همشهری آنلاین: کمیسیون اروپا که بازوی اجرایی اتحادیه اروپاست کارنامه سالانه پیشرفت‌های صورت گرفته در ترکیه و کشورهای حوزه بالکان را در راستای پیوستن به اتحادیه اروپا، ارائه کرد.

به گزارش شینهوا از بروکسل، کمیسیون اروپا اقداماتی را که سه کشور نامزد برای پیوستن به اتحادیه اروپا، شامل کرواسی، مقدونیه و ترکیه، و همچنین چهار نامزد بالقوه الحاق به اتحادیه، شامل آلبانی، مونته نگرو، بوسنی-هرزگوین و صربستان، انجام داده اند، در قالب کارنامه ای اعلام کرد.

بر اساس توصیه های کمیسیون اروپا، ترکیه باید اصلاحات سیاسی خود را بخصوص در زمینه آزادی بیان و حقوق اقلیتهای مذهبی، از سرگیرد.

کمیسیون اروپا خاطر نشان ساخت ترکیه هنوز به تعهدات خود در قبال قبرس عمل نمی کند و تا زمانی که بنادر و فرودگاههای ترکیه کشتی ها و هواپیماهای قبرسی را نپذیرند، چندین فصل از مذاکرات الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا گشوده نخواهد شد.

کرواسی، که همزمان با ترکیه، مذاکراتی را با مقامات اتحادیه اروپا در ماه اکتبر 2005، انجام داده است، شاهد ارزیابی نسبتاً مثبتی است که نوید بخش پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا است.

در سند راهبردی کمیسیون اروپا، آمده است: "مذاکرات اتحادیه اروپا با کرواسی به خوبی پیش رفته و در مرحله ای قطعی است. این موضوع نشان می دهد چشم انداز الحاق به اتحادیه اروپا یک واقعیت است."

اما در حالی که زاگرب برای پیوستن به اتحادیه اروپا در سال 2009 یا 2010، امیدوار بود، کمیسیون اروپا از ارائه زمانی برای این موضوع خودداری و از روند اصلاحات در کرواسی انتقاد کرد.

مقدونیه نیز، که امید داشت از سال 2008، مذاکراتش را با اتحادیه اروپا آغاز کند، باید باز هم صبر پیشه کند. کمیسیون اروپا آغاز مذاکرات را به دلیل وجود تنش با اقلیت آلبانیایی زبان این کشور، به سال 2009، موکول کرد.

مونته نگرو و آلبانی هم توافقاتی را با اتحادیه اروپا در زمینه ثبات سیاسی به امضاء رسانده اند، اما کمیسیون ازگسترش ابعاد فساد در این کشورها و وجود نقص در زمینه حفاظت از اقلیتها و استقرار مردم سالاری، انتقاد می کند.

در نهایت، کمیسیون اروپا اعلام کرد با آنکه بین گروه‌های حاکم در بوسنی-هرزگوین بر سر انجام اصلاحات در پلیس، توافقی صورت گرفته‌است، اما اختلاف میان صرب‌های بوسنی، مسلمانان و کروات‌های این کشور، مانع از پیشرفت می‌شود.

کد خبر 35969

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز