سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۶
۰ نفر

همشهری دو - نجمه تاجیک: قدیم‌ترها اینطور رسم بود که وقتی کسی به مشکلی برمی‌خورد، تعدادی از پهلوانان محل که به جوانمردی و فتوت معروف بودند، در زورخانه محل جمع می‌شدند و به نیت گره‌گشایی از کار آن فرد، آیینی را که به گلریزان معروف بود، اجرا می‌کردند.

مجلس گلریزان زنانه

 حالا كه مدت زيادي از آن روز و روزگاران مي‌گذرد، كم‌كم اين سنت ديرينه فراموش شده است. اما هنوز هم در بعضي جاها كساني هستند كه اين آيين گلريزان در خاطرشان مانده است. در يكي از محله‌هاي شرق پايتخت، جمعي از خانم‌ها با الهام از همين سنت، گرد هم مي‌آيند و به نيت رفع مشكل نيازمندي، گلريزان مي‌كنند. اين آيين سنتي كه در يك محفل زنانه بيشتر براي تهيه جهيزيه دختران دم بخت برگزار مي‌شود با گذشت ساليان سال باعث ايجاد صفا و نشاط بين بانوان اين محل شده و دختران بسياري نيز از اين طريق پا به خانه بخت گذاشته‌اند.

 بيشتر از 8سال مي‌شود كه بانوان محله نيروي‌هوايي شرق تهران عادت كرده‌اند هر دوهفته يك‌بار در خانه يكي از اهالي محل دور هم جمع شوند و به نيت كمك به نيازمندان، گلريزان كنند. حالا ديگر بانوان اين محله براي برگزاري اين مجلس خيريه لحظه‌شماري مي‌كنند تا با حضور در اين مجلس گوشه‌اي از نيازهاي خانواده‌اي را مرتفع كنند. اكرم فتحي يكي از افرادي است كه بخشي از كارهاي اين خيريه بر دوش اوست. مي‌گويد: اين خيريه اغلب در زمينه تهيه جهيزيه دخترخانم‌هايي كه يتيم هستند يا خانواده‌هايشان توان تهيه جهيزيه ندارند، فعاليت مي‌كند. البته در زمينه‌هاي ديگر مثل تهيه دارو براي بيماران، آزاد كردن زنداني‌هاي غيرعمد يا تامين هزينه تحصيل هم بيكار نمي‌نشيند. به‌طوركلي هركسي كه مشكلش اضطراري‌تر باشد، به سراغ او مي‌رويم تا گره‌اي از كارش بگشاييم. شاد شدن آنها حس خوبي به‌وجود مي‌آورد كه ما را در ادامه راه ياري مي‌كند. به آرامش رسيدن مردم و دعاي خيري كه بدرقه راه ما مي‌كنند، برايمان كافي است.

  • آنچه در گلريزان مي‌گذرد

الهه صادقيان از ديگر فعالان اين خيريه نزديك به ۱۶ سال است كه به‌عنوان مبلغ ديني فعاليت مي‌كند و سال‌هاست كه از نيازمندان هم دستگيري مي‌كند تا اينكه سرانجام تصميم گرفت اين خيريه گلريزان را راه بيندازد. وي درباره چگونگي فعاليت اين خيريه و كمك‌رساني به نيازمندان توضيح مي‌دهد: خانواده‌اي بي‌بضاعت به ما معرفي مي‌شود كه دخترشان در آستانه ازدواج قرار دارد اما يا يتيم است و يا پدرش به هر دليلي توان تهيه جهيزيه را ندارد. به‌عنوان نخستين قدم او را در فهرست شناسايي مي‌گذاريم و در فرصتي مناسب به همراه خانم اكبري به منزل آنها مي‌رويم. پس از اطمينان كامل از اينكه شرايط آنها اضطراري است، نام او در فهرست مجلس گلريزان قرار مي‌گيرد. بعدازآن به دوستان و آشنايان تاريخ گلريزان را اعلام مي‌كنيم تا براي حضور در مجلس آماده باشند. از آن‌طرف از عروس خانم كه اهل منطقه‌اي دورتر نسبت به محله نيروي هوايي است و كسي او را نمي‌شناسد، مي‌خواهيم اگر دوست دارد در مجلس شركت كند. اغلب وقتي عروس خانم در مجلس است، مبلغ بيشتري كمك مي‌شود.

صادقيان كه سخنراني در آيين گلريزان و مداحي و مولودي‌خواني هم برعهده اوست، درباره آنچه در زمان برپايي مجلس مي‌گذرد، مي‌گويد: دقايق اول مجلس را درباره انفاق و تأثير آن صحبت مي‌كنم و روايت‌هايي كه درباره انفاق مطرح شده، شرح مي‌دهم. بعد از آن نوبت مداحي و مولودي‌خواني مي‌رسد. مي‌گويم به‌نام آقا اميرالمؤمنين(ع) و سبد اول توسط خانم اكبري مي‌گردد، سپس به نام آقا امام حسين(ع) بعد از آن به نام امام رضا(ع) سبد سوم را مي‌گردانند. خانم‌هاي حاضر در مجلس مبلغ مورد نظرشان را درون سبد مي‌ريزند. اگر عروس‌خانم در مجلس باشد، شعرهايي كه اغلب در مجالس عروسي خوانده مي‌شود، براي شور و حال بيشتر مجلس مي‌خوانم. به‌اين‌ترتيب مجلسي سرشار از انرژي، رقم مي‌خورد و همه حس خوبي از حضور خود مي‌گيريم.

  • از خريد جهيزيه تا ارسال به منزل نوعروس

بعد از برگزاري مجلس گلريزان، عروس خانمي كه تا ساعاتي پيش در نگراني و غم نداشتن جهيزيه به‌سر مي‌برد، اطمينان خاطر پيدا مي‌كند كه مي‌تواند آبرومندانه پا به خانه بخت بگذارد. افتخارالسادات اكبري كه معمولا كار خريد وسايل جهيزيه برعهده اوست، مي‌گويد: در مجلسي كه بيش از 100خانم در آن حضور دارند، چندين بار سبد را مي‌گردانم و هر بار مبلغي در حدود 500-400 هزار تومان جمع مي‌شود كه به وسيله آن براي تهيه جهيزيه اقدام مي‌كنيم. البته گاه كه مبلغ كمتري جمع مي‌شود، چند نفري كه با ما در ارتباطند، براي تهيه لوازمي مانند يخچال، جاروبرقي، ماشين لباسشويي و... باني مي‌شوند. حالا ديگر بسياري از مغازه‌هاي بازار، ما را مي‌شناسند و راحت‌تر خريد مي‌كنيم. بعد از خريد لوازم، جهيزيه عروس خانم‌ها را به در خانه‌شان مي‌فرستيم.

  • تهيه جهيزيه طي 10 روز

 بانوي خير ديگري كه خود را به‌عنوان خادم خانه صاحب‌الزمان در چهارراه كوكاكولا معرفي مي‌كند، روزهاي ابتدايي حضور در اين كار خير را به ياد مي‌آورد و مي‌گويد: سال‌ها پيش كه هنوز با خانم صادقيان آشنا نشده بودم، براي تهيه جهيزيه مدت زمان زيادي مي‌گذشت تا پول كافي جفت و جور شود اما حالا با جلب اعتماد مردم و به لطف و ياري خدا در عرض حداكثر 10روز يك جهيزيه كامل تهيه مي‌كنيم.

صحبت به تعداد افرادي مي‌رسد كه از طريق اين گلريزان جهيزيه تهيه كرده‌اند، مي‌گويد: معمولا سعي مي‌كنم تعداد افراد را از يادم ببرم اما حداقل هر‌ماه دو مجلس گلريزان برپا مي‌كنيم. از اين بابت كه مي‌توانم باري از دوش عزيز نيازمندي بردارم و گوشه كاري را بگيرم، احساس رضايت مي‌كنم. صبح‌ها كه از خواب بيدار مي‌شوم از خدا مي‌خواهم تا خودش روزي خير من را برساند. بارها شده از در خانه بيرون نيامده‌ام اما روزي خيرم رسيده است. شركت در اين كار و به‌وجود آوردن لبخند بر لب مردم احساس خوبي به من مي‌دهد كه حاضر نيستم آن را با چيزي عوض كنم.

  • مكاني ثابت و مشخص براي خيريه گلريزان

 اين خيريه توانسته طي سال‌ها فعاليت، اعتماد بسياري از افراد را به‌سوي خود جلب كند و در زمينه‌هاي مختلفي مانند تهيه جهيزيه و سيسموني، پرداخت هزينه درمان بيماران نيازمند، همچنين تهيه بسته‌هاي ارزاق در مناسبت‌هاي مختلف فعاليت كند. اما هنوز كه هنوز است نتوانسته در مكاني معين رسيدگي به‌كارهاي خيريه را پي‌بگيرد. معمولا اين مجلس گلريزان در منزل هر يك از بانوان محله نيروي هوايي كه مايل هستند، برگزار مي‌شود.

بااين‌همه صادقيان آرزو مي‌كند كه روزي بتواند مكاني مشخص براي اين خيريه تهيه كند. او ادامه مي‌دهد: دنبال اين هستيم كه ساختماني به اين خيريه اختصاص دهيم تا در آنجا انواع وسايل موردنياز عروس خانم‌ها و لوازم جهيزيه‌شان را قرار دهيم. نوعروس‌ها لباس عروس خود يا ديگر لوازم موردنيازشان را انتخاب كنند. به پشتوانه چند فرد متمكن نيز صندوقي داشته باشيم كه بتوانيم در مواقع ضروري سريع‌تر اقدام كنيم و گره از مشكلات نيازمندان بگشاييم. حتي مي‌توان فضاي كار كوچكي در آنجا براي عده‌اي مهيا كرد كه بتوانند از آن طريق امرارمعاش كنند.

  • شما چه مي‌كنيد‌‌؟

گروهي از بانوان خير براي تهيه جهيزيه نوعروسان، مراسم گلريزان برگزار مي‌كنند. شما در اين‌باره‌چه‌‌مي‌كنيد‌؟ ‌نظرات و پيشنهاد‌‌هاي خود‌‌ را به 30003344 پيامك كنيد‌‌ يا با شماره تلفن 84321000 تماس بگيريد‌‌.

کد خبر 343358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha