شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۶ - ۱۲:۰۹
۰ نفر

بعد از پایان نشست سران اتحادیه اروپا، زمزمه‌های حمایت از تونی بلر فرستاده ویژه غرب در امور خاورمیانه برای به عهده گرفتن عنوان اولین رئیس تمام وقت و دائم اتحادیه اروپا، قوت گرفت.

این عنوانی است که با هدف تقویت جایگاه اتحادیه اروپا در عرصه جهانی تعبیه شده است.

روزنامه اسرائیلی‌ها آرتص که تحولات اروپا را از نزدیک دنبال می‌کند، در گزارشی در این باره نوشت، سران اتحادیه اروپا با در دست داشتن توافقنامه‌ پیمان قانون اساسی، روز جمعه و در پایان نشست خود به سرعت قرعه ریاست اتحادیه اروپا را به نام بلر زدند.

گوردون براون نخست وزیر انگلیس با حمایت از این انتخاب او را بهترین نامزد برای ریاست اتحادیه اروپا خواند.

پیمان اصلاحات قانون اساسی که روز جمعه به تأیید سران اروپا رسید باید از تصویب همه اعضا بگذرد و بعد از طی این روند شاید در سال 2009 رئیس اتحادیه کار خود را آغاز خواهد کرد.

در پایان نشست روز جمعه براون خطاب به خبرنگاران گفت، تونی بلر بهترین گزینه برای هر شغل بین‌المللی است. عنوان کنونی او هم به‌عنوان نماینده در خاورمیانه عنوان مهمی است.

نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه دیگر حامی تونی بلر بود. او به خبرنگاران گفت، بلر مرد فوق‌العاده‌ای است. او اروپایی‌ترین مرد انگلیس است و برای به عهده گرفتن ریاست اتحادیه اروپا بهترین گزینه خواهد بود.

در هفته‌های اخیر رسانه‌های اروپایی از بلر، اندرز راسموسن نخست وزیر دانمارک و الکساندر کواشنوسکی رئیس‌جمهوری سابق لهستان به‌عنوان نامزدهای ریاست اتحادیه اروپا نام می‌بردند.

قرار است رئیس اتحادیه اروپا جایگاه این اتحادیه را در جهان و همچنین وحدت این اتحادیه 27 عضوی را حفظ و تقویت کند.

برتی آهرن نخست وزیر ایرلند از دیگر نامزدهای این سمت بود اما او خودش از پذیرفتن این عنوان خودداری کرده است. این عنوان جدید زاییده پیمان جدید اتحادیه اروپاست که پیمان لیسبون خوانده شده است.

این عنوان قدرت رسمی چندانی نخواهد داشت اما ریاست نشست‌های سران اروپا و همچنین جلسه‌هایی را به عهده دارد که به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود. ریاست جدید اتحادیه اروپا همچنین به پیشبرد سیاست خارجی این اتحادیه در جهان و اظهار و اعلام این سیاست کمک خواهد کرد.

اولین رئیس اتحادیه اروپا که در واقع ریاست شورای اروپا را به عهده خواهد داشت، قاعدتا باید از میان اعضای قدیمی این اتحادیه انتخاب شود. به این ترتیب رقیب لهستانی بلر شانس چندانی نخواهد داشت.

حزب کواشنوسکی در انتخابات یکشنبه، در لهستان شرکت خواهد کرد اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که این حزب در مکان سوم از نظر افکار عمومی قرار دارد.

این رئیس‌جمهور‌ی سابق لهستان شخصا در این انتخابات برای ورود به مجلس نامزد نشده اما اگر حزب او در این انتخابات پیروز شود او نخست وزیر خواهد شد.

او در میان اعضای جدید و شرقی اتحادیه اروپا طرفداران زیادی دارد و بسیاری در این گروه علاقه‌مند به انتخاب او به‌عنوان اولین رئیس اتحادیه اروپا هستند.

احزاب سیاسی و مردم اروپا از ریاست بلر بر اتحادیه اروپا حمایت نمی‌کنند. اروپا هنوز سابقه بلر به ویژه در حمایت از آمریکا برای حمله به عراق را فراموش نکرده است. راسموسن رقیب دانمارکی بلر اما رغبت چندانی برای به دست گرفتن این مسئولیت ندارد.

در این میان نامزدهای دیگری برای این سمت وجود دارند که از جمله آنها ژان کلود جانکر نخست وزیر لوگزامبورگ و گای ورهوفستاد، نخست وزیر سابق بلژیک هستند. اما آنها هم شانس زیادی برای این عنوان ندارند.

بر اساس پیمان جدید قانون اساسی اروپا، رئیس جدید بعد از انتخاب شدن باید به تأیید همه اعضا رسیده و بعد به مدت 5 سال این عنوان را به دست بگیرد.

این رئیس جدید جایگزین نظام پیچیده و فلج کنونی خواهد شد که در آن کشورهای اروپایی به صورت دوره‌ای ریاست اتحادیه اروپا را برای مدت 6 ماهه به عهده می‌گیرند.

کد خبر 34425

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز