين بازار براي دومين سال مداوم در حال استفاده از گواهي سپرده يا قبض انبار در معاملات محصولات كشاورزي است. تحليلگران بر اين باورند استفاده از قبض انبار مي‌تواند انقلاب جديدي در تأمين منابع مالي كشاورزان و همچنين توليد محصولات با كيفيت كشاورزي ايجاد كند.

سال قبل با استفاده از گواهي سپرده كالا يا قبض انبار دولت توانست يكي از مشكلات خود را كه دهه‌ها ذرت‌كاران خوزستاني و مسئولان دولتي را آزار مي‌داد حل كند. پارسال دولت با استفاده از گواهي سپرده كالا همه محصول ذرت كاران خوزستاني را از طريق بورس‌كالا فروخت. با اين روش 80درصد پول ذرت كاران نقدا به حسابشان واريز شد و هم كشاورزان خيلي زود به پولشان رسيدند و هم 80درصد از پرداخت‌هاي دولت به كشاورزان كاسته شد. امسال هم فروش جو در 3استان از همين طريق انجام مي‌شود. نكته جالب اين است كه در بهار امسال به‌دليل آغاز اين معاملات معاملات گواهي سپرده كالا 47170درصد رشد كرده است.

  • رشد300درصدي معاملات شمش طلا

از ديگر نكات جالب معاملات بهاري امسال، رشد معاملات شمش طلا و همچنين معاملات آتي سكه طلا در بورس‌كالاست. آمارها نشان مي‌دهد امسال درفصل بهار سرمايه‌گذاران 31ميليارد تومان شمش طلا خريده‌اند كه اين مقدار نسبت به سال قبل 300درصد رشد نشان مي‌دهد. معاملات اوراق آتي سكه نيز در سال‌جاري با رشد 192درصدي مواجه شده است. بهار سال قبل سرمايه‌گذاران 2500ميليارد تومان سكه در بورس‌كالا خريدند كه اين مقدار امسال به 7400ميليارد تومان رسيده است. به زعم كارشناسان وقوع تحولات جهاني و داخلي منجر به افزايش تمايل سرمايه‌گذاران به سمت خريد طلا و اوراق مشتقه طلا شده است.

آمار‌ها همچنين نشان مي‌دهد كه از مجموع كل معاملات بهاري بورس‌كالا 7500ميليارد تومان مربوط به معاملات فيزيكي صنعتي و معدني، پتروشيمي و فرآورده‌هاي نفتي بوده است. امسال در بهار 3300ميليارد تومان محصولات صنعتي ومعدني و 2400ميليارد تومان محصولات پتروشيمي توسط سرمايه‌گذاران مورد مبادله قرار گرفته است.

اين مقدار معاملات در بخش پتروشيمي 9درصد رشد نشان مي‌دهد كه مبادله محصولات صنعتي و معدني با 5درصد كاهش مواجه بوده است. محصولات كشاورزي هم در بهار امسال 38درصد افت كرده است. سال قبل در بهار 470ميليارد تومان محصول كشاورزي در بورس‌كالا دادوستد شد كه اين مقدار امسال به 288ميليارد تومان رسيده است.ارزش كل مبادلات فرآورده‌هاي نفتي نيز با 39درصد كاهش به 1300ميليارد تومان رسيده است.

کد خبر 338481

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha