مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه امسال تنها سالی است که نتوانسته‌ایم برای اجرای کارهای جاری به دستگاه‌ها منابع مالی بدهیم، گفت: ممکن است تعلل در تأمین اعتبار، وقفه‌ای در اجرای برخی برنامه‌ها و امور جاری ایجاد کند که ادامه این وضعیت، به احیای دریاچه ارومیه لطمه خواهد زد.

دریاچه ارومیه

مسعود تجريشي در گفت‌وگو با ايسنا افزود: هنوز اعتبار ستاد احياي درياچه اروميه تأمين نشده و در اين زمينه با سازمان برنامه و بودجه رايزني كرده‌ايم و مسئولان اين سازمان قول داده‌اند اين وضعيت را پيگيري كنند.

وي با تأكيد بر اينكه برخي اقدامات احتياج به تأمين اعتبار فوري دارد، گفت: براي مثال طي 3سال گذشته تعدادي از گياهان در منطقه كاشته شد و ستاد احياي درياچه اروميه براي آبياري اين گياهان احتياج به پول دارد تا بتواند قراردادهاي خود را تمديد كند اما امسال تنها سالي است كه نتوانسته‌ايم تاكنون به دستگاه‌ها منابع مالي بدهيم تا كارهاي جاري خود را انجام دهند. تجريشي تصريح كرد: در شرايط كنوني گشت و بازرسي بسيار مهم است و نبايد به‌خاطر نبود اعتبارات با وقفه مواجه شود زيرا برنامه گشت و پايش چيزي نيست كه يك‌ماه انجام شود و يك‌ماه تعطيل شود يا نمي‌توان گياهاني را كه كاشته مي‌شود يك سال بكاريم و سال ديگر كاشت و آبياري آنها را به‌خاطر نبود اعتبارات متوقف كنيم؛ بنابراين پيوستگي اقدامات در احياي درياچه اروميه بسيار اهميت دارد.

وي با اعلام اينكه اخيرا كميته راهبردي ستاد احياي درياچه اروميه مجددا راه‌اندازي شده، بر آغاز همكاري‌هاي جديد دانشگاه‌ها و نهادهاي مختلف با ستاد احياي درياچه اروميه تأكيد كرد و افزود: در سال‌هاي گذشته دانشگاه‌هاي تبريز و اروميه كار پايش اقدامات ستاد درياچه را انجام مي‌دادند؛ امسال نيز طبق قرارداد جديد در زمينه كاهش 40درصدي آب مصرفي در حوضه درياچه اروميه فعاليت مي‌كنند.

  • در حوزه آب به بيراهه مي‌رويم

همزمان مشاور رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در امور محيط در همايش ملي محيط‌زيست و فضاي سبز پايدار شهري گفت: آب مهم‌ترين مسئله ماست كه با افزايش جمعيت. اگر الگوي مصرف آب تغيير نكند، به بيراهه خواهيم رفت.

دكتر اسماعيل كهرم درخصوص درياچه اروميه هم گفت: درياچه اروميه به اين دليل خشك شد كه ما در 12سال خشكسالي وسعت زمين‌هاي كشاورزي را از 350هزار هكتار به 750هزار هكتار يعني بيش از 2برابر افزايش داديم و آب درياچه اروميه را پشت سدها نگه داشتيم . كهرم يادآور شد: در آغاز دولت يازدهم گفته شد 40درصد از آب كشاورزي به درياچه اروميه داده مي‌شود و سيستم‌هاي آبياري كشاورزي با استفاده از روش‌هاي آبياري باراني، قطره‌اي و... مترقي خواهد شد اما به دلايل مختلف ازجمله نبود اعتبار اين طرح‌ها عملي نشد.

کد خبر 352344

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha