پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

۲۸ مرداد قرار است طی مراسمی از ۶۷ محیط‌بان برگزیده در حرم مطهر امام‌رضا(ع) تجلیل شود.

 اين مراسم درحالي برگزار مي‌شود كه طي سه دهه گذشته 119محيط‌بان حين دفاع از ميراث طبيعي و حيات‌وحش كشور جان باخته‌اند باوجود اين، هنوز برخي از محيط‌بانان در شمار شهدا محسوب نمي‌شوند و اين مطالبه نخست خانواده‌هاي محيط‌بانان همچنان بي‌پاسخ مانده است.

  • سازمان محيط‌زيست پيگير پرونده محيط‌بانان شهيد است

سيدمحمد مجابي، معاون توسعه مديريت، حقوقي و امور مجلس سازمان حفاظت محيط‌زيست درباره روال شهيد محسوب شدن محيط‌بانان به همشهري گفت: در دولت هشتم سازمان حفاظت محيط‌زيست براي رفع موانع موجود بر سر راه شهيد محسوب شدن محيط‌بانان جان‌باخته پيشنهادي به دولت ارائه كرد كه براساس آن آيين‌نامه اصلاح شد و در پي آن، 12پرونده محيط‌بانان به بنياد شهيد ارسال و بعد از بررسي اين پرونده‌ها، اين محيط‌بانان جزو شهدا محسوب شدند.

وي با تأكيد بر اينكه در قانون بنياد شهيد مشخص شده كه عنوان شهيد به چه فردي اطلاق شود به پرونده 3 محيط‌باني كه اخيرا به فيض شهادت نائل شده‌اند اشاره كرد و افزود: پرونده اين سه شهيد گرانقدر در استان در حال تكميل شدن است و طي مذاكراتي كه با مديركل بنياد شهيد استان داشته‌ايم ظرف هفته آينده اين پرونده تكميل مي‌شود. مجابي با اشاره به اينكه شماري از محيط‌بانان طي سه دهه گذشته و حتي قبل از انقلاب به شهادت رسيده‌اند، يادآور شد:

قانون ضوابط خاصي را براي اطلاق عنوان شهيد درنظر گرفته است. براين اساس، برخي از محيط‌باناني كه پيش از اين به شهادت رسيده‌اند وضعيت‌شان با اين ضوابط منطبق نيست اما سازمان حفاظت محيط‌زيست در حال مذاكره با بنياد شهيد براي رفع اين معضلات است كه اميدواريم با رويكرد مثبت بنياد شهيد، اين محيط‌بانان در شمار شهدا قرار بگيرند.

چهارم مردادماه جاري مهدي ايزدي، معاون تعاون و امور اجتماعي بنياد شهيد و امور ايثارگران در جمع خبرنگاران گفت: محيط‌باناني كه در درگيري با معارضان كشته شوند، شهيد محسوب مي‌شوند. اما روز گذشته حجت‌الله فرهادي، مديركل پذيرش و امور اداري ايثارگران به ايسنا گفت: تا زماني كه رأي دادگاه در مورد ضاربين محيط‌بانان صادر نشود، نمي‌توانيم نسبت به احراز شهادت آنها اعلام‌نظر كنيم.

فرهادي با بيان اينكه تأييد شهادت محيط‌بانان «پرويز هرمزي، محمد دهقاني و منوچهر شجاعيان» معطوف به بند۱۴ ماده۳ آيين‌نامه تعيين مصاديق احراز شهيد و ايثارگر است، براساس اين بند اگر اين سه محيط‌بان به سبب مأموريت‌هاي محوله مورد هجوم دشمن و گروه‌هاي معارض (قاچاقچيان، سارقان مسلح، اشرار، تبهكاران و گروهك‌ها و افراد ضد‌انقلاب) قرار گرفته و در اثر درگيري با آنها كشته شده باشند، جزو شهدا محسوب مي‌شوند.

پرويز هرمزي و محمد دهقاني 2محيط‌باني هستند كه سوم تيرماه در منطقه حفاظت‌شده گنو در استان هرمزگان و منوچهر شجاعيان 4تيرماه در پارك ملي بمو در استان فارس به‌دست شكارچيان متخلف حين ماموريت به شهادت رسيدند. مديركل پذيرش و امور اداري ايثارگران با اشاره به اينكه بايد براساس فرآيند تعريف شده هويت و انگيزه ضاربان محيط‌بانان مشخص و اعلام شود، اظهار كرد: چون ضاربان دستگير شده‌اند بايد سير مراحل قانوني و قضايي طي شده و براساس رأي صادره و گزارش‌هاي نيروي انتظامي و سازمان حفاظت محيط‌زيست تصميم‌گيري شود.

کد خبر 343593

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha