چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها گفت: در صورت تامین اعتبار، عملیات باروری ابرها در کشور از ۱۰ آبان ماه آغاز می‌شود.

باروری ابرها به شرط تامین اعتبار

به گزارش ايرنا، محمد مهدی جوادیان‌زاده روز دوشنبه با تاکید بر این که هزینه بارور کردن ابرها بسیار زیاد است، افزود: هزینه ثابت یک هواپیمای مخصوص بارور کردن ابرها ماهانه نزدیک به یک میلیارد و 200 میلیون تومان است که هزینه تامین مواد مورد نیاز باروری هم به آن باید اضافه شود.

وی اظهار کرد: در قانون بودجه امسال مبلغ 9 میلیارد تومان برای عملیات باروری ابرها تصویب شده اما تاکنون ریالی اختصاص نیافته است و اگر این تخصیص صورت نگیرد امکان انجام عملیات باروری ابرها وجود ندارد.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، پاییز امسال شاهد کاهش بارندگی‌ها خواهیم بود بر همین اساس مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از احتمال اجرای باروری ابرها خبر داده بود.

جوادیان‌زاده در پاسخ به این که برای تهران چه برنامه‌ای دارید گفت: به رغم قول‌هایی که استانداری و آب منطقه‌ای تهران برای تامین اعتبار و ایجاد امکان اجرای عملیات باروری ابرها داده بودند اما تاکنون هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است بنابر این اجرای این عملیات در تهران را با قاطعیت نمی‌توانم اعلام کنم.

وی افزود: در کشور دو هواپیما برای باروری ابرها وجود دارد، همچنین کل کشور برای اجرای عملیات باروری ابرها به دو منطقه فلات مرکزی شامل استان‌های فارس، کرمان و یزد و منطقه شمال غرب کشور شامل استان‌های آذربایجان غربی، شرقی و کرمانشاه تقسیم شده است.

جوادیان‌زاده ادامه داد: زمانی که صحبت از باروری ابرها در تهران می‌شود یعنی منطقه‌ای میان این دو بخش، بنابر این باید از فرصت‌های این دو منطقه بزنیم تا برای تهران عملیات باروری ابرها اجرا شود که این کار بسیار پرهزینه است.

وی تاکید کرد: بنابر این اجرای این عملیات در پایتخت نیازمند حمایت‌های ویژه استانداری و آب منطقه‌ای تهران است.

رییس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها گفت: برای اجرای عملیات باروری ابرها در سال جاری دو اولویت تعیین کرده‌ایم، اولویت اول فلات مرکزی و اولویت دوم شمال غرب کشور است که در صورت تامین اعتبار اجرایی خواهد شد.

کد خبر 346994

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha