معصومه حیدری پارسا: عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به فشارهای وارده به نمایندگان مجلس برای توقف پیگیری واردات محصولات تراریخته، می‌گوید: براساس مصوبه کمیسیون کشاورزی مجلس واردات، تولید و مصرف محصولات تراریخته بدون رعایت ضوابط و قوانین سلامت ممنوع شده است.

مجلس

به گزارش همشهري، در روزهاي گذشته، خبرهاي ضدونقيضي درباره نظر كميسيون كشاورزي مجلس درباره استفاده از محصولات تراريخته در برنامه ششم توسعه منتشر شده بود اما محمدصادق حسني، نماينده رشت از مخالفت صددرصدي كميسيون كشاورزي خبر داد.

اين در حالي است كه در روزهاي گذشته دكتر ملك‌زاده، معاون تحقيقات وزارت بهداشت با بيان اينكه بخشي از صحبت‌هايي كه در مورد محصولات تراريخته در كشور مي‌شود، غيرعلمي و نادرست است، گفته بود: «محصولات تراريخته در كشور ما مشكلي ندارند و اگر اين محصولات در دنيا كنار گذاشته شوند، نيمي از مردم دنيا دچار مشكل گرسنگي مي‌شوند. محصولات تراريخته اكثراً سالم هستند و حتي مي‌توان گفت از محصولات طبيعي سالم‌ترند، پس به همه رسانه‌ها توصيه مي‌كنم در اين خصوص بحث‌هايشان علمي و مبتني بر مستندات و شواهد باشد و به‌دنبال جنجال و حواشي نباشند.»

  • واردات تراريخته‌ها ممنوع شود

محمدصادق حسني، عضو كميسيون كشاورزي به‌عنوان ناظر بر شوراي تخصصي محصولات تراريخته از مخالفت صددرصدي كميسيون كشاورزي مجلس درباره محصولات تراريخته خبر داده و درباره بند مربوط به تجاري‌سازي توليد محصولات تراريخته در برنامه ششم توسعه مي‌گويد: كميسيون كشاورزي مجلس مصوب كرد كه واردات، توليد و مصرف محصولات تراريخته در برنامه ششم توسعه ممنوع شود. توليد و واردات محصولات تراريخته در كشور را ممنوع كرده‌يم و سخت مخالف محصولات تراريخته هستيم.

نماينده مردم رشت در مجلس با تأكيد بر اينكه نمي‌خواهد اين موضوع تبديل به بحثي سياسي شود نيز به همشهري مي‌گويد: اگرچه اين موضوع را سياسي كرده‌اند اما براي ما فقط يك موضوع مهم است و آن هم سلامت مردم است.وي افزود: زماني كه 29كشور در جهان كه 19كشور آن اروپايي هستند، محصولات تراريخته را با دلايل و مستندات علمي و كارشناسي ممنوع كرده‌اند، پس دليلي ندارد كه سلامت مردم بيگناه در كشورهاي جهان سوم ازجمله كشور ما هدف قرار داده شود و تبديل به آزمايشگاه شركت‌هاي بين‌المللي شويم كه به‌دنبال سودجويي هستند.

عضو كميسيون كشاورزي همچنين گفت: اينكه برخي بر موضوع تراريخته‌ها تأكيد دارند، نشان‌دهنده اين است كه بي‌شك پشت اين قضيه يا توجيه اقتصادي قرار دارد يا رانتي خوابيده است و البته در اين زمينه هم نمي‌خواهم وارد جزئيات شوم زيرا براي ما منتخبان مردم آنچه مهم است اين است كه نبايد با سلامت مردم بازي شود.

  • وزارت بهداشت كجاي كار است؟

وي در پاسخ به اين سؤال كه وزارت بهداشت در زمينه واردات و توليد محصولات تراريخته نظر مثبت دارد نيز گفت: نمي‌خواهم وزارت بهداشت را زير سؤال ببرم اما درباره برنج‌هاي وارداتي، آماري به وزارت بهداشت داده‌ايم كه حاكي از اين بود كه با برنج‌هايي كه وارد شده و هم‌اكنون نيز موجود است تا 10سال آينده اگر برنج مصرف شود هم ديگر كمبودي نخواهيم داشت. حالا سؤال من اين است كه وزارت بهداشت كجاي كار است؟
حسني افزود: اين ديگر حساب دو دوتا چهارتاست و وزارت بهداشت مي‌تواند اين محصولات را كنترل كند و از نظر تراريختگي نگاه كند كه آيا در منطقه ممنوعه هست يا خير.
عضو كميسيون كشاورزي افزود: معتقديم وقتي قانون اجازه مصرف محصولات تراريخته در اروپا را نمي‌دهد چرا ايران بايد در بحث محصولات تراريخته مصرف‌كننده باشد؟
وي با بيان اينكه «چرا ما بايد مصرف‌كننده محصولاتي باشيم كه با جان ملتمان بازي مي‌كند؟»، افزود: به همين دليل مصرانه پيگير آن هستيم كه در كميسيون تلفيق مصوبه ما با تهيه گزارش نهايي براي قرارگيري در برنامه ششم توسعه ارائه شود.

  • فشار سنگيني روي مجلس است

عباس پاپي‌زاده، ديگر عضو كميسيون كشاورزي مجلس نيز در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: فشار سنگيني در اين خصوص روي مجلس وجود دارد تا اين قانون به تصويب نرسد و مقالات سفارشي علمي در اين خصوص ظرف مدت 3روز تا يك هفته براي حمايت از محصولات تراريخته نوشته مي‌شود، اين در حالي است كه مقالات علمي بايد ماه‌ها ‌روي آن كار و تحقيق انجام شود. وي افزود: شاهد حمايت از برخي مقالات درخصوص تراريخته هستيم و موجي عليه مجلس به راه افتاده تا اين موضوع در مجلس تبديل به قانون نشود.

اين در حالي است كه افرادي كه اين موضوع را در مجلس پيگيري مي‌كنند دغدغه سلامت مردم را دارند اما توسط حاميان تراريخته به‌عنوان مخالفان علم و فناوري معرفي مي‌شوند، درحالي‌كه آنها داراي سطح بالاي سواد دانشگاهي هستند و سابقه فعاليت در حوزه سلامت دارند. عضو كميسيون كشاورزي ابراز اميدواري‌ كرد كه ظرف مدت يك هفته تا 10روز آينده اين موضوع در كميسيون تلفيق در قالب گزارشي تهيه شود تا براي قرائت در صحن علني مجلس مطرح شود.

  • ترديد درباره ايمن بودن محصولات تراريخته

دكتر احمد حمزه، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس نيز با بيان اينكه حرف و حديث‌هاي بسياري در محصولات تراريخته وجود دارد، در اين‌باره مي‌گويد: مهندسي ژنتيك در محصولات تراريخته نيازمند بررسي و نظارت است تا كمترين نگراني‌ها نيز رفع شود. نمي‌توان با جان مردم بازي كرد. زماني‌كه كشورهاي غرب اروپا، استراليا و ژاپن، خواستار لغو واردات و توليد محصولات تراريخته و الزام فروشندگان محصولات غذايي براي قرار دادن برچسب مخصوص براي تفكيك اين محصولات از محصولات طبيعي هستند، ما نيز بايد به اين موضوعات توجه بيشتري داشته باشيم و با احتياط بيشتري در اين زمينه تصميم‌گيري كنيم. به‌هر حال آنچه مسجل شده، اين است كه موضوع ايمن‌بودن محصولات تراريخته، چه در بحث محيط‌زيست و چه سلامت انسان از نظر متخصصان دنيا و كشور مورد ترديد است.

محصولات دستكاري شده ژنتيك محصولاتي هستند كه از انتقال يك يا چند ژن بين ۲ نوع موجود زنده گوناگون به‌وجود مي‌آيند. تا امروز در كشورهاي گوناگون بررسي‌هاي متعدد علمي درباره اثرات، پيامدها و عوارض توليد و مصرف اين محصولات روي انسان و محيط‌زيست صورت گرفته به‌گونه‌اي كه طي ۲ دهه گذشته شواهد و مطالعات در حوزه اثرات منفي محصولات تراريخته بر محيط‌زيست و سلامت، منجر به تصميم ۲۱ دولت در جهان براي جلوگيري از كاشت اين محصولات يا استفاده از اين محصولات در بازار شده است.

هم‌اكنون حتي معدود كشورهاي توليد‌كننده محصولات تراريخته نيز با توجه به عوارض مصرف اين محصولات، در حال حركت سريع به ‌سمت كاهش سطح زيركشت محصولات تراريخته در كشور خود هستند و بنا بر آمارهاي رسمي طي ۱۰ سال گذشته، سهم محصولات دستكاري‌شده ژنتيك در صنايع غذايي روسيه به عنوان يكي از بزرگ‌ترين توليد كنندگان محصولات كشاورزي از ۱۲ درصد به0.01 درصد كاهش يافته است. اما با وجود اينكه بسياري از كشورهاي دنيا امروزه به‌دليل مستندات و عوارض متعدد مصرف محصولات دستكاري‌شده ژنتيك، قوانين بسيار سختگيرانه‌اي را براي ممنوعيت كشت اين محصولات به تصويب رسانده‌اند، برخي تلاش‌ها براي واردات و توسعه تراريخته‌ها در ايران انجام مي‌شود.

کد خبر 351876

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha