محمد باریکانی: حملات انتحاری چند روز گذشته در فرودگاه بین‌المللی آتاتورک و کشته و زخمی شدن شمار زیادی از گردشگران که در بین آنها نیز نام چند گردشگر ایرانی وجود دارد صنعت گردشگری ترکیه را با سقوط شدید به‌دلیل هراس از ناامنی مواجه کرد.

انفجار در فرودگاه اتاتورک استانبول

تركيه كه تا همين سال گذشته عنوان مقصد برتر گردشگري را از آن خود كرده بود با شدت يافتن درگيري‌هاي نظامي در سوريه و عراق و همچنين همراه شدن سياست‌هاي آن كشور با استراتژي عربستان در حمايت از گروه‌هاي تكفيري و داعش، بزرگ‌ترين گروه گردشگر خود از روسيه را از دست داد و حالا با انفجارهاي اخير در فرودگاه بين‌المللي آتاتورك در استانبول عنوان ناامن‌ترين مقصد گردشگري را نيز از آن خود كرد.

ايراني‌ها البته دومين گروه بزرگ گردشگران تركيه محسوب مي‌شوند كه با كشته و زخمي شدن چند تن از هموطنان‌مان در حملات انتحاري فرودگاه آتاتورك حالا ديگر مقصد چندان امني براي گردشگران ايراني نيز محسوب نمي‌شود. چون آنطور كه سفارت ايران در آنكارا به هموطنان ايراني مقيم و غيرمقيم در تركيه هشدار داده است آنها بايد حتي الامكان از تردد در اماكن شلوغ خودداري كنند.

  • مقطعي‌بودن سفر نكردن ايراني‌ها به تركيه

بلافاصله پس از حملات انتحاري تركيه در تهران نيز قيمت تورهاي گردشگري تركيه با سقوط آزاد همراه شد و تورهاي بسيار اختصاصي آن كشور حتي تا زير يك ميليون تومان نيز قيمت‌گذاري شد.

محمدحسن كرماني مديرعامل انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي ايران همين ديروز به خبرگزاري مهر گفت كه انفجارهاي تركيه اگرچه موجب كاهش موقتي گردشگران ايراني آن كشور مي‌شود اما گردشگران ايراني مقصد ديگري را جايگزين تركيه نمي‌كنند.

به گفته او، اغتشاشاتي كه در كشور تركيه رخ داده، موجب تنزل تعداد گردشگران تركيه شده و اگر اين اتفاق براي هر كشور ديگري رخ مي‌داد تنزل گردشگر را در پي داشت.

وي همچنين تأثير انفجارهاي انتحاري در فرودگاه آتاتورك را بر صنعت گردشگري مقطعي و كوتاه خواند و گفت: توصيه هميشگي ما به گردشگران ايراني كه مي‌خواهند به تركيه سفر كنند، اين است كه در درگيري‌هاي سياسي، تجمع‌ها و اماكني كه افراد زياد حضور دارند به‌دليل آنكه احتمال انفجار و خطر زياد است حاضر نشوند.

  • شرايط مبهم تركيه براي گردشگران

وحشت مقطعي گردشگران ايراني براي سفر به تركيه اما موجب شد تا آژانس‌هاي گردشگري كه تورهاي چارتري برگزار مي‌كنند و حتي برخي آژانس‌ها كه از خدمات چارتر استفاده نمي‌كنند نيز به شكستن نرخ تورهاي تركيه اقدام كنند تا بخشي از زيان ناشي از انصراف گردشگران از سفر به تركيه را جبران كنند. اما رضا اباذري رئيس انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي استان تهران به ايسنا خبر داده است كه انصراف از سفر به تركيه مشمول جريمه است. به گفته او، «مسافراني كه به‌دنبال حادثه تروريستي فرودگاه آتاتورك استانبول از سفر به تركيه منصرف شده‌اند، مي‌توانند طبق قرارداد خود انصراف دهند و درباره پرداخت‌هاي مالي و جريمه‌ها طبق همان قرارداد عمل كنند.»

رضا اباذري البته اعلام كرده است كه شمار انصرافي‌ها از سفر به تركيه در ايران بالا نيست، چون به هر حال خيلي‌ها در آن كشور وقت سفارت دارند و يا انگيزه‌شان از اين سفر كاري است. به همين‌خاطر عده‌اي ناچار هستند اين سفر را انجام بدهند.

وي افزود: اتفاقاتي كه در آن كشور، پشت سر هم رخ مي‌دهد، مستقيم با امنيت مسافران و گردشگران ارتباط دارد و شرايط براي مسافران مبهم شده است.

به گفته رئيس انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي استان تهران، تركيه بايد منتظر بازتاب منفي حادثه تروريستي از سوي ساير كشورها باشد و يقينا طول خواهد كشيد تا گردشگري اين كشور موقعيت قبلي خود را به‌دست آورد. به‌ويژه آنكه مبادي اصلي گردشگري اين كشور، مثل خيابان مشهور استقلال و فرودگاه بين‌المللي آتاتورك كانون حوادث تروريستي بود كه جان ده‌ها انسان را به مخاطره انداخت.

متوليان خصوصي بخش گردشگري كشور در حالي از تأثير موقت حوادث تروريستي در تركيه بر تصميم ايراني‌ها براي سفر به آن كشور خبر داده‌اند كه پايگاه خبري اينتلي نيوز اعلام كرد: تعداد گردشگران خارجي تركيه به كمترين ميزان طي دو دهه اخير رسيده است و گردشگري ورودي آن كشور در‌ماه مي‌۲۰۱۶ با كاهش ۳۴.۵ درصدي در ۲۰ سال گذشته مواجه شد.

روسيه اما مهم‌ترين منبع ارزي گردشگري خارجي تركيه بود كه پس از تنش‌هاي سياسي مسكو و آنكارا به‌دليل اصرار تركيه بر حمايت از داعش و همراهي با سياست‌هاي عربستان در سوريه و عراق و هدف قرار دادن جنگنده روس از سوي آنكارا موجب كاهش 92درصدي سفر روس‌ها به تركيه شد.

سلسله حملات تروريستي در تركيه از مدتي پيش كه با حملات انتحاري در فرودگاه آتاتورك به اوج خود رسيد، موجب شد تا صنعت گردشگري تركيه با افت شديد مواجه شود. تا آنجا كه بسياري از هتلدارهاي تركيه‌اي تصميم به فروش هتل‌هاي خود به‌دليل زياندهي گرفتند. همين ديروز اما با رسانه‌اي شدن ماجراي عذرخواهي تلفني رجب طيب اردوغان نخست‌وزير تركيه از ولاديمير پوتين به‌خاطر هدف قراردادن جنگنده روس، پوتين تحريم‌هاي موجود عليه صنعت گردشگري تركيه را لغو كرد تا آنكارا بتواند با پول‌هاي روسي صنعت به اغما رفته گردشگري خود را بهبود بخشد.

کد خبر 338759

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha