مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان معتقدند نیوزیلند شایستگی آن را دارد که به عنوان یک قاره شناخته شود و در این صورت تعداد قاره‌های سیاره زمین به هشت خواهد رسید.

نیوزیلند

براساس گزارش BBC، قاره احتمالي زيلنديا تكه زمين وسيعي است كه بخش زيادي از آن در آبهاي جنوب غرب اقيانوس آرام غرق شده‌است. و مشهورترين و مرتفع‌ترين نقطه آن نيوزيلند است كه در كنار استراليا قرار گرفته‌است.

در مقاله‌اي كه به تازگي در نشريه انجمن زمين‌شناسي آمريكا منتشر شده‌است، محققان توضيح داده‌اند كه زيلنديا وسعتي برابر پنج ميليون كيلومتر مربع دارد، يعني دو سوم وسعت استراليا.

نزديك به 94 درصد از اين منطقه زير آب قرار دارد، و تنها چند جزيره از زير آب بيرون مانده است: جزاير شمالي و جنوبي نيوزيلند و نيوكلدونيا. محققان با بررسي زواياي مختلفي از ساختار اين توده زمين،‌ از جمله ارتفاع آن نسبت به محيط‌هاي اطراف، ساختار زميني متمايز و پوسته ضخيم‌تر از بستر اقيانوس اين قسمت از زمين را شايسته قاره بودن مي‌دانند.

محققان بيش از دو دهه‌است كه درتلاشند با گردآوري اطلاعات بيشتر قاره بودن زيلنديا را به اثبات برسانند. به گفته محققان زير آب بودن بخش بزرگي از اين شبه قاره و قطعه قطعه نشدن آن نمونه‌ مطالعاتي مناسبي براي بررسي انسجام و فروپاشي پوسته قاره‌اي است.

کد خبر 362398

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha