در شرایطی که بیش از ۶۰ نماینده مجلس بر استیضاح وزیر آموزش و پرورش اصرار دارند، این وزارتخانه از اجرای فاز دوم طرح رتبه‌بندی معلمان خبر داد؛ طرحی که نقص در اجرای آن یکی از دلایل اصلی بازخواست علی اصغر فانی از سوی وکلای مردم است.

حالا معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش با اعلام خبر اجراي فاز دوم اين طرح گفته است: «مطالعات مربوط به رتبه‌بندي معلمان از چند سال گذشته شروع شده بود كه با بهره‌گيري از نتايج اين مطالعات رتبه‌بندي معلمان در دولت يازدهم كليد خورد و فاز اول آن در مهرماه سال94 اجرايي شد. در فاز اول براي همه معلمان يك نوع تطبيق گروه صورت پذيرفت و متناسب با آن فوق‌العاده شغل‌ها افزايش پيدا كرد. در سال 95 مرحله دوم طرح رتبه‌بندي را براي معلمان انجام و بخشي از نظام سنجش صلاحيت‌هاي حرفه‌اي را مستقر خواهيم كرد.»

سيدمحمد بطحائي با بيان اينكه به هر ميزان كه شايستگي‌ها و صلاحيت‌ها ارتقا پيدا كند، رتبه و درجه معلم در گروه بالا مي‌رود، افزود: «به‌عنوان مثال يك معلم بايد با روش‌هاي تدريس، اصول روانشناسي و ارزشيابي پيشرفت تحصيلي آشنا باشد و هر آنچه را در تئوري فراگرفته در كلاس درس به‌كار ببندد.

مجموع اين شايستگي‌ها در دو بخش شايستگي‌هاي عمومي و دانشي و شايستگي‌هاي مهارتي طبقه‌بندي شده است. اين شايستگي‌ها در 2جدول با 9معيار براي كساني كه در خواست ارتقاي گروه داشته باشند به‌عنوان ملاك عمل در سال‌جاري قرار مي‌گيرد.

كساني كه شرايط لازم را از حيث سنوات خدمت و مدرك تحصيلي احراز كنند درخواست خود را براي ارتقا به گروه بالاتر ارائه مي‌كنند و مورد ارزيابي قرار مي‌گيرند و متناسب با امتياز كسب شده رتبه درخواستي به آنها اعطا مي‌شود.»

او البته باز هم اجراي بخشي از طرح را به آينده موكول كرد و افزود: «در سال‌جاري نظام كامل رتبه‌بندي مستقر نمي‌شود و نظام كامل در سال96 محقق مي‌شود و بر اين اساس مراكز سنجش صلاحيت‌ها راه‌اندازي مي‌شوند. اما در سال‌جاري در مدرسه و در منطقه توسط مدير و نماينده معلمان و نماينده گروه‌هاي آموزشي درس مربوطه سنجش براساس پارامترهاي مشخص شده انجام مي‌شود.»

بطحائي پيش‌بيني كرده 200هزار نفر امسال مشمول رتبه‌بندي‌بندي و ارتقاي رتبه شوند. البته طرح رتبه‌بندي معلمان فقط معلمان را دربرمي‌گيرد. همچنان از وعده‌هاي قبلي آموزش و پرورش درباره اجراي اين طرح براي نيروهاي خدماتي خبري نيست و فعلا همه‌‌چيز در حال رايزني با سازمان مديريت متوقف شده است.

کد خبر 345210

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha