یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۲
۰ نفر

همشهری دو - محمد معمار: هوا که گرم می‌شود، حشرات خانگی هم کم‌کم سر و کله‌شان پیدا می‌شود و در محیط خانه، افراد را با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌کنند.

ماموریت مبارزه با حشرات

بايد توجه داشت كه اين حشرات ناقل بيماري‌هاي مختلف هستند و علاوه بر آزار‌دهنده بودن، ممكن است به شما و محيط زندگي‌تان آسيب‌هاي جدي وارد كنند. حشرات خانگي انواع مختلفي دارند؛ از پشه و مگس‌هاي پرنده گرفته تا سوسك‌هاي ريز و درشت. ممكن است براي مبارزه با اين حشرات سراغ سم‌هاي مختلف رفته باشيد اما بعضي از اين سم‌ها به‌دليل غيراستاندارد بودن، سلامت شما را به خطر مي‌اندازند. مبارزه با اين حشرات گاه كار سختي به‌نظر مي‌رسد و افراد را با دردسرهاي زيادي روبه‌رو مي‌كند. اين صفحه اطلاعات لازم براي مبارزه با حشرات خانگي را در اختيار شما قرار مي‌دهد و به شما آموزش مي‌دهد چگونه خانه‌هاي خود را در مقابل ورود حشرات مختلف تجهيز كنيد.

  • تابلوي ورود ممنوع روبه‌روي حشرات

قدم اول مبارزه با حشرات موذي اين است كه اصلا نگذاريد آنها وارد خانه و زندگي‌تان شوند. شبكه‌هاي فاضلاب يكي از راه‌هاي اصلي ورود حشرات مختلف به داخل خانه هستند. سوسك‌هاي ريز و درشت علاوه بر اينكه ظاهر زيبايي ندارند، به‌خاطر آنكه در فاضلاب زاد و ولد مي‌كنند آلودگي زيادي به همراه دارند. با چاه‌بست‌هاي مناسب و استاندارد مي‌توانيد راه ورود اين حشرات به فضاي دستشويي را ببنديد. در سينك ظرفشويي و چاه كف حمام هم سعي كنيد از چاه‌بست‌هاي توري‌شكل با سوراخ‌هاي ريز استفاده كنيد. راه ديگر ورود اين حشرات از لاي درز درهاست. اما اندازه اين درز‌ها هر چقدر هم كم باشد راهي مناسب براي عبور حشرات مختلف است. با استفاده از درزگير‌هاي پلاستيكي و فومي كه در بازار موجود است و به‌راحتي در ابزارفروشي‌ها پيدا مي‌شود مي‌توانيد درهاي ورودي و بالكن را درزگيري كنيد و راه ورود حشرات به داخل خانه را ببنديد. اما پنجره‌ها يكي از اصلي‌ترين راه‌هاي ورود حشرات به داخل خانه هستند، مخصوصا براي پشه‌ها و مگس‌ها. خب، تابستان است و نمي‌توان هميشه پنجره‌ها را بسته نگه داشت. درضمن هنگام استفاده از كولر آبي، بايد يك پنجره يا در باز باشد تا هوا جريان داشته باشد و اصطلاحا خانه دم نكند. با نصب توري مي‌توانيد پنجره‌هاي خود را در مقابل ورود حشرات موزي مثل پشه و مگس تجهيز كنيد. براي نصب توري روش‌هاي مختلفي وجود دارد؛ يكي از اين روش‌ها توري‌هاي كشويي هستند. توري‌هاي كشويي نسبتا هزينه زيادي به همراه دارند ولي خب، دائمي هستند و هر وقت كه بخواهيد مي‌توانيد آنها را كنار بزنيد. جنس توري آنها هم فلز است و بر اثر مرور زمان پاره نمي‌شود. اما اگر مي‌خواهيد با هزينه كمتري اين كار را انجام دهيد مي‌توانيد توري‌هاي پلاستيكي از بازار به اندازه پنجره‌تان خريداري كنيد و با چسب مايع آن را به چهارچوب فلزي پنجره بچسبانيد. چسب‌هاي دوطرفه مخصوصي هم در ابزارفروشي‌ها هستند كه كار شما را راحت‌تر مي‌كنند و براي نصب توري طراحي شده‌اند.

  • مبارزه با حشرات در داخل خانه

درست است كه شما همه راه‌هاي ورودي خانه را روي حشرات بسته‌ايد اما بازهم بعضي از حشرات از جاهايي كه شما فكرش را نمي‌كنيد و اصلا از آنها اطلاعي نداريد وارد خانه مي‌شوند. خب، حالا بايد چكار كرد؟ شما بايد مبارزه داخلي را شروع كنيد.در اينجا مي‌توانيد با روش‌هاي مختلف مبارزه با حشرات گوناگون آشنا شويد.

  • پشه

پشه‌ها يكي از آزاردهنده‌ترين حشرات هستند؛ موجودات ريزي كه به سختي ديده مي‌شوند و توانايي پرواز با سرعت بالا را دارند. اينگونه از حشرات با نيش زدن نسبت به حشرات خانگي ديگر آزاردهنده‌تر محسوب مي‌شوند. براي مبارزه با اين حشرات قرص‌ها و سم‌هاي مختلفي وجود دارد كه عموما كارآمد هستند اما اگر به‌دنبال يك راه‌حل خانگي‌تر هستيد مي‌توانيد با قاچ‌كردن پياز و قرار دادن تكه‌هاي آن در نقاط مختلف خانه آنها را از محل زندگي خود دور كنيد. اگر قصد داريد كه از حشره‌كش‌هاي موجود در بازار استفاده كنيد بايد زماني سراغ آنها برويد كه قرار است حداقل 3ساعت در خانه حضور نداشته باشيد. حشره‌كش‌ها روي سيستم تنفسي شما و مخصوصا كودكان و سالمندان بسيار اثرگذارند و ممكن است به سلامتي‌تان صدمه بزنند. هنگام استفاده از حشره‌كش، زير تخت‌ها، زير كابينت‌ها و پايه‌هاي گلدان‌ها را فراموش نكنيد.

  • سوسك هاي فاضلاب

سوسك‌هاي فاضلاب بزرگ‌ترين دشمن خانم‌ها محسوب مي‌شوند و به‌دليل ظاهر نازيبايشان بسيار آزار‌دهنده هستند. براي مبارزه با اين حشره هم سم‌هاي مختلفي در بازار وجود دارد. برخي از اين سم‌ها به شكل خمير يا پودر هستند. چنانچه در خانه خود كودكي داريد به‌هيچ وجه سراغ اين سم‌ها نرويد. سم مايع هم وجود دارد كه مي‌توانيد آن را در چاه فاضلاب بريزيد. يك ليوان از اين محلول براي هر چاه كافي است. فقط به ياد داشته باشيد كه لااقل تا 3ساعت بعد از ريختن محلول نبايد روي آن آب گرفت. قديمي‌ها براي مبارزه با اينگونه از حشرات راهكار مناسبي داشتند و آن استفاده از نفت بود. البته براي استفاده از اين روش بايد خيلي مراقب باشيد كه آتش‌سوزي درست نكنيد. مقداري نفت داخل چاه‌هاي فاضلاب بريزيد و سعي كنيد شب اين كار را انجام دهيد تا زمان بيشتري نفت در داخل چاه وجود داشته باشد.

  • مورچه

مورچه‌ها به ظاهر حشراتي بي‌آزار هستند و كاري به‌كار كسي ندارند. خيلي‌ها هم آنها را جزو حشرات موذي به‌حساب نمي‌آورند اما كافي است اين‌گونه از حشرات در گوشه‌اي از خانه شما لانه درست كنند، آن موقع است كه شما به فكر مبارزه با اين حشرات مي‌افتيد. يادتان باشد زماني مورچه‌ها در خانه شما لانه درست مي‌كنند كه توانسته باشند به يك منبع غذايي دسترسي پيدا كنند. با پيگيري رد مورچه‌ها و از بين بردن منبع غذايي مي‌توانيد جلوي حضور مورچه‌ها در خانه را بگيريد. راهكار شيميايي مبارزه با مورچه‌ها هم استفاده از سم‌هاي گچي است. اما يكي از راهكار‌هاي مفيد براي مبارزه با مورچه‌ها استفاده از مخلوط عسل و پودر اسيدبوريك است. اين مخلوط به ظاهر خوشمزه علاوه بر مورچه‌هاي رهگذر، مورچه‌هاي داخل لانه را هم از بين مي‌برد. بعضي از مورچه‌ها بيشتر به چربي علاقه دارند تا شيريني در نتيجه مي‌توانيد از كره به جاي ‌عسل استفاده كنيد.

  • مگس

مگس‌ها گونه‌اي ديگر از حشرات آزار‌دهنده محسوب مي‌شوند. اين حشرات، هم علاقه خاصي به غذاهاي خوشمزه دارند و هم در محل وجود آشغال و كثيفي تجمع مي‌كنند. براي مبارزه با اين حشره راهكار‌هاي فيزيكي بهترين گزينه است. استفاده از مگس‌كش‌هاي معمولي و برقي يكي از رايج‌ترين انواع وسايل براي كشتن مگس‌ها محسوب مي‌شود. اما كشتن مگس‌ها عموما با كثيفي‌ روي سطح‌ها همراه است. ما به شما دستگاه توليد امواج صوتي را پيشنهاد مي‌كنيم. اين دستگاه با توليد امواج صوتي مگس‌ها را از محيط زندگي شما دور مي‌كند و از آنجا كه اين امواج در محدوده شنوايي انسان نيست تأثيري بر انسان نمي‌گذارد. مگس ريز فاضلاب يا همان مگس بيدي هم نوع ديگري از حشرات موذي خانگي است. بهترين راه كنترل اين حشرات يافتن محل زندگي و توليد مثل و محدود‌كردن آنهاست. از تميز نگه‌داشتن محل سينك ظرفشويي، دستشويي و توالت گرفته تا ريختن آب‌داغ در چاه فاضلاب دستشويي و توالت يا تعمير كردن لوله‌هاي فرسوده و يا لوله‌هايي كه نشتي داشته يا شكسته‌اند، مي‌تواند تعدادي از راه‌هاي كنترلي باشد. در ضمن سعي كنيد هميشه محل زباله‌ها و آشغا‌‌ل‌ها را در خانه يا اطراف آن تميز نگه داريد. كلا رعايت نكات بهداشتي و تميز نگه‌داشتن و رسيدن به خانه مي‌تواند از حمله اين حشرات موذي جلوگيري كند.

کد خبر 340981

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha