شنبه ۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴
۰ نفر

همشهری دو - تارا رستم‌زاد: نگهداری از پوست در هر فصلی آداب خودش را دارد و باید متناسب با آب و هوای فصل، روش‌ها و محصولاتی که برای نگهداری از پوست‌تان استفاده می‌کنید تغییر کند.

در اين روزها كه هوا كم كم سرد و خشك مي‌شود، پوست شما هم خشك، تيره و آسيب‌پذير خواهد شد. اين يعني نه‌تنها ظاهر پوست‌تان تغيير مي‌كند بلكه ممكن است پوست‌تان با ترك خوردن، شما را مستعد بيماري‌هاي مختلف كند. با دكتر مريم طباطبايي، متخصص پوست در اين‌باره گفت‌وگو كرده‌ايم و راه‌حل‌هاي او را براي محافظت از پوست در روزهاي سرد سال پرسيده‌ايم.

  • سرما و دردسرهاي پوستي

هواي بيشتر نقاط كشور ما خشك است و در روزهاي سرد سال هم با روشن‌كردن وسايل گرمازا، خشكي بيشتري در محيط‌هاي سرپوشيده ايجاد مي‌شود. بنابراين رطوبت پوست كاهش پيدا كرده و علائمي مثل زبري، سرخي، خارش، پوسته‌پوسته شدن و ترك خوردن را تجربه مي‌كنيد. اين وضعيت در افرادي كه زمينه آلرژي دارند بيشتر مشاهده مي‌شود و ممكن است خشكي گسترده‌اي را در پوست و مخاط بيني و لب‌هايشان تجربه كنند و در نهايت دچار اگزماي پوستي (خشكي، قرمزي، خارش و التهاب همراه با ترشحات و ضخامت پوست) شوند. در هواي سرد، نوك بيني، لب و انگشتان دست و پا از آسيب‌پذيرترين نقاط بدن به‌حساب مي‌آيند و بايد با لباس مناسب پوشيده شوند تا در امان بمانند. در غيراين صورت، واكنش دفاعي بدن در مقابل سرما باعث مي‌شود عروق سطحي اين اعضا تنگ شده و عضو دچار سردي، يخ‌زدگي، خشك شدن و ترك خوردگي شود. اما به‌جز لباس مناسب با چه روش‌هاي ديگري مي‌توان از پوست بدن در هواي سرد مراقبت كرد؟

  • مراقبت روزانه لازم است

بهترين كار براي برطرف كردن خشكي پوست، قرار دادن آن در معرض آب ولرم است. برخلاف تصور عموم، شما با خوردن آب بيشتر نمي‌توانيد پوستي مرطوب‌تر داشته باشيد. اما اگر روزي 15دقيقه پوست دست و پايتان را در آب ولرم قرار دهيد، پوستتان لطيف و مرطوب خواهد شد.

به دست‌هايتان، نرم‌كننده بزنيد و پوست دور ناخن‌ها را فراموش نكنيد. بعد از آن، براي بيرون رفتن از خانه دستكش دست كنيد.

كف و روي پاهايتان را هر شب با نرم‌كننده يا روغن چرب كنيد و با پوشيدن يك جوراب نازك به رختخواب برويد.

فقط يك‌بار در روز صورتتان را با آب و صابون بشوييد و بعد اجازه دهيد با جريان هوا و بدون استفاده از حوله صورت‌تان خشك شود.

دستگاه بخور سرد در خانه روشن كنيد يا اگر نداريد، يك كاسه آب روي بخاري يا اجاق گاز خانه قرار دهيد تا آب به‌تدريج تبخير شود و فضاي خانه را مرطوب نگه دارد.

چربي مهم‌ترين ماده‌اي است كه رطوبت پوست را حفظ مي‌كند. هرچه خشكي پوست بيشتر شد، بايد از چربي بيشتري استفاده كنيد. هيچ مرطوب كننده‌اي به اندازه وازلين، روغن زيتون، گليسيرين و... نمي‌تواند پوست شما را نرم و زنده كند. از روغن آفتابگردان و روغن بادام هم درصورتي كه حساسيت نداشته باشيد مي‌توانيد استفاده كنيد.

خشكي لب باعث ترك‌خوردن و خونريزي آن مي‌شود. اگر با اين مشكل مواجهيد، هر روز و هر شب لب‌هايتان را با وازلين چرب كنيد. دقت كنيد كه از محصولات حاوي ويتامين A استفاده نكنيد چرا كه اين ويتامين باعث خشكي بيشتر پوست مي‌شود.

اگرچه در فصل سرما آفتاب كمتري وجود دارد اما به اين معنا نيست كه نيازي به ضدآفتاب نداريد. پرتوهاي فرابنفش حتي در همين فصل هم به پوست آسيب وارد مي‌كنند.

  • تغذيه پوست‌هاي حساس

اگر پوست خشكي داريد كه در فصل سرما بدتر مي‌شود، به تغذيه خود بيشتر توجه كنيد. ممكن است براي مدتي نياز به مصرف مولتي ويتامين‌هاي پوست و مو و ناخن داشته باشيد.

بعضي از كمبودهاي غذايي مثل كمبود آهن، كلسيم يا ويتامين‌هاي گروه B نيز مي‌توانند باعث خشكي پوست شوند. ويتامين B مغذي پوست است و در برنج سبوس‌دار، سبزي‌هاي برگ سبز مثل كلم بروكلي و برگ چغندر و اسفناج پيدا مي‌شوند.

ويتامين E مهم‌ترين ماده‌اي است كه براي بهبود كيفيت پوست نياز داريد و از آن در ساخت كرم‌هاي پوست هم استفاده مي‌شود. بهترين روش براي دريافت اين ويتامين مصرف ميوه و سبزي‌هاي زرد و نارنجي مانند هويج، انبه، فلفل دلمه‌اي زرد و نارنگي و مصرف آجيل‌هاست. اين گروه مواد غذايي حاوي نوعي آنتي‌اكسيدان به‌نام كاروتنوئيد هستند كه بدن، آن را به ويتامين E تبديل مي‌كند.

اگر پوست خشك و حساسي داريد يا اگر دچار اگزما و سرخي و خارش پوست مي‌شويد، بيشتر امگا3مصرف كنيد. امگا 3در ماهي و بذركتان به وفور يافت مي‌شود.

مصرف ويتامين‌هاي C و D براي پوست ضروري است. بنابراين از ميوه‌هاي فصل سرما بسيار استفاده كنيد. گوجه فرنگي، مركبات، عناب، خرمالو، انگور كه همه از ميوه‌هاي فصل‌هاي سرد هستند، ويتامين C بالايي دارند و زرده تخم‌مرغ و جگر هم حاوي ويتامينD هستند.

مواد داراي كافئين مثل قهوه و نوشابه را به ميزان كم مصرف كنيد چون كافئين باعث كاهش آب بدن و پوست شده و خشكي را تشديد مي‌كند.

  • استحمام و مراقبت از پوست

مدت استحمامتان را كمتر كرده و با فاصله زماني بيشتري دوش بگيريد.
با آب ولرم حمام كنيد. دوش گرفتن با آب داغ باعث خشكي بيشتر پوست مي‌شود.
اگر وان داريد، هر روز 5دقيقه با آب گرم دوش بگيريد و بعد، چند قطره روغن زيتون به آب وان اضافه كنيد و در آن بنشينيد.
از ليف زبر و كيسه استفاده نكنيد چون پوست‌تان را تحريك مي‌كند.
بيشتر صابون‌ها مواد قليايي دارند و اين مواد، پوست را خشن و خشك و آسيب‌پذير مي‌كند.صابوني كه براي هواي سرد انتخاب مي‌كنيد بايد ملايم‌تر از فصل‌هاي ديگر باشد. بهتر است از شامپو بدن‌‌هاي حاوي نرم‌كننده يا صابون‌‌هاي گليسيرينه استفاده كنيد.
به‌جز پوست، موهاي شما هم در فصل سرما خشك و شكننده مي‌شوند. براي حفظ رطوبت موها، از شامپوهاي ملايم، شامپوبچه و نرم‌كننده‌هاي حاوي مرطوب‌كننده استفاده كنيد.
بعد از حمام اگر پوستتان زياد خشك نيست با يك نرم‌كننده ملايم يا لوسيون بدن، آن را چرب كنيد. اگر هم پوست‌تان زيادي خشك است مي‌توانيد از روغن استفاده كنيد.

کد خبر 350890

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha