دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: یازدهمین شماره مجله گردشگر، ضمیمه ثابت روزنامه اصفهان زیبا، در ۷۲ صفحه، ویژه صنایع دستی اصفهان در هفته اول مهرماه ۹۵ منتشر شد.

یازدهمین شماره مجله گردشگر

جدیدترین شماره مجله گردشگر به مناسبت میزبانی اصفهان از هجدهمین اجلاس شورای جهانی صنایع دستی به این مقوله اختصاص یافته است.

در بخش یادداشت مهمان، سید محمد بهشتی در یادداشتی با عنوان چوب است ولی مایل لعل لب یار است درباره خبط‌هایی که با وضع اصطلاح صنایع دستی مرتکب شده‌ایم صحبت کرده است. همچنین بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و فریدون اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان در یادداشت‌هایی به سوال چرا صنایع دستی مهم هستند؟! پاسخ داده‌اند. در ادامه، علی شهیدی (استادیار رشته ایران‌شناسی، فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشگاه تهران)، علیرضا خواجه احمد عطاری (رئیس دانشکده صنایع دستی دانشگاه هنر اصفهان) و میرکو گوپفرت (استان انسان شناسی دانشگاه‌های آلمان) به نقل خاطراتی از صنایع دستی ایران پرداخته‌اند.

مهدی تمیزی (عکاس و پژوهشگر هنر) نیز بخش‌هایی از کتابِ دوجلدی تذکرة نصرآبادی را که به روایت‌هایی از هنرمندان صنایع دستی عصر صفوی در اصفهان اختصاص دارد، برای این شماره مجله گردشگر ارایه کرده، سخن دبیر با عنوان یادگاری‌های شهر جهانی صنایع دستی توسط نفیسه حاجاتی نوشته شده و فرشته ثابتیان (كارشناس ارشد مطالعات ميراث جهاني) نیز روایت‌هایی از خرید صنایع دستی در اصفهان و بولیوی را برای مخاطبان گردشگر نوشته است.

صفحات 26 تا 62 این شماره مجله گردشگر نیز به معرفی، راهنمای خرید، راهنمای تشخیص مرغوبیت و گزارش تصویری از مراحل تولید صنایع دستی مختلف استان اصفهان از جمله لایه چینی، پارچه قلمکار، مینا (سبک حجره بندی و نقاشی)، خاتم، فیروزه کوبی، آئینه کاری، زری بافی، زمودگری، مخمل و شعربافی در کاشان، ملیله سازی، قلمزنی و ماشته بافی اختصاص یافته است. همچنین هنرهای منسوخ شده و یا در خطری از جمله مینا (به سبک شکری) و نقده دوزی هم در این پرونده حضور دارند.

در بخش دیگری از مجله طی دو اینفو گرافی به زبان فارسی و انگلیسی آمارهایی درباره صنایع دستی استان اصفهان ارائه شده است. برای مثال، تعداد روستاهای هدف صنایع دستی، تسهیلات اشتغال برای هنرمندان این رشته، تعداد رسته‌های موجود در اصفهان، ایران و دنیا و البته نام شهرهای مهم جهان در این زمینه در این بخش ذکر شده‌اند.

گفتنی است یازدهمین شماره مجله گردشگر به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده به عبارتی در کنار هر مطلب فارسی، ترجمه آن و در کنار مطالب انگلیسی ترجمه فارسی آنها نیز وجود دارد.

عكس جلد شماره 11 مجله گردشگر، به روش عکاسی صحنه آرایی شده با طراحی مدیر هنری مجله گردشگر، محمد حسن لطیفی، توسط سارا عباس نژاد، عکاس و عضو تحریریه مجله گرفته شده و به نمایی از بام میدان نقش جهان و توریست‌های اصفهان که به روش ایرانیان چای تعارف می‌کنند، اختصاص یافته است.

گفتنی است مجله گردشگر به عنوان ضمیمه ثابت روزنامه اصفهان زیبا منتشر می‌شود. مدیر مسئول این روزنامه شهردار اصفهان است و سردبیری آن را مجتبی شاه مرادی برعهده دارد.

علاقمندان جهت تهيه نشريه گردشگر مي‌توانند از طريق شماره تماس 03132218182، شماره فکس 03132219070، شماره پیامک 3000483088، يا با مراجه به دفتر مجله در شهر اصفهان به آدرس: میدان امام حسین، خیابان طالقانی، مقابل ارگ جهان‌نما، طبقه دوم و یا کتاب‌فروشی‌های فرهنگسرای اصفهان (دروازه دولت، ابتدای چهارباغ عباسی)، کمند (خیابان آمادگاه، رو به روی هتل عباسی) و کتابخانه طهوری (خیابان انقلاب، رو به روی دانشگاه تهران) اقدام نمايند.

کد خبر 348307

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha