گروه حوادث: قاچاقچیان عتیقه زمانی که قصد داشتند محموله میلیاردی عتیقه‌های هزاره سوم پیش از میلاد را به تاجر خارجی بفروشند تصور نمی‌کردند مأموران یگان حفاظت میراث فرهنگی تمامی حرکات آنها را زیر نظر دارند.

اوایل آبان‌ماه امسال، گزارش محرمانه‌ای در اختیار سازمان میراث فرهنگی استان تهران قرار گرفت حاکی از آن که  2 مرد ایرانی با شناسایی یک تاجر خارجی قصد دارند محموله‌ اشیاء عتیقه ‌ای را به مبلغ 200 میلیون تومان به این  تاجر  بفروشند.

به‌دنبال دریافت این گزارش، ماجرا به قاضی حسن جراحی- بازپرس شعبه 15 دادسرای صادقیه- اطلاع داده شد و با صدور دستور قضائی، گروهی از مأموران یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی زیر نظر سردار روحی- فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور- تحقیقات تخصصی برای شناسایی محل معامله را آغاز کرده و  دریافتند  قرار است معامله  در   روز 4 آبان  در مغازه‌ای در مرکز تهران صورت گیرد.

با به دست آمدن این اطلاعات، محل انجام این معامله به محاصره مأموران یگان حفاظت میراث فرهنگی درآمد و بعد از ظهر جمعه گذشته در حالی که مردان ایرانی در محل قرار حاضر شده و منتظر مشتری خارجی خود بودند در یک عملیات ضربتی از سوی مأموران دستگیر شدند.

با کشف تعدادی جعبه که 26 شیء عتیقه به طرز ماهرانه‌ای در این جعبه‌ها جاسازی شده بود، متهمان به شعبه 15 دادسرای ناحیه 5   انتقال یافته و اشیاء عتیقه نیز برای بررسی‌های تخصصی در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت.

مدتی بعد در حالی که سازمان میراث فرهنگی در گزارشی اعلام کرده بود اشیاء کشف شده شامل ظروف منقش و مفرقی، مجسمه شکارچی، سنگ‌های کارشا و وزنه‌های دولتی متعلق به هزار سوم پیش از میلاد مسیح‌ع هستند که میلیاردها تومان ارزش آنها برآورد شده است، بازجویی از فروشندگان این محموله آغاز و یکی از متهمان  در این بازجویی‌ها گفت: 2 سال قبل در یکی از ترمینال‌های تهران با مردی آشنا شدم که مدعی بود مقداری اشیاء عتیقه برای فروش دارد.

بنابراین از آنجا که احتمال می‌دادم این اشیاء ارزش زیادی دارند، آنها را به مبلغ چند صد هزار تومان خریدم و در خانه‌ام مخفی کردم تا در فرصتی مناسب به فروش برسانم.

وی ادامه داد: با گذشت 2 سال از این ماجرا در حالی که به پول نیاز داشتم تصمیم به فروش این اشیاء گرفتم و ماجرا را با یکی از دوستانم که اشیاء عتیقه را به خوبی می‌شناخت در میان گذاشتم.

وقتی او گفت که همه این اشیاء اصل بوده و ارزش زیادی دارند، جست‌وجو برای پیدا کردن یک مشتری ثروتمند را آغاز کردیم تا اینکه مدتی بعد از طریق یکی از آشنایانم با یک تاجر خارجی که به تازگی به ایران آمده بود آشنا شدم.

این مرد زمانی که یکی از اشیاء عتیقه را دید گفت حاضر است در ازای دریافت همه آنها 200 میلیون تومان بپردازد و به این ترتیب با او وارد معامله شدم، غافل از اینکه مأموران در جریان ماجرا قرار گرفته و ما را زیر نظر دارند.

کد خبر 35178

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز