علی‌اصغر محمدی: اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس معتقدند تجهیز کلانتری‌ها به دوربین موجب رعایت بیشتر حقوق شهروندان و کنترل رفتار مأموران با مراجعین و مردم می‌شود و این طرح باید سریع‌تر در همه کلانتری‌ها اجرایی شود.

تجهیز کلانتری‌ها به دوربین در دستور کار مجلس

البته مسئولان ناجا علت مجهز نشدن همه كلانتري‌ها به دوربين را كمبود بودجه اعلام كرده‌اند كه نمايندگان عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس افزون بر اينكه مي‌گويند دولت بايد در اين‌باره اقدام كند، استفاده از منابع امنيتي در اختيار استانداري‌ها و درآمدهاي خود ناجا را يكي ديگر از محل‌هاي تأمين اعتبار مورد نياز اين طرح مي‌دانند.

  • مانع بودجه

رئيس كميسيون حقوقي و قضايي مجلس در اين‌باره به همشهري مي‌گويد:« تجهيز كلانتري‌ها به دوربين يك ضرورت است كه موجب رعايت بيشتر حقوق شهروندي و جلوگيري از وقوع برخي جرايم مي‌شود.»اللهيار ملكشاهي با بيان اينكه مجهز شدن كلانتري‌ها و مراكز انتظامي به دوربين در برخورد مأموران با مراجعان به اين مراكز مؤثر است توضيح مي‌دهد: «وجود دوربين يقينا در نحوه اصلاح رفتار متهمان با يكديگر در بازداشتگاه‌ها نيز تأثير‌گذار خواهدبود.»

نماينده مردم كوهدشت در مجلس با اشاره به اينكه به گفته پليس تجهيز نشدن همه كلانتري‌ها و مراكز پليس به دوربين معطل بودجه مانده است، تأكيد مي‌كند در اعتبارات عمومي نيروي انتظامي مي‌توان منابع لازم را براي اين طرح تهيه كرد. وي اظهار كرد:«افزون بر آن از بودجه‌ امنيتي در اختيار استانداري‌ها نيز مي‌توان براي تجهيز كلانتري‌ها به دوربين استفاده كرد. بنابراين نبايد به بهانه نبود منابع و اعتبار كافي اجراي طرح نصب دوربين در كلانتري‌ها را ناقص گذاشت.»

  • تأمين اعتبار از درآمدهاي ناجا

سخنگوي كميسيون حقوقي و قضايي مجلس نيز با تأكيد بر لزوم اجراي كامل طرح تجهيز كلانتري‌ها به دوربين به همشهري مي‌گويد:«موضوع تجهيز همه كلانتري‌ها و مراكز انتظامي به دوربين را در كميسيون پيگيري مي‌كنيم و اين موضوع يقينا در دستور كار قرار مي‌گيرد.»

حجت‌الاسلام حسن نوروزي معتقد است وجود دوربين در كلانتري‌ها و مراكزي مانند دادگستري و ادارات كه به مردم خدمات ارائه مي‌كنند موجب احساس امنيت بيشتر، رعايت حقوق شهروندي و روان‌تر شدن امور مي‌شود. وي با بيان اينكه نبايد نبود منابع مالي سد راه تجهيز كلانتري‌ها به دوربين شود، تأكيد مي‌كند مي‌توان بودجه اين كار را از محل درآمدهاي ناجا مانند صدور يا تمديد گذرنامه و گواهينامه تأمين كرد.» به‌گفته نماينده مردم پرند، رباط‌كريم و بهارستان بودجه امنيتي دراختيار استانداري‌ها نيز از منابع ديگري است كه مي‌تواند براي اين كار مورد استفاده قرار گيرد.

  • دولت تأمين اعتبار كند

محمدعلي پورمختار، يكي ديگر از اعضاي كميسيون حقوقي و قضايي مجلس تأكيد كرد: مجهز شدن كلانتري‌ها و مراكز انتظامي امري ضروري و مفيد است كه ارتقاي رعايت حقوق شهروندي را در پي دارد و ما در كميسيون حقوقي و قضايي مجلس حتما اين موضوع را پيگيري مي‌كنيم. وي با بيان اينكه مجهز شدن كلانتري‌ها به دوربين منجر به گردش بهتر امور مي‌شود توضيح مي‌دهد كه دولت تكليف دارد كه اعتبار مورد نياز اين طرح را تأمين كند. اين موضوع در لايحه برنامه ششم توسعه نيز ديده شده‌است.

پورمختار مي‌گويد:«مجهز شدن كلانتري‌ها و مراكز نيروي انتظامي به دوربين از سال 81شروع و براي نمونه در چند كلانتري تهران اجرا شد، اين طرح تاكنون براساس آماري كه مسئولان ناجا اعلام كرده‌اند70درصدپيشرفت داشته است. قوه قضاييه هم پيش‌تر اعلام كرده از تجهيز كلانتري‌ها به دوربين استقبال مي‌كند.» اين سخن پورمختار اشاره به حرف‌هاي غلامحسين محسني‌اژه‌اي، سخنگوي دستگاه قضاست كه مرداد سال گذشته به نيروي انتظامي توصيه كرد باتوجه به نتايج پيشگيرانه اين كار (نصب دوربين در كلانتري‌ها)نسبت به نصب دوربين در همه كلانتري‌ها اقدام كند.

  • مانع شفافيت نشويم

محمد كاظمي، نايب‌رئيس اول كميسيون حقوقي و قضايي مجلس نيز با تأكيد بر ضرورت تجهيز همه كلانتري‌ها و مراكز ناجا كه به شهروندان خدمات ارائه مي‌دهند مي‌گويد:«پيگيري مي‌كنيم تا اين موضوع مجددا در دستور كار كميسيون حقوقي و قضايي مجلس قرار بگيرد.»

او با بيان اينكه نبايد كمبود بودجه مانع از تجهيز كلانتري‌ها به دوربين شود تأكيد مي‌كند بايد راهكارهايي براي تأمين بودجه اين طرح كه منجر به كنترل قانونگرايي بيشتر در ناجا و جامعه مي‌شود، انديشيده شود. كاظمي درباره ضرورت اين كار چنين توضيح مي‌دهد: «درصورت تجهيز كلانتري‌ها به دوربين افزون بر شفافيت در امور، نحوه رفتار مأموران با متهمان نيز كاملا روشن خواهد شد و ديگر متهمان نمي‌توانند در محاكم قضايي ادعا كنند كه ما تحت فشار اين اعترافات را كرده‌ايم و آنها را قبول نداريم.»

كارشناسان، نمايندگان مجلس، حقوقدانان، مردم و مسئولان ناجا و قوه قضاييه معتقدند كه نصب دوربين در كلانتري‌ها امري ضروري و اجتناب‌ناپذير است و اين كار بايد با جديت به سرانجام برسد. كمبود بودجه در كشور ما امري معمولي است ولي رها كردن يك طرح مهم به بهانه كمبود بودجه چندان منطقي نيست. همانطور كه نمايندگان عضو كميسيون حقوقي و قضايي اعلام كرده‌اند مي‌شود از طرق مختلف اين بودجه را تأمين كرد ضمن اينكه مجلس نيز پيگير موضوع است.

  • كمبود بودجه قابل‌قبول نيست

حسين رضازاده، دبير اول كميسيون حقوقي و قضايي مجلس:مجهزشدن كلانتري‌ها و مراكز پليس به دوربين يقينا به رعايت هرچه بيشتر حقوق شهروندي كمك مي‌كند و ما اين موضوع را در كميسيون قضايي و حقوقي مجلس پيگيري مي‌كنيم. اينكه گفته مي‌شود تجهيز كلانتري‌ها به دوربين معطل تأمين بودجه است، قابل‌قبول نيست و بايد اين كار در اولويت قرار بگيرد.البته در زمينه رعايت حقوق شهروندي نبايد به نصب دوربين اكتفا شود بلكه رفتارها بايد از اين طريق ارزيابي شود تا همگان بدانند بر تمام فرايند از ابتدا تا انتها نظارت مي‌شود.

کد خبر 341343

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha