همشهری آنلاین: سازمان غذا و داروی آمریکا روز جمعه ۲۶ اوت (۵ شهریور) توصیه کرد همه خون‌های اهدایی در ایالات‌متحده و قلمروهای آن باید از لحاظ ویروس زیکا آزمایش شوند تا از سرایت این ویروس از طریق ذخایر خون جلوگیری شود.

zika

به گزارش رویترز این سازمان اعلام کرد که تصمیمش برای گسترش غربالگری خون در ایالات‌متحده بر اساس نگرانی‌ها درباره موارد انتقال محلی زیکا در فلوریدا، شمار فزاینده عفونت‌های مربوط به مسافرت و نیز نگرانی‌ها دراین‌باره است که خون‌های آلوده به زیکا ممکن است به‌طور ناخواسته به زنان باردار داده شود و نوزادان به دنیا نیامده‌شان را در معرض خطر نقایص شدید هنگام تولد قرار دهند.

پیتر مارکس، رئیس مرکز ارزیابی و پژوهش بیولوژیک در سازمان غذا و دارو در یک گردهمایی به خبرنگاران گفت: «انتقال خون آلوده به ویروس زیکا به زن باردار ممکن است پیامدهای وحشتناکی داشته باشد.»

شیوع فعلی ویروس زیکا برای نخستین بار سال گذشته در برزیل شناسایی شد و از آن هنگام این ویروس در سراسر قاره آمریکا انتشار یافته است. زیکا در برزیل به بیش از ۱۸۰۰ مورد میکروسفالی مربوط شده است و مقامات آمریکایی می‌گویند انتظار می‌رود تا ۲۷۰ مورد میکروسفالی در قلمروی پورتوریکو که سرایت محلی ویروس در آن گسترده است، رخ دهد.

مارکس به خبرنگاران گفت: «بیش از ۸۰۰۰ مورد عفونت زیکا مربوط به مسافرت و بیش از مورد غیر مربوط به مسافرت در آمریکا و قلمروهای آن گزارش شده است.»

او گفت با توجه به فراوانی مسافرت‌های افراد درون ایالات‌متحده، این خطر وجود دارد که افراد بدون علائم عفونت زیکا بتوانند خون اهدا کنند و باعث انتقال ویروس شوند.

آزمایش کردن خون‌های اهدایی در فلوریدا، پورتوریکو و نیز سایر نواحی آمریکا در حال انجام است و سودمند بودن آن‌ها در یافتن خون‌های اهدایی آلوده ثابت شده است.

مارکس گفت: «حدود یک درصد از موارد اهدای خون در پورتوریکو از لحاظ ویروس زیکا مثبت شده‌اند.»

مارکس گفت این آزمایش‌ها به شناسایی یک واحد خون اهدایی آلوده به زیکا در چند هفته گذشته انجامیده است. به گفته او این آزمایش‌ها باعث شناسایی خون آلوده پیش از تزریق آن به هر بیماری شد.

کد خبر 344563

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha