مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس‌لرزه‌های نیوزیلند پس از وقوع زمین‌لرزه شدید ۷.۵ ریشتری همچنان ادامه دارد و افزایش فشارهای زیرزمینی نگرانی‌ها از احتمال ابرزلزله را افزایش داده‌ است.

زلزله

براساس گزارش نيوساينتيست، محققان مركز علوم زمين‌شناسي نيوزيلند احتمال وقوع زلزله 7 ريشتري يا بزرگتر در روزهاي آينده را 12 درصد و طي 30 روز آينده 32 درصد محاسبه كرده‌اند. به گفته جان ريستو از محققان اين مركز، چنين زلزله‌اي مي‌تواند همزمان خطر وقوع زلزله‌اي بزرگتر در مناطق نزديك به كانون را افزايش دهد، يا اين خطر را با كاهش فشار روي گسل‌ها كاهش دهد.

آخرين زلزله كمي پس از نيمه‌شب در 90 كيلومتري شمال شرق كرايست‌چرچ رخ داد و جان دو نفر را گرفت و ويراني‌هاي زيادي از خود به جا گذاشت. اين زلزله منجر هشدار سونامي در پي داشت كه تنها براي چند ساعت دوام آورد. با اين همه امواجي به ارتفاع 2.5 متر به صخره‌هاي سواحل مختلف كوبيده شدند، اما امواج 5 متري كه همه نگران آنها بودند، ديده نشدند.

داده‌هاي اوليه نشان مي‌دهند زلزله در گسلي از پيش شناخته نشده در نزديكي سطح مشترك صفحات تكتونيكي استراليا و پاسيفيك رخ داده‌است. منطقه ثاوت‌آيلند (جزيره جنوبي) در طي اين لرزش علاوه بر كمي لغزش جنبي، روي صفحه پاسيفيك رانده شده‌است.

  • تغيير فشار

به گفته محققان دانشگاه كوئينزلند، تغيير فشار مي‌تواند به وقوع زمين‌لرزه‌اي قدرتمند ميان دو صفحه استراليا و پاسيفيك،‌مشهور به گسل آلپاين منجر شود.گسل غول‌پيكر آلپاين منطقه ثاوت‌آيلند را در بر گرفته‌است و به بسياري از گسل‌هاي منطقه شمالي جزيره نيز راه دارد.

به گفته محققان درصورتي كه اين گسل 600 كيلومتري دچار از هم گسيختگي شود، يكي از بزرگترين زلزله‌ها در نيوزيلند پس از سكونت اروپاييان در اين منطقه به وقوع خواهد پيوست. آخرين لغزش گسلي در اين منطقه به سال 1717 باز مي‌گردد. با اين همه محققان مي‌گويند فاصله زلزله روز دوشنبه از اين گسل بيشتر از آني است كه بتواند بر گسل اثر بگذارد. اما مي‌توانسته بر گسل هوپ كه در فاصله‌اي نزديك‌تر از كانون زلزله قرار داشته اثر بگذارد و اين گسل نيز به گسل آلپاين راه دارد.

تا كنون در اين منطقه بيش از 300 پس‌لرزه رخ داده‌است كه نيمي از آنها 4 ريشتري و بيشتر بوده‌اند. قويترين آنها 6.3 ريشتر بوده‌است. نيوزيلند در منطقه فعال لرزه‌اي از زمين واقع شده‌است كه به حلقه آتش مشهور است، حلقه‌اي كه به دور اقيانوس آرام ايجاد شده و بيش از 90 درصد از زلزله‌هاي بزرگ جهان در آن رخ مي‌دهد.

در سال 2011 وقوع زلزله‌اي 6.3 ريشتري در فاصله 10 كيلومتري از كرايست‌چرچ منجر به مرگ 185 نفر و آسيب‌ديدگي هزاران نفر شد.

کد خبر 352737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha