محمد باریکانی: کودتای نافرجام و چندساعته در ترکیه که به کشته و زخمی شدن ۱۲۵۸نفر از مردم، کودتاگران و نیروهای پلیس آن کشور منجر شد، درست چند هفته پس از انفجارهای تروریستی و حملات انتحاری در آن کشور آخرین میخ را بر تابوت گردشگری ترکیه کوبید.

گردشگران ایران-ترکیه

اكنون آفتاب گردشگري در تركيه در حال غروب است. نخستين پيامدهاي اين كودتاي نافرجام، بسته شدن مرزهاي هوايي و زميني اين كشور و دستگيري 1563فرد مرتبط با كودتا و فروپاشيدن امنيت داخلي تركيه و هشدارهاي جهاني به گردشگران براي در امان ماندن از ناامني بود.

در همان بامداد كودتا، تمامي پروازهاي ايران به تركيه لغو شد و كشورهاي مختلف از اتباع خود در آن كشور خواستند كه در خانه بمانند و از رفتن به مكان‌هاي پرتردد خودداري كنند. هواپيمايي ايران اعلام كرد كه تا بازگشت ثبات به آن كشور هيچ پروازي به فرودگاه‌هاي تركيه انجام نمي‌شود و نقشه پروازهاي هوايي نيز مشخص كرد كه تمامي پروازهاي بين‌المللي به فرودگاه بين‌المللي آتاتورك به‌طور كامل لغو شده است.

  • اقدام بهنگام وزارت‌خارجه

وزارت خارجه ايران در اقدامي بهنگام، همان نيمه شب كودتا از تمامي اتباع ايراني و گردشگراني كه در تركيه به‌سرمي‌برند خواست تا از خانه و هتل خارج نشوند، به نقاط پر تردد نروند و درصورت بدتر‌شدن وضعيت در سفارتخانه و كنسولگري‌هاي ايران در تركيه حضور بيابند تا از گزند ناامني در امان بمانند. وزارت خارجه حتي آدرس و شماره تلفن سفارتخانه ايران در آنكارا را در اختيار ايراني‌ها قرار داد تا درصورت مشكل بلافاصله با نمايندگي ايران در تركيه تماس بگيرند. سفارت ايران در آنكارا نيز با صدور اطلاعيه‌اي از تمامي شهروندان ايراني كه پاسپورت‌هاي خود را براي صدور رواديد به سفارتخانه‌هاي ديگر كشورها در تركيه تحويل داده بودند خواست تا در هتل يا خانه‌ها در انتظار بازگشايي سفارتخانه‌ها بمانند.

تركيه جمعه شب بسيار ناآرامي را پشت سر گذاشت. براساس آنچه برخي گردشگران ايراني در آن كشور به رسانه‌ها اعلام كردند برخي هتلدارها مسافران خود را به طبقات زيرين هتل‌ها منتقل كردند تا از آسيب‌هاي كودتا در امان بمانند.

  • تعليق نشست يونسكو و لغو تورها

كودتاي ناگهاني در تركيه در شرايطي انجام شد كه نمايندگان 120كشور جهان در چهلمين نشست شوراي ثبت جهاني يونسكو در استانبول حضور دارند و قرار بود صبح ديروز، پرونده ثبت جهاني بيابان لوت از ايران نيز روي ميز اين شورا قرار بگيرد تا همچون قنات‌هاي ايراني به ثبت جهاني برسد. نشست يونسكو به‌دليل اين كودتا به حال تعليق درآمد. در خبري ديگر ظهر ديروز سازمان ميراث فرهنگي با انتشار بيانيه‌اي به دفاتر خدمات مسافرتي و گردشگري هشدار داد كه تا زمان برقراري مجدد امنيت و آرامش، از ثبت‌نام و اعزام گردشگران ايراني به مقاصد گردشگري تركيه خودداري كنند. سازمان ميراث فرهنگي اين بيانيه را پس از رايزني‌ با وزارت امور خارجه و سازمان هواپيمايي كشوري منتشر و اعلام كرد كه اين سازمان درحال برنامه‌ريزي براي بازگشت امن و تدريجي گردشگران ايراني است كه به‌دليل ناآرامي‌هاي شب كودتا و بسته شدن فرودگاه تركيه نتوانستند در زمان مقرر تركيه را به مقصد كشورمان ترك كنند. اين سازمان از دفاتر خدمات گردشگري خواسته است كه تمام تلاش خود را صرف تأمين سلامت و خروج تدريجي گردشگران ايراني از تركيه كنند.

  • نبود امنيت در تركيه عامل لغو پروازها

بيانيه سازمان ميراث فرهنگي در شرايطي منتشر شد كه از ساعات اوليه بامداد ديروز همزمان با كودتاي نافرجام ارتش تركيه عليه دولت آن كشور كه به آتشباري با هلي‌كوپتر به روي مردم و بمباران ساختمان پارلمان تركيه توسط كودتاگران انجاميد، تمامي پروازها به مقصد تركيه از ايران و بالعكس لغو و تمامي مرزهاي زميني ايران با آن كشور نيز مسدود شد. فرودگاه امام خميني نيز اعلام كرد كه تا بازگشت امنيت به تركيه هيچ پروازي به مقصد آن كشور از ايران انجام نمي‌شود. پيش‌بيني مي‌شود حدود ۱۰ هزار گردشگر ايراني در تركيه حضور دارند كه با تورهاي گردشگري به اين كشور سفر كرده‌اند و تا عصر ديروز امكان بازگشت آنها به كشور فراهم نشد. با اين حال اندكي پيش از تنظيم اين گزارش، هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد كه مجوز پرواز يك فروند هواپيماي خالي به تركيه براي بازگرداندن گردشگران ايراني در آن كشور صادر شده است.

کد خبر 340163

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha