جزئیات لایحه اصلاحیه بودجه که یک فوریت آن به تصویب نمایندگان مجلس رسیده است، نشان می‌دهد که دولت به غیراز موضوع انتشار اوراق برای تسویه بدهی‌های خود به بانک‌ها، ۲‌درخواست دیگر در بخش قیمت‌گذاری بنزین و حذف یارانه ثروتمندان دارد.

بنزین

در لايحه جديد دولت‌درخواست حذف بندهاي «ب» و «ح» تبصره 14كه مربوط به بخش يارانه مي‌شود را ارائه داده است. درصورت موافقت مجلس دهم با اين درخواست‌ها، عدم‌حذف يارانه اقشار پردرآمد از سوي دولت، جرم محسوب نخواهد شد. همچنين دونرخي شدن بنزين منتفي مي‌شود. مجلس نهم كه تصويب قانون بودجه را به سرانجام رساند، دولت را مكلف كرده است تا يارانه 6گروه از پردرآمدها كه در 3دهك بالا قرار دارند را حذف كند. جمعيت اين 3دهك نيز 24ميليون نفربرآورد شده است. دولت كه در جريان تصويب اين قانون مخالفت خود را اعلام كرده بود، در اصلاحيه بودجه، درخواستي براي حذف اين تكليف ارائه نداده اما تقاضاي حذف بندي را داده كه به موجب آن پرداخت يارانه به 3دهك بالا تصرف در اموال عمومي و جرم عنوان شده است.

دولت همچنين درخواست حذف بندي را ارائه كرده است كه دونرخي شدن بنزين و پابرجاماندن كارت سوخت را منتفي مي‌كند. در جريان تصويب بودجه نيز دولت با دونرخي شدن بنزين مخالف بود اما نمايندگان مجلس بندي را در قانون بودجه گنجانده‌اند كه براساس آن مصرف بنزين فراتر از سهميه درنظر گرفته شده براي وسايل نقليه با نرخ آزاد امكان‌پذير خواهد بود. نرخ آزاد با محاسبه قيمت فوب خليج‌فارس و ماليات‌هاي دولتي به‌دست مي‌آيد كه برآوردها قيمت يك هزار و 400توماني را نشان مي‌دهد.

دولت اما همچنان به‌دنبال حذف اين بند از قانون بودجه است. وزير نفت معتقد است كه دونرخي شدن بنزين فسادآور است. بيژن زنگنه همچنين اعلام كرده است كه كارت سوخت چندان كارايي ندارد درحالي‌كه نمايندگان مجلس در جريان تصويب بودجه، باقي ماندن سيستم كارت سوخت را براي نظم‌دهي به توزيع سوخت و جلوگيري از فساد در اين زمينه، مفيد دانستند.

درخواست حذف 2بند از تبصره يارانه‌اي مجلس مخالفت‌هايي را در ميان نمايندگان به‌دنبال داشته است. عضو هيأت رئيسه مجلس گفت: مجلس نهم مسئوليت و هزينه تصويب اين تبصره را پذيرفت و دولت از اين فرصت استفاده كند. اكبر رنجبرزاده به مهر گفت: طبق قانون بودجه سال ۹۵ يارانه دهك‌هاي بالاي جامعه بايد حذف و اعتبار آزاد شده به توليد و بخش‌هايي كه تشنه اعتبارات هستند، اختصاص يابد.

دولت ملزم شده تا تيرماه سال‌جاري اقشار پردرآمد را از دريافت يارانه نقدي حذف كند و عدم‌اجراي اين حكم توسط دولت تخلف محسوب مي‌شود. رنجبرزاده با اشاره به درخواست دولت براي حذف بندي كه پرداخت يارانه به پردرآمدها را جرم تلقي كرده، گفت: دولت مي‌خواهد اين بند را حذف كند تا ملزم به حذف اقشار پردرآمد نباشد. رنجبرزاده در پاسخ به اظهارات برخي وزراي دولت مبني بر اينكه اين دهك‌ها قابل شناسايي نيستند، گفت: اين دهك‌ها كاملا قابل شناسايي هستند و دولت بخشي از اين افراد را هم شناسايي كرده است. ممكن است اشتباهاتي نيز رخ دهد كه قابل اصلاح است و نبايد اصل هدف را فداي مشكلات كوچك كرد.

  • ارزهاي آزاد شده و بودجه دفاعي

دولت در اصلاحيه بودجه 95به غير از مواردي كه مربوط به انتشار اوراق بدهي، بنزين و يارانه مي‌شود خواستار حذف تبصره22 شده است كه در آن بانك مركزي موظف شده كليه وجوه ارزي مسترد شده ناشي از طرح دعاوي در مراجع بين‌المللي و كشورهاي خارجي مربوط به قراردادهاي نظامي قبل و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي تا سقف 5هزار ميليارد تومان را به رديف درآمدي واريز كند كه مربوط به بخش دفاعي است.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس پيشنهاد دولت براي حذف اعتبار ۵ هزار ميليارد توماني را مورد انتقاد قرار داده است. مجتبي ذوالنوري در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت، گفت: پيشنهاد دولت در اصلاحيه لايحه بودجه سال 95درباره حذف 5هزار ميليارد توماني از اعتبارات دفاعي كشور، كاملا يك امر غلط، نادرست و خلاف تدبير است.

کد خبر 339430

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha