شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸
۰ نفر

همشهری دو - محمد معمار: با فرا رسیدن فصل گرما و نزدیک‌شدن به ایام تعطیلات عید فطر، موج مسافرت‌های تابستانی شروع می‌شود و این موج ممکن است شما را هم هوایی کرده و با خود همراه کند.

مطمئن سفر کنید

بدهم نيست دل به دريا بزنيد و حالا كه فرصت مناسبي براي سفر ايجاد شده است از يكنواختي و زندگي روزمره فاصله بگيريد و از ديگر شهر‌ها و طبيعت غيرقابل وصف ايران ديدن كنيد.اما سفر كردن ممكن است هميشه هم خوشايند نباشد و گاهي اوقات اتفاقاتي رخ مي‌دهد كه شما را با دردسرهاي بزرگي روبه‌رو مي‌كند؛ دردسر‌هايي كه ممكن است باعث شود از مسافرت خود پشيمان شويد. يكي از آن اتفاقات، خرابي خودرو است. شما با بررسي خودرو قبل از سفر و آشنايي با اقدامات اوليه تعمير خودرو، مي‌توانيد مطمئن سفر كنيد. اين صفحه اطلاعات لازم درباره همين موضوع را در اختيارتان قرار مي‌دهد.

  • بررسي‌خودرو قبل از سفر

با چك‌كردن خودرو قبل از سفر خيلي راحت مي‌توانيد از به‌وجود آمدن مشكلات جدي براي خودرو جلوگيري كنيد. چك كردن قسمت‌هاي مختلف خودرو، زياد هم كار دشواري نيست. حتي شايد نياز به مراجعه به يك مكانيك متخصص هم نداشته باشد. اين بخش شما را با چك كردن بخش‌هاي مختلف خودرو آشنا مي‌كند.
۱- باد لاستيك‌هاي خود را چك كنيد كه كم باد نباشد. البته خيلي پر باد بودن لاستيك‌ها هم در فصل تابستان توصيه نمي‌شود. 35psi يا همان 2/5 بار، ميزان معمول باد تايرهاي خودرو است.
۲- به سراغ روغن ترمز برويد. در حالت استاندارد در سيلندر اصلي، ارتفاع روغن ترمز حدود ۶ ميلي متر پايين‌تر از لبه بالاي آن است. درصورت كم بودن كمي روغن بريزيد.
۳- حالا بايد به سراغ خود روغن موتور برويد. در ابتدا بايد ميله عمق‌سنج را از جاي خود دربياوريد. روي ميله عمق‌سنج، 2خط تيره يكي در بالا و يكي در پايين وجود دارد. ميزان روغن نبايد از خط پايين كمتر باشد و همچنين نبايد از خط بالايي تجاوز كند. در آخر هم نگاهي به رنگ آن بيندازيد، اگر خيلي تيره بود اقدام به تعويض آن كنيد.
۴- سطح آب مخزن شيشه‌شوي را چك كنيد و درصورت كمبود آن را پر كنيد.
۵- آب رادياتور را فراموش نكنيد. زماني كه خودرو خاموش و خنك است در رادياتور را باز كنيد و آب آن را چك كنيد كه كم نباشد.
۶- اگر باتري خودرويتان از نوع آبي است درپوش خانه‌هاي آن را باز و با ريختن آب مقطر خالص تا ۵ ميلي‌متر بالا‌تر از صفحه‌ها، كمبود محلول را در آن جبران كنيد.
۷- چراغ‌هاي خودرو به‌خصوص چراغ ترمز را چك و از سالم بودن آنها مطمئن شويد.
8- بهتر است پيش يك مكانيك حرفه‌اي برويد و تنظيم موتور و بررسي وضعيت جلوبندي خودرو را هم انجام دهيد تا سفرتان مطمئن‌تر شود.

  • مجهز كردن خودرو براي سفر

هميشه يك جعبه ابزار شامل وسايل مورد نياز خودرو به همراه داشته باشيد. اين وسايل مي‌تواند هنگام بروز مشكلات مختلف به كمك شما بيايد. خب حالا داخل جعبه ابزارمان چه وسايلي داشته باشيم؟ اين وسايل به كارتان مي‌آيد: ۱- روغن‌دان، ۲- گريس نرم و خوب كه بتواند حرارت بالا را تحمل كند. ۳- انواع پيچ‌گوشتي دوسو و چهارسو كوتاه و بلند، ۴-انبردست و دم باريك، ۵- آچار به اندازه‌هاي ۷ تا ۲۲، ۶- آچار بكس ۵ تا ۲۵، ۷- آچار چرخ، ۸- چسب‌برق مرغوب و نوار تفلون، ۹- آچار شمع، 10- فازمتر خودرو، 11- چكش، 12- تيغ موكت‌بري، 13- سيم‌چين.

در كنار وسايلي كه در جعبه ابزار براي خودرو نياز است وسايلي ديگر را هم به همراه داشته باشيد. داشتن اين وسايل در مسافرت‌هاي طولاني لازم است و مي‌تواند به شما در رفع مشكلات، كمك‌هاي فراواني كند. اين وسايل عبارتند از: 1- يك قرقره سيم آهني براي بكسل‌كردن خودرو، 2- انواع فيوز براي موارد اضطراري، 3- يك جفت كابل براي اتصال باتري به‌طور موازي با گيره‌هاي سوسماري، 4- يك ظرف خالي 5ليتري براي بنزين و يك ظرف 5ليتري پر از آب، 5- جك براي تعويض لاستيك در مواقع ضروري، 6- يك تكه قالي يا موكت كهنه ۱۰۰×۵۰ سانتي‌متر براي قراردادن زير لاستيك خودرو در موقع بكس‌باد كردن، 7- چراغ قوه‌اي نيمه‌حرفه‌اي.

  • وسايل ايمني يك خودروي مجهز

علاوه بر ابزار آلات مورد نياز خودرو، همراه داشتن برخي وسايل ايمني هم سفري مطمئن را تضمين خواهد كرد. نخستين چيزي كه براي ايمني سفر خود نياز داريد يك جعبه كمك‌هاي اوليه است. جعبه كمك‌هاي اوليه اندازه‌هاي مختلفي دارد. شما مي‌توانيد اندازه مناسبي را كه براي خودرو طراحي شده است خريداري كنيد. علاوه بر جعبه كمك‌هاي اوليه، داشتن يك كپسول كوچك آتش‌نشاني در خودرو امري واجب است. اين كپسول مي‌تواند شما را از حوادث جاني و مالي فراوان حفظ كند. مثلث خطر را هم فراموش نكنيد. اين مثلث هنگامي كه خودروي شما در شب خراب مي‌شود به كمك شما مي‌آيد. اين مثلث را هنگام خرابي، چند متر عقب‌تر از خودرو روي زمين بگذاريد. با اين كار به راننده‌هاي ديگر هشدار مي‌دهيد كه خودروي شما در حال تعمير است.

  • وجود لرزش در خودرو

۱- اگر خودرو به خوبي روشن مي‌شود اما پس از مدتي به لرزش مي‌افتد مي‌تواند نشانگر اين باشد كه زمان تعويض شمع‌ها فرا رسيده است. اگر مشكل از شمع‌ها نبود كابل شمع‌ها را هم چك كنيد.
۲- خودروي شما حين حركت به لرزش مي‌افتد. اين مي‌تواند نشانه آن باشد كه فيلتر هوا و يا بنزين كثيف شده‌اند و مانع رسيدن سوخت و اكسيژن كافي به‌خودرو مي‌شوند و در كار موتور خودرو اختلال ايجاد مي‌كنند.
۳- اگر لرزش را روي فرمان احساس كرديد، به سراغ چرخ‌ها برويد و از محكم بودن مهره‌ها مطمئن شويد. اين مشكل مي‌تواند نشانگر لق بودن چرخ‌ها باشد.

  • خاموش شدن ناگهاني خودرو

۱- اگر خودروي شما حين حركت خاموش شد به سراغ سوكت پمپ بنزين خودرو، زير پاي راننده برويد، ممكن است مشكل از آن باشد.
۲- كانكتور اصلي برق زير داشبورد را چك كنيد. كانكتور بر اثر گرماي زياد ممكن است شل شود. البته اين مشكل به‌دليل عدم‌دقت نصاب دزدگير رخ مي‌دهد.
3- گاهي مشكل از كامپيوتر اتومبيل است. براي چند دقيقه سرباتري را برداريد و دوباره سر جايش قرار دهيد. با اين كار، كامپيوتر اتومبيل ريست مي‌شود و اگر نقصي در عملكرد آن پيش آمده باشد برطرف خواهد شد.

کد خبر 338789

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha