جمعه ۲۷ مهر ۱۳۸۶ - ۱۲:۰۵
۰ نفر

مهدی صارمی‌فر: اپل چندماه پیش قرار بود ورژن جدید سیستم‌عامل مک او‌اس 10 (Mac OS X) با نام لئوپارد را وارد بازار کند اما این شرکت بعداً اعلام کرد که همه مهندسان خود را بسیج کرده تا سروته قضیه آی‌فون را هم بیاورند؛

برای همین ارائه این ورژن جدید مکینتاش چند ماهی به تعویق افتاد تا این که بی‌بی‌سی اعلام کرد که لئوپارد برای کامپیوترهای اپل، روز چهارم آبان وارد بازار خواهد شد.

با نگاهی به فیچرهای تایگر، ورژن قبلی مک او‌اس 10 و مقایسه آن با ویندوز ویستا که به قول استیو جابز مدیرعامل اپل، تقلید فاجعه‌باری از تایگر است، می‌فهمیم که هرچقدر اپل در ساخت سیستم‌عامل که یکی از مهم‌ترین تخصص‌هایش است، مهارت دارد، در زمینه ساخت گوشی‌های همراه نتوانسته مخاطبان را راضی کند.

البته در آمریکا اکثر ارائه‌‌کنندگان خدمات همراه و به‌خصوص مهم‌ترینشان یعنی «تلگراف و تلفن آمریکا» (AT&T) در نسل‌های پایین‌تر تلفن همراه نسبت به اروپا و به‌خصوص اسکاندیناوی، خدماتشان را ارائه می‌دهند.

بنابراین شاید تولید انبوه یک گوشی که اسمارت نیست، سیستم عامل ندارد و قابلیت‌های کاربردی‌اش آن‌قدر کم است که در مقایسه با گرافیک فوق‌العاده‌اش اصلا قابل ذکر نیست، درهیاهوی تبلیغات در آمریکا چندان مهم‌نباشد.

اما مطمئن باشید که اگر اپل بخواهد با این آی‌فون وارد اتحادیه اروپا شود، مسلما جایی برایش باز نخواهد بود. شاید همین مهم‌ترین اشکالات آی‌فون بود که جابز را برآن‌داشت که تمام تلاش مهندسان شرکتش را معطوف به بهبود کیفیت آی‌فون بکند و به‌این‌ترتیب، ارائه لئوپارد با تعویق روبه‌رو شد.

اپل اعلام کرده که در لئوپارد بیش از ۳۰۰امکان تازه به سیستم‌عامل مکینتاش اضافه کرده است. از جمله مهم‌ترین این امکانات «ماشین زمان» نام دارد که به کاربران امکان می‌دهد با بازگشت رایانه به گذشته، فایل‌های پاک شده یا تغییر‌یافته را بازیافت کنند.

ازدیگر توانایی‌های تازه این سیستم عامل، امکان بازبینی فایل‌ها بدون نیاز به بازکردن برنامه‌ای جداگانه است؛ مثلا یک فایل پی‌دی‌اف را بدون نیاز به باز کردن برنامه‌ای نظیر آکروبات می‌توان خواند و یک فایل صدا را بدون نیاز به بازکردن برنامه پخش صدا می‌توان شنید.

اتصال و دسترسی به رایانه‌های دیگر نیز بسیار آسان شده و امکانات تازه‌ای به برنامه ایمیل آن افزوده شده است.

در لئوپارد همچنین نسخه تکمیل شده بوت کمپ تعبیه شده که به کاربران امکان می‌دهد ویندوز ایکس‌پی یا ویستا را روی رایانه اپل نصب و اجرا کنند.

اپل برای روکم‌کنی مایکروسافت اعلام کرده که برخلاف کاربران ویندوز که با گذشت چند ماه از عرضه ویستا هنوز از ایکس‌پی استفاده می‌کنند، دارندگان رایانه‌های اپل، به‌سرعت سیستم عامل خود را با نسخه تازه به روز کنند.

کد خبر 34335

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز