نمایندگان مجلس در نشست با تشکل‌های گردشگری و معاونان گردشگری و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی که در هتل باباطاهر تهران برگزار شد اعلام کردند که برنامه‌ای در بخش گردشگری کشور وجود ندارد.

گردشگری

شهاب نادري نايب‌رئيس فراكسيون گردشگري مجلس در اين نشست كه به‌منظور بررسي برنامه ششم توسعه كشور در بخش گردشگري تشكيل شده بود، گفت: در حوزه دولت موضعگيري در گردشگري بايد خاص باشد. اما از سوي دولت و سازمان مديريت هيچ بحثي در اين‌باره نشده است. او افزود: ماده ۵۰ و ۵۱ برنامه ششم توسعه اشاره مستقيم به ۵ برابر شدن جهانگردان دارد. اما برنامه‌اي براي آن مشخص نشده است. در لايحه تقديمي دولت به مجلس نيز تنها دو بند درباره گردشگري و ميراث فرهنگي وجود دارد. حال بايد پرسيد آيا واقعا سازمان ميراث فرهنگي از مواد و احكام براي توسعه در اين حوزه بي‌نياز است كه هيچ برنامه‌اي نداده است؟

شهاب نادري درخصوص فعاليت شركت توسعه گردشگري گفت: شركت توسعه گردشگري تمام مناطق گردشگري را در دست گرفته و مشكلات خاصي ايجاد كرده است و در اين‌باره فيلم و حتي مستندات هم دارم. او همچنين عامل موفق نبودن گردشگري كشور را وجود مالكيت دولتي و شبه دولتي در اين بخش اعلام كرد.

  • انتقاد از ضعف در جذب گردشگر خارجي

نيك فرد نماينده لاهيجان نيز از ضعف در جذب گردشگر خارجي انتقاد كرد و گفت: از آمار گردشگران ورودي كه سازمان ميراث فرهنگي اعلام مي‌كند ۵۰ درصد براي سفرهاي زيارتي به ايران آمده‌اند. پس كارگزاران ما در دنيا چه مي‌كنند؟

  • گلايه معاون گردشگري از كارشكني‌ها

مرتضي رحماني موحد معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي درخصوص انتقاد از نبود برنامه در بخش گردشگري كشور و كم كاري سازمان ميراث فرهنگي در لايحه برنامه ششم توسعه در بخش گردشگري گفت: برنامه ششم توسعه كشور دو پايه دارد يكي احكام و ديگري برنامه است. چيزي كه به نماينده‌ها داده شده برنامه است و ما مشكل احكام نداريم.او همچنين درخصوص فعاليت‌هاي شركت توسعه گردشگري گفت: اين شركت حياط خلوت بود. مديران آن 3بار هتل لاله را خريده و فروخته بودند؛ يك مشت آدم خاص اين شركت را خورده بودند.

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي افزود: 2سال سازمان ميراث فرهنگي روي آن كار كرد تا توانست مشكل شركت را حل كند و پيشنهاد مي‌كنم نمايندگان محترم، يك‌بار تاريخچه شركت توسعه گردشگري را مطالعه كنند. رحماني موحد از كارشكني در برخي استان‌هاي كشور در حوزه گردشگري خبر داد و گفت: صنعت گردشگري با بيش از ۲۵ تا ۳۰ دستگاه و نهاد تخصصي نسبت فاميلي دارد اين نسبت فاميلي مبناي قانوني ضعيفي دارد و از روند قانون مدار در جهت توانمندسازي برخوردار نيست. بزرگ‌ترين چالش گردشگري نيز همين نقيصه است. وي افزود: برخي شهرهاي توريستي در فصل‌ بهار و پاييز پر از مسافر هستند و برحسب نگاه ملي و استاني مقررات خود را دارند. در حالي كه مقررات آنها بر مدار مقررات ملي گردشگري نيست. رحماني موحد به موضوع ورود اتوبوس‌هاي گردشگري به شهرهاي گردشگرپذير كشور اشاره كرد و گفت: با پليس راهور مكاتبه كرديم. آقاي مومني به استان‌ها اعلام ‌كرد كه ممانعت از ورود اتوبوس‌ها خلاف است. اما فرمانداران كار خود را كردند. پس همه مشكلات نداشتن قانون نيست. موضوع، بي‌توجهي است كه بايد پشتوانه گردشگري باشد. گردشگري بايد يك متولي داشته باشد.

  • فرصت مجلس به تشكل‌هاي گردشگري براي اعلام نظر در برنامه ششم

نمايندگان مجلس در نشست خود با تشكل‌هاي گردشگري و 2 معاون گردشگري و سرمايه‌گذاري سازمان ميراث فرهنگي اعلام كردند كه فعالان گردشگري تا عصر امروز سه‌شنبه ۲۶ مردادماه فرصت دارند نظرات خود را به فراكسيون گردشگري مجلس براي گنجاندن در برنامه ششم توسعه ارائه كنند و پس از اين تاريخ هيچ پيشنهادي از سوي مجلس پذيرفته نمي‌شود. جبار كوچكي نژاد رئيس فراكسيون گردشگري مجلس نيز كه در اين نشست حضور يافته بود به تشكل‌هاي گردشگري كشور اعلام كرد: فراكسيون گردشگري مجلس دولتي نيست و سعي دارد ديدگاه بخش خصوصي گردشگري را گرفته و به دستگاه‌هاي اجرايي اعلام كند.

کد خبر 343345

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha