مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران روز گذشته با حضور در جلسه شورای شهر گزارشی درباره عملکرد متروی پایتخت ارائه و اعلام کرد که سال آینده ظرفیت جابه‌جایی با مترو در تهران به یک میلیارد نفر در سال خواهد رسید.

شورای شهر

مازيار حسيني در بخش ديگري از سخنان خود و در پاسخ به اظهارات اعضاي شوراي شهر درباره فرونشست برخي معابر در روزهاي اخير، از فرسودگي شبكه آبرساني تهران، نشت آب و ايجاد مغار و لزوم ايجاد كانال تاسيسات شهري سخن گفت.براساس گزارش معاون شهردار درباره متروي تهران، در 10سال گذشته به نسبت سابقه ساخت مترو در تهران 91درصد زيرساخت‌هاي مترو افزايش داشته كه اين رقم در سال آينده به 199درصد خواهد رسيد،

به اين معني كه ظرف 12سال به اندازه دو برابر تاريخ مترو در تهران توسعه زيرساختي دراين بخش خواهيم داشت. مازيار حسيني، معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران كه به‌منظور ارائه گزارشي درباره خطوط متروي تهران در جلسه علني شوراي شهر حاضر شده بود ظرفيت فعلي جابه‌جايي مسافر با متروي پايتخت را 717ميليون نفر در سال اعلام كرد كه تا نيمه سال آينده و با اتمام ساخت خطوط 6و 7و خط سريع السير متروي فرودگاه امام خميني اين ظرفيت 300ميليون نفر در سال افزايش خواهد داشت.

در مورد رشد تعداد ايستگاه‌هاي مترو نيز به گفته مازيار حسيني تا پايان سال گذشته 100 ايستگاه مترو ساخته شده كه در سال آينده به 166ايستگاه خواهد رسيد . در حوزه واگن‌سازي‌ نيز فعلا 40درصد واگن‌ها توليد داخلي است كه ظرف 5سال آينده به 85درصد خواهد رسيد امري كه از نظر معاون شهردار تهران مي‌تواند ‌ به رشد صادرات مهندسي مترو نه تنها به شهرهاي كشور كه حتي كشورهاي ديگر منجر شود.

با درنظر گرفتن اينكه به ازاي هرمسافري كه با مترو جابه‌جا مي‌شود 67صدم ليتر صرفه‌جويي در مصرف بنزين صورت مي‌گيرد.
معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران از مترو به‌عنوان مؤثرترين راه براي كاهش آلودگي هوا، صرفه جويي در اقتصاد ملي، كاهش ترافيك و صرفه جويي در وقت شهروندان نام برد.

وي طول خطوط متروي تهران را تا سال آينده 266كيلومتر اعلام كرد و گفت: امسال حدود 20تا 22كيلومتر از خط 7با 18ايستگاه بهره‌برداري مي‌شود كه مي‌تواند روزانه يك ميليون مسافر را جابه‌جا كند، خط 6مترو نيز سال آينده با 37كيلومتر طول و 31ايستگاه به‌عنوان بلندترين خط مترو به بهره‌برداري خواهد رسيد و جنوب شرق تهران را به شمال غرب آن متصل مي‌كند. اينطور كه معاون حمل ونقل وترافيك شوراي شهر گفته‌ با ساخت هر20كيلومتر مترو 180هزار شغل مستقيم و غيرمستقيم ايجاد مي‌شود.

در پايان اين گزارش چند تن ازاعضاي شوراي شهرتهران به اظهارنظر پرداختند. ابتدا محسن سرخو اظهار اميدواري كرد كه عقب‌افتادگي‌هاي ساخت مترو ناشي از كمبود اعتبار تا سال آينده جبران شود. رحمت‌الله حافظي نيز از ساخت اتوبان به جاي توسعه مترو انتقاد كرد و گفت: البته ساخت بزرگراه اشكالي ندارد مگر اينكه توجيه مناسبي در مورد ارجح بودن آن نسبت به مترو وجود داشته باشد.

  • اقدامات اساسي براي كانال تأسيسات مشترك

محمد سالاري نيز از معاون حمل ونقل و ترافيك خواست تا ضمن اينكه فكري به حال پدافند غيرعامل در مترو و مسائل امنيتي آن انجام مي‌گيرد اگر طرح و برنامه‌اي نيز در مورد جلوگيري از فرونشست‌هاي زمين وجود دارد اعضاي شوراي شهر در جريان قرار گيرند. مازيار حسيني در پاسخ به اين درخواست دليل فرونشست‌هاي اتفاق‌افتاده در شوش و صفي‌عليشاه را به فرسودگي شبكه آب تهران و آبرفتي بودن خاك اين شهر نسبت داد وگفت:

خاك آبرفتي به راحتي با آب شسته و به مغارتبديل مي‌شود كه حل آن نيازمند اقدامات اساسي فرادستگاهي و راه‌اندازي كانال‌هاي مشترك تاسيساتي است. اين در حالي است كه نهادهايي مانند آب، برق، گاز و مخابرات از انتقال تاسيسات خود به كانال‌هاي مشترك پرهيز دارند. مهدي چمران هم اظهار اميدواري كرد كه هرچه سريع‌تر شوراي شهر تهران نسبت به الزام دستگاه‌هاي مختلف براي انتقال تاسيسات خود به كانال‌هاي مشترك اقدام كند.عبدالحسين مختاباد ديگر عضو شوراي شهر نيز ازمترو به‌عنوان يادگارخوب شوراي شهر چهارم نام برد كه استفاده ازآن نيازمند فرهنگسازي‌ است.

جدول

ابوالفضل قناعتي هم درواكنش به اظهارات مختاباد گفت: به جاي اينكه مردم را ترغيب به استفاده از مترو كنيم از مسئولان بخواهيم تا به ظرفيت‌سازي در مترو كمك كنند. وي همچنين تأكيد كرد كه بايد درمسيرساخت خطوط مترو اسكن برداري و گمانه زني صورت گيرد تا اگر لوله گاز يا آب وجود دارد پيش از بروز هر اشكالي شناسايي شود. احمد دنيامالي هم از تهران به‌عنوان يكي از شهرهاي مهم دنيا در بحث ساخت و توسعه مترو نام برد و گفت:‌ در دوره چهارم شوراي شهر بيشترين توجه به مترو صورت گرفت تا جايي كه 40درصد كل بودجه حمل ونقل عمومي و 60درصد بودجه سرمايه‌اي شهرداري به مترو اختصاص يافت.

اقبال شاكري هم از لزوم بازنگري در طرح جامع حمل‌ونقل سخن گفت و از معاون حمل ونقل و ترافيك خواست تا اگر برنامه‌اي درباره خطوط پيرامون شهري دارد توضيح دهد و دراين باره با وزارت راه و شهرسازي تفاهم‌هاي لازم را به انجام برسانند.عليرضا دبير هم ارقام و اعتباراتي كه شوراي شهر چهارم به مترو اختصاص داده را توضيح داد و گفت:‌ امسال براي خط سه 300ميليارد تومان، براي خط شش 800ميليارد، براي خط هفت 700ميليارد و براي ساير خطوط مترو نيز 130ميليارد تومان اعتبار درنظر گرفتيم.

وي گفت: علاوه بر اعتبارات مورد اشاره از محل فروش طرح ترافيك 20درصد، 2درصد عوارض صدور پروانه در تبصره‌هاي تملك املاك واقع در مسير مترو 300ميليارد تومان، براي تملك و اجراي خط متروي فاطمي تا تجريش 1000ميليارد تومان تصويب كرديم و براي خطوط 6و 7هم 2ميليارد يورو فاينانس درنظر گرفتيم كه براي بازپرداخت وام‌هاي مربوط به مترو هم 700ميليارد تومان درنظر گرفتيم كه در مجموع بيش از 7هزار ميليارد تومان مي‌شود. اعضاي شوراي شهر روز گذشته نيز همانند تمام جلسات پيشين خود تذكراتي را مطرح كردند كه در جدول روبه‌رو مي‌خوانيد.

  • تغييرات در خيابان 17 شهريور

يكي از دستورات جلسه ديروز اختصاص به ارائه گزارشي درمورد وضعيت اجراي طرح ساماندهي 17شهريور حدفاصل ميدان شهدا تا ميدان امام حسين داشت.پس از يك ساعت ونيم بحث و تبادل نظر كليه اعضاي شوراي شهر برسراين نكات به اجماع رسيدند كه ابتدا به‌منظور حل مشكلات پياده راه 17شهريور خيابان صفا به 17شهريور ظرف هفته جاري دو طرفه شود. بعداز آن قرار شد در معابر خشكبارچي، طوفاني و بديع‌زادگان توقفگاه‌هاي مورد نياز پيش‌بيني شود، همچنين با مسئوليت كميسيون نظارت و با حضور روساي كميسيون‌هاي عمران، شهرسازي و فرهنگي شوراي شهر و با حضور معاونين عمراني، حمل ونقل، شهرسازي، اجتماعي، خدمات شهري و شهردار منطقه12درهفته جاري ساير تصميمات لازم درمورد پياده راه 17شهريور اتخاذ و نتايج آن به هيأت رئيسه اعلام شود.

بنابراين گزارش طبق گزارشي كه از سوي محسن پيرهادي به‌عنوان سخنگوي كميسيون نظارت وحقوقي ارائه شد از 500كسبه و ساكنان محله 17شهريور نظرسنجي صورت گرفت. نتايج نظرسنجي صورت گرفته از سكنه اين محله نشان مي‌دهد كه تقريبا موافقان و مخالفان احداث پياده‌راه 17شهريور از جوانب مختلف نصف، نصف بود. البته بين شهروندان اصلي‌ترين مشكل مطرح شده حضور معتادين و فروشندگان مواد‌مخدر، ناامني، عدم‌امكان تردد سواره و خلوت‌شدن اين محدوده اززمان احداث پياده راه 17شهريور بود.

درگزارش نظرسنجي صورت گرفته توسط كميسيون نظارت و حقوقي كه ازسوي پيرهادي ارائه شد عمده‌ترين نارضايتي‌ها از سوي كسبه بود واينكه رونق اقتصادي و درآمد‌ها در اين محور كاهش پيدا كرده است. 3/93درصد كسبه درباره بهبود وضعيت كسب و كارشان اعلام كردند كه نسبت به گذشته هيچ بهبودي ايجاد نشده و 98.3درصد نيز اعلام كردند كه سطح درآمدي آنها افزايش نداشته است. پيرهادي پيشنهاد كرد به‌منظوركاهش نگراني كسبه بابت مسائل ناامني و آسيب‌هاي اجتماعي كه دراين محور وجود دارد يك يگان انتظامي يا پاسگاه دراين محل راه‌اندازي شود.

از سوي ديگر پرويز سروري رئيس كميسيون نظارت و حقوقي شورا نيز با ابراز تأسف بابت اينكه شهروندان و كسبه ساكن در اين محدوده در طول 5سال گذشته با مشكلات متعددي مواجه بوده‌اندگفت: به همين دليل نبايد با اقدامي شتاب‌زده تصميمي بگيريم كه به تشديد مشكلات دامن بزند. به گفته سروري 97درصد از كسبه محور پياده راه 17شهريور رأي قاطع و منفي درخصوص تغييرات موجود داشتند به همين دليل شهرداري تهران حتماً بايد حمايت‌هاي جدي براي ارتقاي رونق كسب و كار به عمل آورد. مثلا اگر قرار است راسته فرهنگي در اين محدوده ايجاد شود شهرداري بايد خريدهاي فرهنگي خود را در يك بازه زماني مشخص تنها در اين بخش انجام دهد و در نتيجه به رونق اقتصادي كسبه كمك كند.

ساير اعضاي شوراي شهر تهران نيز در واكنش به گزارش ارائه شده از سوي كميسيون نظارت و حقوقي به اظهارنظر پرداختند. ابوالفضل قناعتي با طرح اين پرسش كه چرا اين طرح هنگام اجرا هيچ پيوست فرهنگي، اجتماعي نداشت گفت: كاش اين جمع‌بندي‌ها را قبل از اجراي چنين طرحي انجام مي‌داديم و 4سال مردم و كسبه را متضرر نمي‌كرديم.

مجتبي شاكري هم اظهار اميدواري كرد كه تجربه پياده راه‌سازي در محور 17شهريور به درس عبرتي براي تنظيم رابطه ميان شورا و شهرداري تبديل شود تا ديگر طرحي بدون مصوبه شوراي شهر اجرا نشود و دست آخر ناچار نشويم بين بد و بدتر يك گزينه را انتخاب كنيم. شاكري با اشاره به كاهش امنيت در محور 17شهريور پس از تبديل به پياده راه، گفت: با اجراي اين طرح هيجان و نشاط در اين محله از بين رفته و دست معتادان براي تردد و مصرف مواد‌مخدر باز شده است.

وي تأكيد كرد: شهرداري با چه مجوزي راسته صنفي را بر هم زده است تا تبديل به راسته فرهنگي كند چون ده‌ها سال ديگر هم اين محور به راسته فرهنگي تبديل نخواهد شد. مجتبي شاكري تأكيد كرد نبايد به بهانه نهضت پياده راه‌سازي بدون مجوز شوراي شهر هيچ راسته ديگري در شهر طراحي شود.

محمد سالاري نيز نگراني خود را اينگونه بيان كرد كه نكند حالا كه افكار عمومي تحت‌تأثير شكست پياده‌راه خيابان 17شهريور هستند نهضت پياده‌راه‌سازي در شهر زمينگير شود. وي با اشاره به اينكه اگرمعضل معتادان رفع شود 75درصد از اهالي و ساكنين محور 17شهريور از ايجاد پياده راه رضايت دارند گفت: من با بازگشايي قسمتي از پياده راه 17شهريور موافقم اما در تمام كشورهاي توسعه‌يافته، پياده‌راه‌سازي يك اصل است و تبديل به نهضت شده است و ما بايد به اين سمت برويم كه در اكثر خيابان‌هاي ما كه قابليت دارد پياده‌راه‌سازي انجام شود، البته لازمه آن ساخت مترو و توسعه حمل‌ونقل عمومي است و طي يك دهه آينده قسمت عمده شهر تهران بايد تبديل به پياده راه شود.

اقبال شاكري هم با اشاره به بازديد‌هاي مكرري كه از پياده‌راه 17شهريور داشت گفت: اطلاعاتي كه مشاور طرح در توجيه اين مسير ارائه مي‌داد بسيار عجيب بود و به‌نظر من در نخستين اقدام بايد مانع ادامه همكاري شهرداري با اين مشاور شويم چراكه مشاور در سخنانش توجيه منطقي و كارشناسانه‌اي براي ضرورت اجراي طرح ارائه نداد. محسن سرخو رئيس كميته حمل‌ونقل شورا نيز گفت: در اينكه پياده‌راه‌سازي يك ضرورت در جهت توسعه و پيشرفت كشورهاست شكي نيست اما بايد هر طرحي كه به اجرا در مي‌آيد پيوست‌هاي مطالعاتي داشته باشد. وي نيز خواستار بازگشايي مسير به‌طور كامل شد و افزود: فاز بندي در طرح ساماندهي اين مسير كاري عقلاني نيست، اما در كنار اين اقدام بايد از حمل‌ونقل عمومي پاك استفاده شود.

نظر احمد مسجد جامعي نيز اين بود كه اگر به اين نتيجه رسيده‌ايم كه 98درصد مردم مخالف اجراي طرح پياده‌راه 17شهريور هستند پس نبايد دربرابر آن مقاومت كنيم بلكه بايد اين اشتباه را جبران و از مردم عذرخواهي ‌كنيم. وي با اشاره به اينكه اين طرح مصوبه شوراي سوم و پيوست اجتماعي و فرهنگي و زيست‌محيطي را ندارد گفت: اين تصميم در يك جو احساسي گرفته شد و مي‌خواستند با آوردن پرچم مزار سيدالشهدا و حضرت ابوالفضل بين‌الحرمين را بازسازي و مراسم عزاداري‌ها را دراين محور برگزار كنند درحالي مراسم عزاداري درطول تاريخ شكل گرفته و نمي‌شود دستوري و قراردادي اين كار‌ها را پيش برد. به گفته مسجدجامعي مثلا اگر امروز ميدان انقلاب به يك راسته فرهنگي تبديل شده است، به‌دليل شرايطي است كه از قبل در اين محور حاكم بوده مثل وجود دانشگاه تهران، سينماهاي متعدد و راسته كتابفروشي‌ها با نصب المان‌هاي آهني حجيم در ميدان امام حسين كه با منطق معماري و ديني سازگاري ندارد كه نمي‌شود راسته‌اي را فرهنگي كرد.

  • شوراياران حساب‌كشي نكنند

جلسه ديروز شوراي شهر با ارائه گزارش دبير دبيران شوراياري منطقه 14در حالي آغاز شد كه مرتضي طلايي در غياب مهدي چمران به‌عنوان رئيس جلسه حضور داشت.

حاجي‌قرباني با اشاره به‌وجود بافت فرسوده، ناامني اجتماعي به واسطه كوچ معتادان محله هرندي و عبور آنان از خيابان 17شهريور و ورودشان به منطقه 14گفت: متأسفانه بدعت غلطي كه بين دستگاه‌هاي مسئول و حاكميتي وجود دارد اين است كه آنان تنها شهرداري را به چشم يك صندوق اعتبار مي‌بينند كه بايد براي انجام وظايفشان دست به جيب شود درحالي‌كه اين دستگاه وظيفه ذاتي‌اش رسيدگي به چنين معضلاتي است.

دبير شوراياري منطقه 14خواستار ايجاد بوستاني ويژه بانوان در اين منطقه شد و از اينكه برخي از اعضاي شوراي شهر حضور كمرنگي در منطقه دارند، گلايه كرد. در واكنش به اين اظهارات، احمد حكيمي‌پور، عضو كميسيون فرهنگي شوراي شهر گفت: شوراياران حق ندارند در گزارش‌شان به حساب‌كشي از اعضاي شورا بپردازند چون برخي از اعضاي شوراي شهر پنهاني و به‌طور نامحسوس مرتب از مناطق بازديد دارند.

احمد دنيامالي نيز گفت: منطقه 14داراي مشكلات و معضلات زيادي است كه با توجه به قرار گرفتن منطقه در محوري كه آب‌هاي سطحي عبور مي‌كند بايد توجه ويژه‌اي به اين موضوع شود. وي درعين حال كه خواستار بازبيني درمورد ميزان، وسعت و جمعيت مناطق 22گانه تهران شد، حل موضوع قانوني بودن شوراياري‌ها را نيز مطرح كرد.

رحمت‌الله حافظي هم معتقد بود كه با رويه فعلي مشكل نوسازي بافت‌هاي فرسوده مردم حل نخواهد شد. وي پيشنهاد داد كه بلوكي در منطقه 14به‌عنوان پايلوت انتخاب و ساخته شود؛ آن هم براساس يك طرح جامع كه در آن تمام فضاي آموزشي، فرهنگي و فضاي سبز ديده شده باشد.

عباس جديدي يكي ديگر از اعضاي شورا نيز با بيان اينكه منطقه 14مي‌تواند به‌عنوان يك الگوي فرهنگي در تهران مطرح شود، گفت: منطقه 14يك قطب بسيار مهم گردشگري است. اسماعيل دوستي نيز با اشاره به مشكلات خيابان كرمان و نيز ناحيه 6 اين منطقه كه در آن بافت نظامي وجود دارد، گفت: ضروري است اين مكان با تغيير كاربري به فضاي سبز تبديل شود.

فرهود حميدي، شهردار منطقه 14نيز در تشريح مشكلات منطقه از بافت فرسوده چنين گفت: وجود257هكتار بافت فرسوده باعث شده تا پنجمين منطقه از اين نظر در شهر تهران باشيم. وي گفت: از سال 84تا 94قريب به 49درصد از بافت فرسوده منطقه نوسازي شده است. شهردار منطقه 14خبر داد: در هفته آينده 80پروژه با هزينه بالغ بر 300ميليارد تومان با حضور شهردار تهران افتتاح خواهد شد.

جدول

کد خبر 345693

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha