دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۷
۰ نفر

مهدی آیتی: پشت مردم شرق تهران در روزهای آخر هفته به سرخه‌حصار گرم است؛ جایی که درختان​ سر به فلک کشیده‌اش پلی شده​اند بین آسمان آبی و شهروندانی که از دود و دم ملولند و اکسیژن‌شان آرزوست.

پارک

سرخه‌حصار سال‌هاست آغوش خود را به روي شهروندان باز كرده و به محلي ايده​آل براي خانواده‌هايي كه مي‌خواهند فارغ از زندگي شهرنشيني دمي بياسايند بدل شده​، اين پارك جنگلي را بايد پاركي در خدمت خانواده دانست زيرا هر آنچه را كه خانواده‌ها براي ​ گشت‌و‌گذاري به‌ياد ماندني در دل طبيعت​ نياز دارند، يكجا دارد؛ از طبيعت خيره‌كننده بگيريد تا پيست دوچرخه سواري ​و آلاچيق، باربيكيو و سرويس‌هاي بهداشتي مناسب، زمين چمن مصنوعي و سالن پينت‌بال و... .

براي رسيدن به سرخه‌حصار بايد به شرق پايتخت رفت و از طريق ورودي‌هاي اين پارك كه در بزرگراه ياسني قرار دارد به دل اين جنگل ​زد؛ جايي كه با ورود به آن يكباره فضاي شهري رنگ مي‌بازد و مي‌توان با طبيعت همنشين شد. جلوي ورودي‌هاي پارك ​ كانكس نگهباناني قرار دارد كه حضور آنها در همين اول راه​ خاطر بازديدكنندگان را جمع مي‌كند كه در اين پارك امنيت برقرار است و آنها مي‌توانند در محيطي مناسب خستگي زندگي شهري را از تن بزدايند.

  • كاج‌ها به استقبال​ مي​آيند​

به محض عبور از در نگهباني درختان كاجي كه سر به آسمان كشيده‌اند تازه‌وارد‌ها را مسحور مي‌كنند و به آنها خوشامد مي‌گويند. ​ اگر بار اولتان باشد كه وارد اين جنگل سرسبز مي‌شويد هيجان بيشتري را تجربه خواهيد كرد. اگر از قبل محلي را براي اطراق كردن انتخاب كرده باشيد مي‌توانيد با دنبال كردن نام معابر پارك كه به نام گل‌ها و درختان​ مختلف است مقصد خود را پيدا كنيد. اما اگر محلي را از قبل براي نشستن پيش‌بيني نكرده باشيد،

اينجا تا دلتان بخواهد آلاچيق وجود دارد كه مي‌توانيد زير سايه آنها بنشينيد. بيشتر از 300 آلاچيق و سكوي اطراق در پارك جنگلي سرخه‌حصار وجود دارد، براي همين مي‌توان با استفاده از آنها محل مناسبي براي اقامت در پارك داشت. البته اگر در پيدا كردن جاي نشستن كمي وسواس داشته باشيد وسعت زياد پارك، كار دست‌تان مي‌دهد زيرا در اين پارك آنقدر منظره‌هاي عالي وجود دارد كه براي يافتن بهترين آن بايد ساعت‌هاي زيادي در پارك جست‌وجو كنيد. هرچند نبايد فراموش كرد كه گشت‌و‌گذار در پارك نيز دقايق خوبي را براي شما خواهد ساخت، فقط با اين شرط كه با سرعت پايين رانندگي كنيد.

  • طبيعت واقعي

كمي كه از در‌هاي اصلي پارك فاصله بگيريد و به قلب جنگل برانيد، خانواده‌هاي زيادي را مي‌بينيد كه در آلاچيق‌‌ها جاي گرفته‌اند، كودكان از محيط مناسب پارك استفاده مي‌كنند، اين طرف و آن طرف مي‌دوند و دوچرخه سواري مي‌‌كنند، عده‌اي هم واليبال بازي مي​‌كنند. بدمينتون‌باز‌ها هم اينجا كم نيستند.

آنهايي كه سن و سالي از‌شان گذشته زير سايه درختان پير پارك نشسته‌اند و از شادي كودكان و طبيعت بكر پارك لذت مي‌برند. مرد ميانسالي كه به همراه خانواده‌‌اش به پارك جنگلي سرخه‌حصار آمده درباره دليلش براي انتخاب اين پارك مي‌گويد: طبيعت اينجا واقعي است، يعني دستكاري نشده و با گشت‌و‌گذار در آن، اين حس به انسان دست مي‌دهد كه واقعا از شهر خارج شده است. منظور او تفاوت اصلي اين پارك با پارك‌هايي است كه درختانش دست كاشت هستند. به گفته اين شهروند، پارك جنگلي سرخه‌حصار جايي است كه شهروندان واقعا مي‌توانند حس بودن در طبيعت را تجربه كنند.

  • حس خوب امنيت

پاي حرف‌هاي شهرونداني كه به پارك جنگلي سرخه‌حصار آمده‌اند بنشينيد خواهيد شنيد كه بيشتر آنها به‌طور ثابت در هفته سري به اين پارك مي‌زنند و شب‌وروز هم فرقي برايشان ندارد چراكه مأموران به‌طور منظم در پارك گشت‌زني مي‌كنند و شب‌ها نيز امكانات روشنايي پارك برقرار است. خانم ميانسالي كه در حال دم‌كردن چاي است، درباره امنيت پارك مي‌گويد: وقتي به اينجا مي‌آييم خيالمان راحت است كه بچه‌ها در محل مناسب و امني بازي مي‌كنند.

سعي مي‌كنيم دوچرخه‌هاي بچه‌ها را نيز با خودمان بياوريم تا آنها در طبيعت زيباي اين پارك حسابي خوش بگذرانند؛ هرچند در پيست دوچرخه سواري نيز مي‌توان دوچرخه‌هاي مناسبي كرايه كرد. اين در حالي است كه پارك جنگلي سرخه‌حصار آنقدر وسعت دارد كه پس از پارك‌هاي جنگلي لويزان و چيتگر، سومين پارك جنگلي بزرگ پايتخت لقب مي‌گيرد؛

​البته وسعت تمامي اين پارك ملي بيش از 9000هكتار است اما به‌نظر مي‌رسد شهروندان اجازه استفاده از تمامي آن را ندارند چراكه اين پارك‌ملي زيستگاه گونه‌هاي جانوري مختلف و حفاظت‌شده​ مانند​ قوچ، ميش ​ و پازن است و به همين‌خاطر سازمان حفاظت محيط‌زيست بر بخش اصلي اين پارك نظارت دارد. اما با وجود اين، آنقدر فضا در اختيار شهروندان قرار دارد كه آمار بازديدكنندگان در روز‌هاي شلوغي مانند سيزده‌به‌در از مرز يك ميليون‌نفر عبور مي‌كند.

  • پاتوق مهماني‌هاي خانوادگي

بيشتر فضاي پارك را درختان پوشانده‌اند و شهروندان زيادي نيز به‌جاي نشستن در آلاچيق‌ها ترجيح داده‌اند زير سايه‌هاي درختان بنشينند.جوي‌هاي آب زيادي نيز در اين پارك جنگلي وجود دارد كه مسئولان پارك از آنها براي آبياري درختان استفاده مي‌كنند. خانواده پرجمعيتي كنار يكي از اين جوي‌هاي آب و زير سايه درختان نشسته‌اند. مرد جواني كنار جوي آب نشسته و سعي مي‌كند هندوانه‌اي را در جوي آب قرار دهد.

مي​گويد كه خوردن هندوانه خنك در جمع خانواده و فضاي بكر اين پارك او را دوپينگ مي‌كند تا يك هفته كاري را پشت سر بگذارد. اگر از او بپرسيد چرا بين پارك‌هاي زيادي كه در شرق تهران وجود دارد سرخه‌حصار را انتخاب كرده، مي‌گويد: اين انتخاب همه اعضاي خانواده اوست. آنطور كه مرد جوان مي‌گويد آمدن به سرخه‌حصار قرار خانوادگي آنهاست چراكه زندگي در آپارتمان‌‌‌هاي كوچك حس زندگي را از انسان مي‌گيرد، به همين‌خاطر آنها تصميم گرفته‌اند دوره‌‌هاي خانوادگي‌شان را هر هفته در اين پارك برگزار كنند.

  • آسايش و آرامش

پارك جنگلي سرخه‌حصار انتخاب خيلي از خانواده‌هاي تهراني است چراكه اسباب آرامش و آسايش آنها در اين پارك فراهم شده است. براي نمونه سرويس‌هاي بهداشتي زيادي در اين پارك ايجاد شده و به‌راحتي مي‌توان به آب آشاميدني دست پيدا كرد. زن جواني كه مشغول شستن ميوه در كنار يكي از آبخوري‌هاي پارك است، مي‌گويد: در پارك جنگلي لازم نيست براي استفاده از سرويس بهداشتي و آب آشاميدني مسافت زيادي را پشت سر بگذاريد، اينجا سرويس‌‌هاي بهداشتي و آبخوري‌ها در فاصله‌هاي كوتاهي از هم ساخته شده است. آنطور كه او مي​گويد سرويس‌هاي بهداشتي پارك نيز شرايط مناسبي دارد و مدام از سوي نيروهاي خدماتي شست‌وشو مي‌شود تا شهروندان با خيال راحت از آنها استفاده كنند.

  • كباب‌هاي خاطره‌انگيز

در پارك جنگلي سرخه‌حصار براي علاقه‌‌مندان به كباب نيز شرايط كاملا مهياست زيرا در كنار هر آلاچيق يا ميز و نيمكت، يك باربيكيو نيز به چشم مي‌خورد. باربيكيوها ​ بيشتر مورد توجه پدرهايي هستند كه به همراه خانواده به اين پارك آمده‌اند. يكي از آنها كه مشغول آماده كردن بساط جوجه‌كباب است، مي​گويد:

وقتي خيالت از جانب امنيت و آسايش خانواده‌ات راحت باشد مي‌تواني با خيال راحت كباب درست كني، به‌خاطر همين فكر مي​كنم من و خانواده‌ام بهترين كباب‌‌ها را در پارك جنگلي سرخه‌حصار خورده​‌ايم. ساخت باربيكيو در كنار آلاچيق‌ها شرايطي را فراهم كرده كه در آن امكان آتش‌سوزي وآسيب ديدن درختان به حداقل برسد، بنابراين در محل‌هايي به‌جز باربيكيو‌ها آتش روشن نكنيد و هنگام ترك جنگل مطمئن شويد كه آتش را خاموش كرده‌ايد.

  • پاركي براي پير،​ جوان و كودك

پارك جنگلي سرخه‌حصار به‌واسطه امكاناتي كه در آن فراهم‌شده محل مناسبي است براي تمامي گروه‌هاي سني چراكه افرادي كه سن و سالي از آنها گذشته مي‌توانند پياده‌روي كنند و از طبيعت پارك لذت ببرند يا اينكه از دستگاه‌هاي بدنسازي كه در پارك كار گذاشته شده استفاده كنند.

مرد سالخورده‌اي در اين‌باره مي‌گويد: صبح‌هاي زود پارك حال‌و‌هواي ديگري دارد، من به همراه چند نفر از دوستانم هر روز در پارك پياده‌روي مي‌كنيم. او از مسئولان تشكر مي‌كند كه با حفاظت و مراقبت از پارك جنگلي سرخه‌حصار، محيط مناسبي را براي افرادي كه از زندگي شهرنشيني خسته مي‌شوند فراهم كرده‌اند.

اين درحالي است كه براي كودكان خردسال نيز چند شهربازي كوچك در دل پارك جنگلي ايجاد شده و خانواده‌هايي كه فرزند خردسال دارند كنار اين شهربازي‌ها اطراق مي‌كنند تا بچه‌هايشان يك دل‌سير بازي كنند. افزون براين، براي نوجوانان و جوانان نيز امكانات زيادي در پارك سرخه‌حصار درنظر گرفته شده؛ مانند پيست دوچرخه سواري مناسب كه حدود 4كيلومتر است و افراد مي‌توانند در آن با قيمت مناسب دوچرخه كرايه كنند. علاوه بر اين افرادي كه به پارك جنگلي سرخه‌حصار مي‌آيند مي‌توانند از سالن پينت‌بال، زمين چمن مصنوعي فوتبال، زمين واليبال و اسكواش نيز استفاده كنند.

کد خبر 341709

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha