سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۷
۰ نفر

همشهری دو - مریم سمائی: می‌گفت آفتاب تیز می‌خورد پس‌کله‌مان و پوست گردنمان را می‌سوزاند، می‌گفت سنگریزه‌های وامانده از سقف، می‌افتد روی صفحه سفید دفترمان و آنها را خاکی می‌کند، باران که بیاید بدتر، دفترمان گلی هم می‌شود،

مدرسه

مي‌گفت روي نيمكت‌ها كه مي‌نشينيم جيرجيرك پيري از آن زير شروع به ناليدن مي‌كند، مي‌گفت كه توالت نداريم، هركسي كه دست‌به‌آب دارد مي‌رود خانه خودشان يا خانه بي‌بي‌اقدس كه نزديك مدرسه است، مي‌گفت معلم وقتي درس مي‌دهد دائم به ديوار رو‌به‌رو نگاه مي‌كند يا به بخاري نفتي گوشه كلاس، هر كس هم نزديك بخاري مي‌شود شروع مي‌كند به داد‌زدن. مي‌گفت مدرسه واقعي با چندتا كلاس كه ديوارهايش سفيد است و رويشان نقاشي‌هاي قشنگ رنگي و در حياطش به جاي دبه آب شيرآبخوري دارد را وقتي رفته شهر، خانه عمويش مهماني، ديده. مي‌گفت و مي‌گفت و مي‌گفت و چشمانش خالي از حسرت بود. چه فرقي مي‌كند كه اين حرف‌ها از زبان حسين ده‌ساله از روستاي «خانميرزا»ي چهارمحال‌وبختياري باشد يا از تهمينه هشت ساله از «دشت تايباد» خراسان رضوي يا مهساي سيزده ساله از «دره كايد» دزفول و يا محمدعلي يازده ساله از «دلگان» سيستان و بلوچستان؛ رؤياي بچه‌ها همه جا يك جور و يك رنگ و يك شكل است.

آنها همه‌شان، هرشب خواب مدرسه‌اي را مي‌بينند كه ديوارهايش پر از نقاشي‌هاي سبز و زرد و قرمز است و كلاس‌هايش صورتي و آبي و حياطش دروازه كوچك فوتبال دارد و تخته‌هايش سفيد سفيد است، كتابخانه كوچك‌شان پر از كتاب است و كمد جوايزشان پر از هديه و نيمكت‌هاي جواني كه ديگر صداي جيرجيرك خسته را نمي‌دهند؛ رؤياي ساده و بي‌غل و غش. سال‌هاي سال بود كه اين رؤياها دور از دسترس بودند؛ زماني كه حتي مدارس شهري هم فرسوده بودند و سه‌نوبته و حتي چهارنوبته؛ دوراني كه مدرسه رفتن براي از ما بهتران بود. اما انقلاب اسلامي به سرعت اين رويه را تغيير داد، مدارس از دل شهرهاي بزرگ به شهرهاي كوچك رفتند و بعد هم در روستاها دامن‌شان را پهن كردند. سواد شد يك اصل مهم در قانون اساسي و كتاب و درس و مدرسه براي همه بچه‌هاي ايراني بدون هيچ استثنايي. اما در اين ميان هنوز هم يك چيز كم بود، «مدرسه كافي و امكانات»؛ نبودي كه هنوز هم هست و اين را رهبر معظم انقلاب سال‌هاست كه مي‌گويد و براي رفع آن به مسئولان متذكر مي‌شود كه چاره‌اي بينديشند. در اين زمينه بنياد بركت وابسته به ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) در اجابت خواست رهبري، كار بزرگي را آغاز كرد؛ «ساخت هزار مدرسه در هزار روستاي محروم».

  • هزار مدرسه براي هزار روستا

«بنياد بركت از سال 87 طبق فرمان رهبر معظم انقلاب، مدرسه‌سازي در مناطق محروم را آغاز كرد؛ بدون اغراق بايد بگويم كه اين بنياد در اين سال‌ها مثل يك بازو براي آموزش و پرورش بوده و خيلي از مشكلات ما در حوزه مدرسه‌سازي را رفع كرده است.»؛ مرتضي رئيسي، رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيزات مدارس وزارت آموزش و پرورش اين را مي‌گويد و اضافه مي‌كند: «در برخي از پروژه‌هاي مدرسه‌سازي دولتي در مناطق محروم و صعب‌العبور كه وزارت آموزش‌وپرورش با كمبود بودجه روبه‌رو مي‌شود و به تبع آن پروژه رو به توقف مي‌رود، با كمك بنياد بركت توانسته‌ايم پروژه را تمام كنيم». طبق آخرين آمار و اطلاعات، بنياد بركت وابسته به ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره)، 650مدرسه از هزار مدرسه كه قرار بود ساخته شود را تحويل آموزش و پرورش داده كه شامل 3هزار و 120كلاس درس مي‌شود. رئيسي مي‌گويد: «به‌طور دقيق نمي‌توانم آمار دهم اما بيش از 65هزار دانش‌آموز در مدارسي كه بنياد بركت ساخته، درس مي‌خوانند كه مهم است بدانيد اغلب آنها پيش از اين امكانات لازم را براي تحصيل نداشتند؛ به‌عبارت بهتر، هم‌اكنون از عدالت آموزشي برخوردار شده‌اند».

  • 89 هزار دانش‌آموز، كلاس درس خواهند داشت

حالا بنياد بركت در حال ساخت 250مدرسه ديگر در نقاط روستايي و محروم است كه با احتساب فضاهاي آموزشي قبلي، ساخته‌هاي اين بنياد به 900مدرسه و 4هزار و 364كلاس درس مي‌رسد و ظرفيت پذيرش دانش‌آموزان به بيش از 89هزار نفر در 1350روستا افزايش خواهد يافت. معاون عمراني وزير آموزش و پرورش تأكيد مي‌كند: «قرار است 250مدرسه جديد در سال تحصيلي آينده افتتاح شود. اين نكته مهم را هم بگويم كه يك‌سوم مدارس كشور نيازمند مقاومسازي هستند و بخشي هم بايد به‌طور كامل تخريب شوند كه بيشتر آنها در روستاهاي مناطق مرزي كشور واقع شده‌اند. خيلي از مدارسي كه بنياد بركت ساخته، جايگزين مدارس خشت و گلي ناايمن همين روستاها شده و اين را بايد اقدام بسيار مثبتي دانست».

  • ديگران هم دست به‌كار شدند

بنياد بركت اعلام كرده است كه 350ميليارد تومان صرف ساخت مدرسه در مناطق محروم روستايي كرده و اين توانايي را دارد كه بعد از پايان هزار پروژه باز هم مدرسه بسازد؛ مدارسي كه علاوه بر امكانات تحصيلي از ايمني كامل هم برخوردار هستند و مقاومت‌شان در برابر بلاياي طبيعي مثل سيل و زلزله بالاست. اما گويا اقدامات بنياد بركت در زمينه ساخت مدرسه توانسته دستگاه‌هاي ديگر را نيز مجاب به مشاركت در اين كار خير كند، رئيسي مي‌گويد كه «بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي هم دست به‌كار شده و بنا دارد همچون بنياد بركت هزار مدرسه در هزار نقطه كشور بسازد و آموزش و پرورش از اين اتفاق خوشحال است. «سخنان رهبرمعظم انقلاب نقطه‌عطفي بود در تاريخ مدرسه‌سازي.تا همين 5سال پيش، زيربناي فضاي آموزشي براي هر دانش‌آموز 3/5 مترمربع بود كه امروز به 5مترمربع رسيده است كه قطعا تشويق‌ها و سفارش‌هاي ايشان به دستگاه‌هاي دولتي، خيرين و بنيادها و مؤسسات عمومي تأثير زيادي در اين فرايند داشته است.»

  • آفتاب ملايم مي‌تابد

اين روزها اما مدرسه‌ها راهشان به روستاهاي خيلي دور، افتاده است و داشتن يك مدرسه با پنجره‌هاي تميز و ديوارهاي سفيد براي حسين، مهسا، تهمينه و محمدعلي ديگر رؤيا نيست. آنها هر صبح كه از خواب بيدار مي‌شوند راهي كلاس‌هايي مي‌شوند كه معلم ديگر نگاهش به ديوار خميده روبه‌رو نيست، بخاري نفتي حالا صورت‌ها را نمي‌سوزاند و بچه‌ها هر زنگ‌تفريح در حياط بدون خاك و گل بازي مي‌كنند؛ «هنوز هم مدارس خشت‌ و گلي و كپري داريم، اما تعدادشان كم است و امكان برچيده شدنشان مهيا. اميدواريم روزي برسد كه هيچ دانش‌آموزي بي‌سقف امن و راحت نباشد.» اين آرزوي همه ماست.

کد خبر 344089

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha